Slagrem
Ung häst med mycket energi kommer att kräva en slagrem för säkerhets skull. Nu har jag aldrig haft någon, inte hållt i en heller. Jag har sett på bild, sett någon sätta på en på någon häst i stallet för en herrans massa år sedan. Nu har jag resurser och kunskap att sy en själv och skulle vilja ha hjälp med en tydlig bild på en och helst av allt lite mått inskrivna så blir allt lättare. Kan någon hjälpa?
Det är inte mycket du behöver sy för att få en slagrem.
det du behöver är en rem som räcker nästan fram och tillbaka över hästens rumpa till skacklarna. Alltså dubbelt. Därefter sätter du fast två rejäla spännen som du kan fästa remmen i. Slaggjorden kan ev ha ett spänne på mitten som man fäster i ryggstycket men det går lika bra att dra den genom hällorna som bakselet sitter i. Själva slaggjorden bör vara c:a 4-5 cm bred hela vägen.
Slaggjorden på bilden är gjord i nylon men en av läder ser i princip likadan ut, fast snyggare. 😉
Vi gjorde en själva av en draglina.
Tack tusen! 4-5 cm är alltså lika bred, eller bredare än gjordarna runt magen men det är nog om remmen är av läder. Är den av nylon behöver man inte så bred (hållbarhetsmässigt). En nylonrem av den bredden håller många ton och det är ju inte nödvändigt. Det känns som om jag går ut och mäter lite när hästen är i vagn och använder hällorna i bakselen. Är det precis nedanför högsta punkten den ska sitta och med en knuten näve under? Agto: Jag syr ihop en av svart nylon på jobbet på ca tio minuter. Men annars tänkte jag typ stigläder eller liknande. Det borde ju också fungera.
Jag har två avdankade stigläder som jag fäster ihop. Det började som en tillfällig akutlösning en helg men har blivit kvar. Fungerat jättebra.

Tänk även på att slagremmen bör låsas i skakeln med tex gummiremmar som på Tusens bild. Det får inte finnas minsta risk att remmen flyttar på sig eller glider upp eller ner när hästen väl börjar slå. Tänk också på att om du har delbara skacklar att de helst är låsta med en genomgående bult annars vrider de sig och ger hästen fritt spelrum att slå. Där talar jag av egen erfarenhet…
Det är stora krafter som sätts i rörelse när en häst väl börjar slå på allvar. Skaklarna måste vara av ordentligt grovt material. En häst som slår med full kraft i slagrem böjer lätt ett par järnskaklar av sämre kvalité och olyckan är då ett faktum. Skakeln viker sig som ett V just vid slagremsfästet.
Att använda slagrem ger ingen garanti för att undvika en olycka om hästen blir panikslagen men den hjälper dig att häva de första slagen och förhoppningsvis lugna hästen. Den ska sitta tight, du ska få in en en "platt hand", ingen knytnäve eller handsbredd. Den ska sitta långt bak, helst på mitten av korset om den ska göra störst nytta.
Jag har själv varit med om två olyckor, olika hästar, som haft slagrem men där det övriga materialet inte höll. Det är inget man vill uppleva.
Slagremmen är ett första skydd så man hinner ta sig i säkerhet. Ingen hållbar säkerhetsdetalj. Men det tror jag de flesta förstår.
Tack alla! Pernilla-N, tack för varningar och lösningar. Det är alltid bra att få en genomgång i sådant som kan hända. Den häst jag har nu, den "gamla" är så välkörd att den bara skulle sitta som en säkerhet om en liten glädjebock skulle komma efter en längre vila. Antagligen skulle han bara stanna om han hamnade med benen över skakeln om jag bad honom. Men så onödigt om det går att undvika. Den yngre kommer också vara inkörd ordentligt men det är en känsligare häst och har lite annorlunda glädje än den äldre. Det är alltså bockar vi pratar om. Men eftersom den också är känsligare vill jag bara ha en säkerhet ifall att och om. Jag är så gammal i gemet att jag förutsätter att sådant inte ska hända eftersom de båda är väl inkörda och jobbade av erfarna människor. Men, jag är hellre förklok än efterklok. Det är alltså inte en ersättning för en sämre inkörning. Jag har en erfaren bekant som körde sin häst i två hela år tills han en dag sparkade av glädje, nådde vagnen och skenade sedan för att aldrig kunna köras igen. Även om en slagrem kanske inte kunnat förhindra detta så är det ju mer än inget alls.

Min ponny var körd i åtta år utan några som helst problem då hon en dag när jag lugnt skrittade fram på lång töm inför en träning på klubben plötsligt fick ett tokryck och började slå helt utan förvarning. Jag har fortfarande ingen aning om varför. Då körde jag utan slagrem och hon fick ett ben över skakeln på min NHS-gigg. Tack och lov fanns där folk som kunde hjälpa mig innan det gick riktigt illa. Vi klarade oss undan med en böjd skakel och lite skrubbsår. Efter det satte jag på en slagrem och ponnyn fungerade utmärkt i ca ett halvår. Inga tendenser till att slå. Hon kollades även i kroppen av Equiterapeut men inget hittades.
Jag satte på slagremmen enligt alla konstens regler (jag har lärt mig från travet) och kände mig trygg. Så på en tävling under framkörningen i en ökad trav kom plötsligt sparkarna igen. Då lyckades jag häva dem nästan direkt men skakeln vred sig men jag fick stopp på henne och kunde lugna ner. Jag genomförde tävlingen under spänning men utan någon tendens till att slå mer.
Hon fungerade sedan nästan ett helt år utan problem men jag använde alltid slagremmen. Så i somras återigen på framkörningen inför en tävling då hon kändes helt underbart fin kom plötsligt ett tokryck värre än någonsin. Båda skaklarna vred sig och remmen blev därmed slak och gav henne fullt utrymme att slå. Utan folk som fanns på plats och hjälpte mig vet jag inte hur det skulle ha slutat. Hon fick den gången draglinan snodd som en snara om benet när hon slog och det medverkade säkert till paniken. Sedan den gången har jag inte spänt för henne igen. Jag kan fortfarande inte hitta anledningen till vad som utlöste slagen. Hon undersöktes återigen utan resultat.
Jag kommer inte att köra min unghäst utan slagrem, jag kommer att säkra de ställbara skaklarna med en genomgående bult. Jag kommer att använda linbärare och jag utsätter henne för alla möjliga situationer under inkörningen allt för att göra det säkert. Men jag kommer troligen alltid att ha i bakhuvudet vad som kan hända. Även den tryggaste häst kan reagera även om man aldrig kunde tänka sig det. Givetvis måste det finnas en anledning till att det händer men den är inte alltid så lätt att förutse.
Hoppas jag inte avskräcker någon nu för det är trots allt väldigt sällan något sådant här händer, men tänk alltid på säkerheten vid körning!
#8 En bra inkörning kan ju tyvärr inte, som du berättar, garantera en helt 100%-ig häst.
Det finns helt enkelt några hästar som man inte kan förklara varför de gör vissa saker.
Jag hoppas du förstod att jag inte menade att alla bra inkörda hästar är bra körhästar eller att det inte kan gå fel ändå.
En fråga; när du säger att du ska säkra skaklarna med genomgående bult. Vad menar du då? Så att de i förhållande till varandra inte är fria?
*följer med intresse*
Kanske har fel, men en genomgående bult för mig, är en som går tvärs igenom skakeln och ut på andra sidan så att den inte kan roteras där skälva skakeln fästs i vagnen och där man brukar kunna justera längden på skakeln.

Ja just så som Cinna beskriver. Jag har en NHS-gigg, den för B-C ponny och på den kan man justera skakelns längd och vidd, för er som inte känner till denna vagn så kan man säga att skakeln består av två delar. Ett rör som sitter fast i själva giggen och slutar kanske ca 80? cm fram. Där sticker man in den främre svängda delen av skakeln så kan man enkelt justera längden och bredden efter hur stor och tjock hästen är. Detta låser man genom en insex-skruv som liksom trycker ihop delarna. Detta funkar jättebra och är toppen när man kör med olika hästar till samma vagn, man kan alltid justera den så att den sitter bra.
Men vad som händer när man använder en slagrem som fästs runt den bakre skakelhalvan, den som sitter fast i vagnen är att det blir så stora krafter som verkar rakt uppåt (även från en B-ponny) att insex-skruvarna inte orkar hålla kvar den främre böjda skakeldelen i rätt läge. Då förändras den delens läge och plötsligt "höjs" skakeln till ett högre läge och slagremmen sitter inte längre tight, hästen får fritt spelrum att slå. När detta hände mig första gången trodde jag att jag dragit åt skruvarna för dåligt, sen fick min sambo dra dem allt han kunde och jag kände mig säker igen.
Nu räckte det inte att dra dem hårdare eftersom det 10 månader senare hände igen och denna gången värre. Jag tänker nu att om man borrar ett hål rakt igenom båda skakeldelarna och sätter i en genomgående bult där så kan skakeln inte rotera alls. Det blir omständigare när man ska ändra längd och bredd men för min del spelar det ingen roll eftersom jag bara kommer att köra med en häst.
Efwa, jag är säker på att du har bra koll och erfarenhet ;) Jag försöker bara skriva så tydligt jag kan för att alla som inte är så vana eller insatta i körning ska förstå :) Jag kunde aldrig i min fantasi drömma om att det skulle gå så här med denna ponnyn.

Tänkte bara dela med mig av ett alternativ till slagrem som jag kom i kontakt med då jag praktiserade hor en som tränade unghästar för trav. Då man sitter ganska nära en travhäst så kan olyckan vara framme så man får sig en flygtur om slagremmen glider/lossnar eller går sönder. Denna tränare fäste en cykelslang (eller var det en mopedslang?) mellan skaklarna ganska nära rumpan på hästen. Hen svor på det i alla fall, men jag var aldrig med på att uppleva hur den fungerade i praktiken. Å andra sidan så har man där ett alternativ till baksele :)
Hmmm, fick helt plötsligt för mig att jag hört av någon som hade slagrem på sin travare att den ska sitta någonstans mellan högsta punkten på korset och svansrotens högsta punkt. Om jag då kollar på bilden i inlägget så skulle jag alltså vilja ha slagremmen lite längre ner, ca 5-7 cm. Stämmer det eller hur är det ni har lärt Er?
#13 Den ska sitta mellan högsta punkten på korset och svansroten. Men den behöver inte sitta precis mitt emellan. Det är en smaksak.
Däremot kan den (om den sitter för långt bak) hamna så att hästen ,då den ev skulle slå, kan dra ihop ryggen något och böja den så att slagremmen hamnar bakom rumpan. Då gör den ingen nytta alls för då går den läderrem som håller fast slaggjorden sönder.
Men sätt den mitt emellan som du skrev. Det är ett bra ställe.
Jag har testat mig fram till vart slaggjorden ger bäst effekt på just min häst. Som du ser sitter den långt bak. På korset som jag sett att många andra har ger ingen effekt alls på henne.
Dock är slaggjorden lösare spänd på bilden än jag normalt har.
Ok, då hade jag inte sett fel iallafall. Man får helt enkelt testa sig fram. Börjar nog ungefär där du har den Penphotography och Tusen.