Uppdaterade karenstidslistor för körtävling
Karenstidslistan för läkemedel samt karenstidslistan för vissa utvärtes produkter har uppdaterats.
Bland annat ändras karenstiden för det lugnande medlet Plegicil från 96 timmar till 7 dygn från och med 1 februari 2012.
Karenstidslistorna hittar du HÄR.
Ytterligare en lista uppdaterad. Den här gången är det listan över substanser för vilka rapporteringsnivåer tillämpas som har uppdaterats.
Listan hittar du HÄR.
Karenstidslistor för preparat/substanser & vissa särskilda åtgärder, karenstider för vissa utvärtes produkter samt substansregister för läkemedel är uppdaterade.
Listorna finns HÄR.
Är det någon som förstår det här med förbjudna medel? Man förväntas ju känna till det om man är på tävlingsbanorna. Hur vet man när man är på den säkra sidan? Jag menar många av de medelen som näms vet man ju inte ens vad de finns. En sak är ju att man kollar shampo, mansparay, salvor och det man ger hästen att äta, men allt annat?
Ett av de medlen som fanns i blodet hos vår VM-medaljör var ju tydligen samma som finns i vanlig choklad. Inte för at jag matar våra hästar med choklad men de kan ju få i sig det. Har också hört att om hästskötaren har skurit chillifrukter matar hästen direkt från handen så kan hästen få i sig något förbjudit från chilifrukterna? På samma sätt som med bröd med sesamfrön som också kan ge utslag på de där dopingproven?! Och bröd slinker ju lätt ner i en hästmage.
Vet inte om man någonsin kan vara 100% säker på att man har koll på allt. Som du säger finns det många ämnen som man knappt vet i vilket sammanhang man kan hitta det och hästar kan få i sig saker av misstag.
Men sen är det också precis som du säger att man är skyldig att ha koll. Svårt.
Teobromin är ämnet som finns i både choklad och på listan över substanser. Just Teobromin får förekomma i liten mängd.
Om jag inte minns alldeles galet (det är rätt många år sedan) så var det en häst tillhörande en travtränare som stoppades i en dopingkontroll med Teobromin i kroppen. När man började undersöka hur hästen hade kunnat få i sig detta så lyckades man spåra ämnet till stallets pelleterade foder. Vid kontroll visade det sig att fler (kan ha varit alla hästar i stallet, minns inte riktigt) hästar också hade ämnet i kroppen. Det var nämligen så att fodertillverkaren köpte spannmål till sin tillverkning som transporterats i samma behållare som kakaobönor. Travtränaren blev friad.
Det är ju naturligtvis olyckligt när det blir så där, förhoppningsvis kan man spåra ämnet för att visa att man inte gett hästen medvetet.
Visst finns det en viss risk att hästen får i sig choklad men den kan inte vara speciellt stor?
En annan sak som är bra att veta just när det gäller rester av ämnen som transporterats eller varit i samma tillverkningslokal och så vidare är just att kontollen på diverse olika hälsokostpreparat inte alls är speciellt nogrann. Till exempel olika örter som i sig kan vara godkända kan ha förvarats eller liknande tillsammans med en ört som finns med på listan, till exempel Valeriana (även kallad Vänderot, som tidigare blivit uppmärksammad i dopingfall).
Det är väldigt svårt att hålla koll på allt, man får försöka lära av andras misstag och sedan hålla koll på allt man ger hästen.
För några år sedan var den en hobbyryttare vars häst lämnade ett positivt dopingprov. Kommer inte ihåg vilket ämne (tror det var Fenylbutazon) men i alla fall så medicinerades en annan av hennes hästar med just den substansen som hittades i dopingprovet. Då listade hon ut att när hon ställt foderhinkarna intill varandra för att blanda hästarnas kraftfoder så hade medicinpulvret dammat ner i den här hästens hink. Surt såklart men det gick i alla falla att bevisa att det inte var medvetet gjort. Tror dock att hennes avstängning bestod.
Det finns även ett dopingfall där ryttaren ätit smärtstillande och man har vid dopingkontroll på hästen hittat en substans (tror det var naproxen) som fanns i tabletten. Ryttarens förklaring var att hästen kommit i kontakt med rester av tabletten i dennes hand när man tränsat. Kommer inte ihåg om det blev avstängning i det fallet.
Ämnet i chili som du tänker på är Capsaicin. Samma ämne som bland andra Tony André Hansens hopphäst Camiro påträffades med under OS 2008. Ämnet fanns då i en spray som sprayats på täcket för att motverka att hästen skulle tugga på täcket.
Petigt allt detta kan man tycka men tyvärr finns det dem som (enligt en känd ryttare) resonerar att "allt som inte upptäcks är tillåtet".
Vi vill ju de allra flesta att sporten ska vara ren. Kanske är det värt en del bök?
Fast då t.0.m. nypon numera räknas som dopingpreparat tycker jag nog att man har gått lite för långt, i alla fall.
Det var intressant läsning
Nej jag är också emot själva grundtanken att det inte skall vara tillåtet att ge sina hästar dopingmedel i syfte att få hästarna att prestera bättre.
Jag läste någonstans att det här Teobromin som finns i choklad inte ens få hästarna att prestera bättre i de mängder som räknas som doping. Då kan jag hålla med Tusen lite i hennes kommentar att har det inte gått lite för långt då? Det är ju också utmärkt för någon som vill fördärva och ge hästen lite choklad så den åker fast i dopingkontroll.
Hela kroppen består ju av kemiska reaktioner och det händer ju mycket kemiskt även med vanlig mat och vanlig träning och det är väl det som tillhör sporten men visst kan man undra vart gränsen skall gå. Jag menar man måste ju kunna ge hästen ett naturligt liv med tex bete utan att vara livrädd för att åka fast i en dopingkontroll och som amatör så borde man inte behöva vara kemi ingenjör för att kunna hålla koll på att hästen inte får isig något förbjudit. Men sen finns det ju de oärliga människor som utnyttjar systemet…
Vet inte hur de dopingkontroller som görs idag på våra nationella tävlingar funkar om de kollar alla förbjudna medel eller bara vissa preparat men så länge våra hästar går igenom så får man var nöjd.
#5 Nypon ska om jag förstått rätt vara snarlikt Gurkmeja (som också finns på listan) i sina egenskaper, det vill säga svagt smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Man ger det alltså för att öka rörligheten och hålla lederna smidigare.
Funderade lite på det här med "rekommenderad karenstid 96 timmar" som bland annat gäller för örter.
Googlade lite och hittade detta: (Saxat från Hippovitaes hemsida om LitoVet. Hittar dock ingen information om när sidan är uppdaterad så det kan vara så att det är ändrat.)
"Finns med på STCs lista sedan 1 augusti 2010 över substanser med ”rekommenderad karens 96 timmar”. Detta gäller dock ej färska nypon som hästarna äter i hagen. I veterinärtidningen EquiLibris (3/2010, Lisbeth Karlsson/Anne Haglund) förtydligar Peter Kallings, forskningschef vid Stiftelsen Hästforskning, att "[nypon] kan i och för sig vara ett naturligt foder, men det är underförstått att rekommendationen gäller nyponpulver som ett fodertillskott. Man får använda sunt förnuft – inte ska man fällas för doping för att hästen har fått i sig nypon i hagen, …”. Vidare har vi fått besked om att användning av de tillskottsfoder o dyl som ligger inom kategorin "rekommenderad karens 96 timmar" inte kan fällas rent juridiskt, eftersom det enbart rör sig om en rekommendation. Detta säger STC själva."

och då får man såklart se till att man inte har nyponbuskar i hagarna också, inget problem häruppe i norr men där vi bodde innan hade vi det i hagarna. Inte för att jag vet om hästarna åt av nyponen.
Problemet idag är väl att testerna är så noggranna att de kan uppvisa så små mängder av ämnen att det snart räcker med att hästen har andats i samma stall som en medecinerad häst för att det ska ge utslag på dopingtester.
I väldigt många fall av "doping" är det ju inte något som hästtränaren gjort medvetet.
Det är däremot mycket bra att hålla sig uppdaterad med listorna över otillåtna medel och karenstider, då dessa ändras kontinuerligt.
och komma ihåg att säga till barnen att inte ge hästarna choklad, dela colan eller mata dem med hårdbröd med vallmofrön 
Forskade vidare på nypon som jag nu blev lite nyfiken på. Har ingen tidigare erfarenhet av nypon till hästar. Vet flera som tidigare gett gurkmeja och ingefära (och äter det själva för att slippa ledvärk) men inte nypon.
Hittade detta om nypon: (saxat från denna sida)
Nypon
På 90-talet började läkare vid danska Rigshospitalet undersöka effekterna på inflammation och artros av ett kosttillskott baserat på nypon. Medlet säljs som Hyben-Vital i Danmark. Se mer på sidan med rubriken"inflammation". Forskningen visade att nyponmedlet både är antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Man identifierade den aktiva substansen som fick namnet GOPO. Ett nypon med ett högt innehåll av GOPO odlas nu i både Danmark och Sverige. Tillverkningsprocessen är unik. Traditionellt soltorkas nypon men då förstörs substansen GOPO, som är extremt värmekänslig. Från och med i höst säljs det patenterade nyponmedlet i Sverige i tablett- och pulverform under namnet LitoZin.
LitoZin klassificeras som läkemedel.
Nypon verkar ju vara värsta dunderämnet för oss människor. Kanske borde man äta det mer?
Karenstidslistan för vissa utvärtes produkter har uppdaterats.
Det internationella ridsportförbundet (FEI) har en app till smartphone som innehåller karenstidslistan. Appen finns både till Android och till iPhone.
För oss i Sverige är den dock inte riktigt komplett eftersom vi har hårdare dopingregler än internationellt.
Det värsta med vissa ämnen, speciellt örter etc är att de går emot Jordbruksverkets regler om att ha kuperade, naturliga hagar till din häst. En travtränare blev ju av med segern och pengarna trots att man kunde härleda hästens kvickrots-intag till hagen. Han själv friades från att ha dopat hästen. Tror ni den travtränaren någonsin har sina tävlingshästar i den hagen igen? Är det verkligen rimligt för oss som tävlar att ha hästen i en sandhage som fyller kraven som Jordbruksverket ställer? Vem har råd med det? Att sanda en så stor hage och hur naturlig blir den? Då blir hagen betydligt mindre eller så får hästen stå inne. Inte bra signaler.
Nu känner jag mig hopplöst okunnig. Kvickrot! Är det klassat som doping?
Hur kan det vara möljigt i så fall? Är ju ett ogräs som många hästar petar i sig mängder av.
Om karenstiden är 96 timmar kan ju hästen stå i en annan hage de sista dygnen innan tävling, om det skulle vara så. Det är inte optimalt för hästen - men det är ju ett alternativ, beroende på hur ofta hästen tävlas så klart.
MVH
Sofie
#13,14 Det var nog inte kvickrot utan Vänderot eller Valerianrot, eller hur?
Här är en lista på vanliga örter som kan hittas i hagar och som finns i många örtläkemedel.
Jag har faktiskt för mig att kvickrots fanns med på förrförra listan. Men för mig blir det alltså att hästen måste stå inne i tre dygn eftersom vi inte har sandhagar eller kan garantera att våra hagar inte har dessa örter.
Detta har inte så mycet med foder att göra - men hur är det med Back on track? Är det dopingklassat?
MVH
Sofie
#18 Nej.
Gå in på travsport.se och läs mer om olika dopingpreparat och metoder.
#19 Tack :)
MVH
Sofie
Angående kvickrot eller ej. Allt eftersom forskningen blir bättre och man lättare kan se hur olika ämnen påverkar hästarna så kan jag gissa att det finns ämnen som både tillkommer och plockas bort från listan. Därför är det viktigt att hålla koll eftersom det är den aktuella listan som gäller.
Valeriana har påträffats vid ett par tillfällen som blivit uppmärksammat. Vid VM i Rom 1998 visade det sig att en av (tror det var en tysk kusk) hästarna i ett fyrspann hade ämnet Valeriana i kroppen. Kommer inte ihåg om det blev avstängning enbart eller om en eventuell medalj drogs in också. Man kunde i alla fall bevisa om jag minns rätt att man använt ämnet för att dämpa den heta hästen under dressyrmomentet.
Ett annat uppmärksammat fall med Valeriana är en känd hoppryttare som dämpade sin heta häst med ämnet under en världscuptävling (kan ha varit finalen, är lite osäker där). Ryttaren (eller sponsorn?) hade pengar nog att anlita en bra advokat och friades på teknikaliteter.
Valeriana används mot sömnproblem för människor.
Nya uppdateringar igen!
Den här gången gäller det karenstidslistorna för vissa preparat samt vissa utvärtes produkter.
Listorna finns HÄR.
Måste fråga vidare om Back on Track. Finns det några bestämmelser? Jag trodde det var förbjudet på tävlingsplatsen, men när jag drog ut karrenstidslistorna stod det inte omnämt någon stans.
#23 Back-On-Track är okej. Jag vet att det är förbjudet att använda på tävlingsplatser för hundar men så är det inte för häst.
Karenstidslistan för vissa utvärtes produkter är uppdaterad: http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Karenstider-for-vissa-utvartes-produkter/
Nya uppdateringar: http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2012/04/Karenstidslistauppdaterad/
Ny uppdatering. Den här gången gäller det listan över substanser som har rapporteringsnivåer. http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Lista-over-substanser-for-vilka-rapporteringsnivaer-tillampas/
Flera uppdateringar i karenstidslistorna: http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2013/01/Uppdateradekarenstidslistor/
Nya uppdateringar: http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2013/05/Andradekarenstidslistor/
Dags igen! Uppdateringarna hittar du HÄR!
Listorna uppdaterades senast den 2014-02-14. Se till att hålla dig själv uppdaterad! Du hittar listorna här.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Och här finns en "lista" för oss kuskar. http://www.antidoping.se/rodgronalistan/
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Nya uppdateringar igen:
"Substansregister för läkemedel", 2014-03-10
"Karenstider för läkemedel till häst", 2014-03-20
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014