Gigg med maratonståplatta?
Hej! Har lite funderingar och tänkte kolla om någon har erfarenhet av gigg med maratonståplatta. Jag letar ny vagn till min lilla b-ponny och har sett en tidaholmsvagn, fingigg som jag är lite intresserad av. Men jag vill helst ha en vagn som jag kan ha i alla tre dicipliner. Man kan ju ha maratonståplatta bakpå tidaholmarna och funderar över om detta verkligen fungerar? Går det att få till en bra avvägning med en person som står bakom vagnen? Någon som tävlat med detta?
Anledningen till att jag ens funderar på det är för att Dressyr och Precision är våra bästa grenar, maratonen kommer vi aldrig bli några höjdare på för min ponny är ingen som tycker att det är skitkul att springa fort så vi travar mest runt i hindren och får lagoma tider så att säga.
Finns det någon som använt sig av maratongigg som dom kallar det? En sån liten gigg som till A-Bponny lär väl inte vara så hög heller så att det känns jätterangligt eller?
Jag har en maratongigg till min C-ponny. 80cm i diameter på hjulen. Vi har inte tävlat med den ännu, men har tänkt att vi ska ta oss runt lätta klasser i lugnt tempo i maratonhindren med den, innan vi har råd att uppdatera till fyrhjuligt. Har kört lite grann på skrå, och det tyckte jag funkade bra. Har inte provat maratonplattan på heller, men ser inga större problem med balansen. Har den inställd för två sittande nu, och det finns fortfarande distans kvar att flytta hjulen ännu mer bakåt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag lånade en till min ponny på den enda maratontävlingen vi var ute på. Det var ett hemmabygge och den blev lite trång att sitta i för mig, men annars fungerade balansen ok.
Det blir nog inte riktigt samma sorts groomning som med en fyrhjulig misstänker jag (stod aldrig i bak själv). Men det var skönt att vara själv där framme så man kunde luta sig vart man ville utan att trängas med groomen.
Har man dessutom, som #1, möjlighet att ändra balansen så blir det ju ännu lättare att anpassa.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014