Tandemkörning
Har smått börjat fundera på detta med tandemkörning med mina shettisar. Men, hur gör man?
1, finns det speciella tandemtömmar? Partömmar vet jag ju att det finns.
2, hur kopplar man ihop hästarna? Och hur långt ska det vara mellan hästarna?
3, vilken typ sele är att föredra? Inom parkörning verkar det ju som att vissa anser att fast brösta är bättre än lös.
4, Rent logiskt sett känns det som att den äldre, och tryggare, hästen borde vara längst fram. Finns det några andra aspekter på det? Blir det lika mycket "dragvikt" för båda?
5, Något annat man bör tänka på?
Och, hur pass mycket körda brukar ni vilja att den yngsta är? I detta fall är det ju en äldre häst som är mycket körd, och en yngre som bara är körd några gånger. Tänker givetvis inte ge mig på detta nu, men kanske framåt hösten?
Jag är inte jätteinsatt i tandem, men svarar så gott jag kan :)
När vi fick testa tandem på skolan, så fäste vi förlöparens draglinor i gaffelhästens brösta, på var sida om bogen, minns inte exakt hur.
Gaffelhästen:
- Vanlig sele - dvs en med skakelöglor och baksele.
- Sedan ska man ju fästa förlöparen i gaffelhästen någonstans. Sökte på lite bilder på nätet - det finns bröstor med D-ringar vid bogen som förlöparens draglina sitter i.
- Ringar på huvudlagets sidostycken att dra tömmarna genom, skygglappar så att tömmen inte kommer in i ögat.
Förlöparen:
- "Parsele", dvs en sele som inte har skakelöglor. Det går säkert att använda en vanlig däckel om man tar bort öglorna så att man inte riskerar att fastna med dem.
- Den behöver också ha linhållare.
Förlöparen ska i regel bara dra på rakt spår, det är inte meningen att förlöparen ska dra när man svänger. Då riskerar man att dra gaffelhästen i sidled ur balans.
När vi fick prova på hade vi en het häst som förlöpare och en lat/smart som gaffelhäst - förlöparen drog både rockarden och gaffelhästen via bakselen. Inte optimalt. :p
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Gaffelhäst är alltså den "bakre" hästen och förlöpare går FÖRe? ;) (jag har nämligen trott att gaffelhästen går först å alltså är samma sak som förlöpare….) Får kolla upp det där med d-ringar på bröstan, då vet jag vad jag ska leta efter! Tack!
Ja, gaffelhästen är den som är där bak :)
Om du tittar längst ner på sidan 23 i Zilco's katalog ser du hur de har linorna kopplade i D-ringar :)
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Gaffelhästen är i "gaffeln" dvs skakeln och förlöparen går före.
Utrustningen tycker jag att #2 beskrev bra. Enbetssele på den bakre och nästan vad som helst på den främre, bara den har linbärare. Förlöparens draglinor får man skarva på lite, ungefär en halvmeter extra på en shettis tror jag det brukar bli. Ska vara såpass avstånd att de inte krockar med varann, men inte alltför långt emellan heller så det blir onödigt vingligt. Och så får man sätta tömringar på huvudlaget på den bakre hästen, i höjd med pannbandet. Skygglappar på den bakre är bra, så att tömmen inte kommer i ögonen.
Man behöver inga speciella tandemtömmar utan det är en töm till var och en av hästarna. Den bakre har sina vanliga tömmar och till den främre tar man extra långa. Tömkörningstömmar brukar funka bra (om man inte har jättehästar?).
På bilden ser man väl hyfsat hur jag satt ihop mina. Balsnören och spännremmar är ju inte det optimala, men man tager vad man haver… ☺️
Viktigt är att den bakre hästen är trygg mellan skaklarna och framför allt är det viktigt att förlöparen bjuder FRAMÅT och lyssnar bra på röstkommandon, för rösten och tömmen är det enda man har att inverka med. Använda pisken på förlöpare är överkurs om man frågar mig…
Supertack!! Det var nog inte så inveklat som jag ville tro ;) nu har vi helt klart ett mål för 2014!!
Jag tycker att tidigare talare har beskrivit det hela bra! Själv valde jag att ha min erfarne och lite sega dam som gaffelhäst och den äldre, med mycket krut som förlöpare. Mycket för att den sege har sina idéer, men gillar att gå i rygg! I vilket fall så kan jag inte annat än att uppmuntra dig att testa..! Det är verkligen kanonkul och hästarna tycker att det är spännande att få samarbeta!
Funkar inte den ordning man provar först kan man testa byta plats. En kombination jag testade så stod förlöparen still och var förvirrad medan gaffelhästen stod på bakbenen eller försökte springa förbi. Men tvärtom gick bra :)
Se till att ha minst en medhjälpare per häst första gången så de kan hålla hästarna medan man kopplar ihop allt och kan gå med en bit och vara beredda att rycka in.
Gör inte som vi och sätt ett sto fram och en valack där bak. Stoet blev väldigt tjurig när han kom för närma 😛
Vi har nordsvenskar och kör med och avståndet mellan krymper väldigt snabbt om de inte håller samma hastighet eller får för sig att stanna till…..
#8 har du inte satt ihop dina hästar på något sätt? Ser bara tömmar!
#10 båda är ston, så det är nog ingen fara =)
#10 Jag har kört utan draglinor p.g.a. Sunnys (förlöpare)rädsla för remmar. Ville mest testa tandem och Sunnys syn gör det lite svårt att lära henne vid nya saker som hon är rädd för… Det kommer kanske med tiden! :)
Ok! så hon är helt lös, förutom tömmarna? Hur funkar det? :)
#14 Ja, precis som vid tandemridning! :) Det har fungerat prima för oss, både vid tömkörning och körning! Dessutom går det extra snabbt att dela hästarna om det skulle behövas..! :D