Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 949 ggr
IdaT
1

Hur precisionstränar du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder: Hur gör du när du tränar Precision? Gör du övningar eller tränar du banor? Har du en gammal eller ung häst?

Jag brukar än så länge göra olika övningar med min unghäst. Fokuset är på att ta vara på hans glädje och framåtanda, samtidigt som jag utmanar honom lite med att han inte vet vart vi ska, utan direktiven kommer alltid från mig och kan vara olika varje gång.
Jag tycker att fördelen med övningarna är att vi kan leka lite, just för att bevara glädjen han har i körningen. Samtidigt gör det ingenting om vi kommer snett i en port så att vi inte kan fortsätta till den jag tänkt som nästa, utan då är det bara att tänka om och ändå behålla flytet i övningen.
Bilden visar första övningen vi provade på.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
2

Samt en bild till med den senaste, som jag tänkte skulle vara en bra förberedning för dagen vi ska träna zick-zack och serpentiner. Den var lite svår att färglägga, eftersom jag har några koner som får vara del av flera portar.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

WinterPrince
1

Jag tränar "precision" i skogen. Men det handlar egentligen mest om att jag ska lära mig planera. Snirklar fram mellan träden. Nyttigt för hästen också…

blacksmithfarm
2

Har för tillfället ingen häst. Men den förra tränade jag genom att ställa ut portar i olika formationer. Nu var han erfaren, så träningen var i det fallet mer för mig än för hästen.

Sen försökte jag alltid placera honom där jag ville på vägen när vi var ute och körde. Ex skulle ena hjulet ligga precis ovanpå vägens vita linjer, hästen skulle gå på gräsremsan i mitten av grusvägen, osv.

Till exempel använde jag den här övningen en del, då man får många kombinationsmöjligheter på få koner.

Man kan göra stora svängar och ta portar i var sida av kanterna, eller så tar man snävare genom att ta en av portarna bredvid den man körde genom. Och allt däremellan.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014