Bett Tips Sökes
Jag har en liten häst och har inte lyckats hitta ett bett som passar henne bra. Just nu har hon ett 8,5 cm 2 delat bett och det är för långt för henne.
Kollar efter ett kortare samt funderar på om ett rakt med parerstång ligger mera still på henne. Kanske bara ett rakt stångbett med bettskivor kan räcka? De flesta tredelade har inte minskat på mittendelen utan den är fortsatt stor även på korta bett.
Har ni tips?
Hur är det att köra bettlöst? Något bettlöst alternativ som är bättre/sämre?

På tredelade bett har Hansbos bett ett liten mittendel, kortare än 8,5 finns inte hos leverantörerna, men går säkert att specialbeställa.
Ett bett med fasta ringar ligger mer still i munnen, och är bettet bara litet för långt funkar gummiplattor bra.
Ett rakt bett eller stångbett är mer förlåtande om det är för långt. Jag har fått för mig, rätta mig om jag har fel, att ett stångbett med skänklar är ännu mer förlåtande än de andra.

Bra med tips så skönt med forum speciellt när man är själv i stallet :) Mejlade Hansbo & kollade om de har 7,5 & om man kan specialbeställa :)
Tror jag får satsa på två bett nu & börja med.
ett rakt bett med fasta ringar- det borde väl vara rätt stilla & det går att sätta bettskivor på om det behövs, det går väl inte när man har skänklar på bettet eller?
ett tredelat från Hansbo
Jodå, jag har bettskivor på mitt ena stångbett. Bettringarna är oftast mindre än på ett vanligt bett. Skänklarna sitter lite i vägen men så farligt är det konstigt nog inte.
Precis som Efwa skriver i #4 så går det att sätta bettringar på stångbett. Men det kan vara knepigt, så se till att mjuka upp bettringarna i ljummet/varmt vatten innan så går det lättare. :)
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014

Vad bra då är det bara att leta smalaste bettet lite oavsett modell. Köpte ett 8.5 rakt med fasta ringar & lösa bettringar, har inte testat det än.