Bedöma hull på ponny
Att bedöma hullet är något som jag ofta har tyckt kan vara svårt, då det är mycket som ska vägas in. Men det är också viktigt att vi hästägare ska vara kapabla att avgöra hur hullet ser ut och avgöra vad vi ska göra utifrån det! Många gånger är det lätt att haka upp sig på hur hästen ser ut istället för att avgöra utifrån hur den känns. Därför har jag satt ihop en lista med 8 bilder på samma ponny, men i olika perioder och årstider i sitt liv. Ert jobb är att, rent visuellt, avgöra om ponnyn ligger högt, lågt eller lagom i hull!
Tanken är att jag ska jämföra vad läsarna ser med "facit" ifrån mina anteckningar om hur ponnyn kändes när fotot togs! Kommentera i inlägget med nr. och vad ni tycker.
Jag kollade in på din sida, men jag måste säga att det är väldigt svårt när hästen inte är uppställd på samma sätt på alla bilder. Det är dessutom svårt när hästen har olika päls samt omväxlande har huvudet uppe och nere och även sträcker kroppen olika. Det är väl egentligen därför det är så viktigt att känna på hästen samt se den på samma sätt varje gång man ska bedömma. Några av bilderna var ju lite lättare.
#1 Lite det som är tanken! ;) Jag vill visa tydligt svårigheten med att bedöma visuellt på bilder, eftersom många saker kan påverka hur hullet upplevs visuellt sett. :)
Lägg bilderna här i tråden så man slipper lämna iFokus för att kunna diskutera.
En annan tanke jag har är ju den att om veterinärerna har svårt att bedömma hull även när de känner på hästen så är det nästan omöjligt att se på bild. Diskussionen å andra sidan känns väldigt relevant. Jag tycker det känns ganska lätt att se om en häst är för fet. Jag har fått mycket träning på den punkten då jag har en ras där mer än 90% av populationen är överviktiga och jag har haft den "förmånen" att kunna känna på väldigt många. Det som däremot är omöjligt att se är ju om hästen är i "rätt" hull men fel utfodrad. Dvs om den saknar protein, har halmmage eller måste avmaskas. Av egen erfarenhet kan jag tycka att rätt vikt förskjutits uppåt i viktlistan och kan säga att min häst blir kallad smal (dvs rätt hull) väldigt ofta och då har han en övervikt på mellan 20-70 kg.
*Borttagen länk*
Upprepar vad #3 skrev.
Vill du skriva en tråd om hull här, lägg även bilderna här :)
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
#6 Det är tyvärr ganska mycket innehåll, så det passar inte formatmässigt skulle jag tro… Men tack för upplysningen!
På denna sida kan man enligt anvisning uppskatta hur ens ponny/häst ser ut i hullet, sedan måste individen vägas in
http://www.hjermesta.se/hast/hasthalsa-hast/for-tjock-for-smal-eller-helt-perfekt/