Tillåtna bett vid körtävling?
Sitter och skriver ihop lite utrustningsbestämmelser till en liten allroundtävling vi ska ha i sommar för A- & B-ponnyer. Ett av momenten där är kördressyr.
Nu har jag både googlat och sökt igenom körningens TR, men jag hittar inga betslingsbestämmelser någonstans. Är det så att det inte finns några regler om betsling inom körningen? Förutom att man måste ha nosgrimma och inte får köra bettlöst (dressyren).
Ja, det stämmer som du skriver, att det enda som står i körningens TR är att man måste ha nosgrimma och att man inte får köra bettlöst.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
okej, tack för svaret :)
Vet ni om det kommer att bli några ändringar framöver vad gäller dessa bestämmelser?
Det vet jag inte, men det ska komma nya TR för 2015.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Jag hoppas inte det. Körsporten är den enda grenen som ser till hästens bästa, där man kan använda ett bett som passar individen till skillnad mot de ridna grenarna.
Det står även att man inte får ha bett/utrustning som skadar hästen. Därför finns det bettkontroller på körtävling.
#5 Jag tänkte mer på oss med hästar som trivs på bettlöst. Vi är ju inte välkomna ännu! :)
Tror inte att att det kommer att bli tillåtet att använda bettlösa alternativ.
Så synd… Då tar det några "revolutioner" till innan jag överväger några tävlingar! Haha! 😃
Inom körningen så anses det som säkerhet att ha bett i munnen. Vi försökte få dispens på en tävling en gång att köra med hackamore (vilket vår häst upplever mycket skapare än sina stångbett) pga av skada i munnen men det var blankt nej. Det gäller nog att vänja sin häst vid bett om man nu vill körtävla.
#10 Jag har förstått det som så… Men jag vänjer helst inte mina hästar med något de inte tycker om för att få tävla lite på hobbynivå. :)
Nej det är ju ditt val :-)
Våra hästar är vana vid bett och då ogillar de inte det och det gäller väl all utrustning och träning också för den delen. Nu när de vet vad det är så kommer de glatt i hagen när man visar sig för att ta ett träningspass och alla acceptera den utrustning de har och man har individanpassat utrustningen för att de inte ska fara illa och fungera så bra som möjligt i träning och tävling.