Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1383 ggr
viktoria91
0

Vilket däckel?

Hej! Är på jakt efter ett nytt däckel, har just nu remsele och funkar bra men tar en sån jädra tid att remma på och av.😉

Har en lätt rockard som dras på relativt plana grusvägar, vad för däckel skulle kunna passa?

Jag har en french collar brösta och i den sitter ett par knöppen som ser ut att kunna spännas i däckeln, hur funkar det?

Agto
0

Du ska inte spänna fast collret i däckeln. Linorna skall gå från french collar till fästet på vagnen.

viktoria91
0

Varför inte? Har sett bilder där collret är fast i däcklet. Är inte så super insatt.;-)

StuteriSolo
0

Om man kör enbet har man draglinorna direkt i brösta/coller, kör man par sitter brösta/coller i däckeln.

viktoria91
0

#3 Har sett det på nån bild med enbet också.

Efwa
0

Det är sämre att ha collern/bröstan i däckeln. Den lösa collern/bröstan rör sig med hästen och drar i vagnen på ett bra ställe till skillnad mot om den sitter i däckeln. Man minimerar risken för skav och ovilja att dra. Om man nu vill ha den i däckeln bör man ändå ha draglinor från collern/däckeln och ha ett visst spel för att det ska göra så lite "skada" som möjligt.

viktoria91
0

#5 Har självklart draglinor, undrademest varför man kunde ha det i däcklet-om det blev stabilare eller något. Någon som har tips på ett bra däckel?

penphotography
1

Lilian Ågren syr en däckel som ingår i konceptet Flexselen. Man kan köpa enbart däckeln om man vill. Kan varmt rekommendera den däckeln, hästarna har varit jättenöjda sedan jag bytte till Flexselens däckel.

Den stora fördelen med den är att den inte skapar något som helst tryck på manke, ryggrad eller muskler intill manke/ryggrad som traditionella fixerade däcklar kan göra. Eftersom den anpassar sig helt till hästens konstruktion så behöver man aldrig byta däckel i takt med att hästen musklar sig. En annan fördel är att du kan ha samma däckel till alla hästar just eftersom den anpassar sig till individen.

HÄR kan du se hur en av mina däcklar ser ut.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

viktoria91
0

#7 Bågdäckel har jag tittat på. Det såg väldigt bra ut! Finns där någon säkerhetsrem om skakelhållaren brister?

viktoria91
0

#7 Vad kostade däcklet?=)

penphotography
0

Nej ingen säkerhetsrem. Kan inte minnas att jag sett det på någon däckel. Hur menar du?

Det finns ju ingen tyngd i skaklarna så om skakelhållaren går sönder har säkerligen något annat gått sönder först som är ett betydligt större problem.

Jag har inga prisuppgifter på däckeln. Ta kontakt med Lilian. Om du har ont om tid så går det snabbast på telefon.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

viktoria91
0

#10 På min remsele finns det en rem som håller upp skaklarna om skakelhållaren skulle brista.

StuteriSolo
1

Travselarna är annorlunda utformade än körselarna, när du använder en travsele är det ju meningen att hästen drar i skaklarna, när du använder en körsele drar hästen i draglinorna.

I körselen ligger skaklarna helt lösa, medan man sätter fast dem ordentligt i travselen.

Bakselen hindrar vagnen att åka fram för långt, och bröstan och draglinorna håller den på plats åt andra hållet.

Om du har skakelfästen i selen som är med metall innanför lädret kan du använda den däckel du har om du kör med en lätt vagn, och använder baksele. Bara lägga skaklarna där och köra på som vanligt.

viktoria91
0

#12 I däcklet jag har nu finns det skakelhållare som jag fäster i vagnen. Kör med baksele och draglinor kopplat till svängel. Har haft en erfaren kusk som hjälpt mig att ställa in selen så allt sitter bra och han tyckte att däcklet absolut duger till lättare körturer med rockarden. Bara jag som tycker det är jobbigt med allt remmande. ;)