Shettis som bockar med vagnen
Vår shettis glädjeskuttar/bockar en del när vi kör henne. Det händer när vi travar snabbt eller galopperar. Det känns inte alls bra och jag har blivit träffad på knäna av hennes hovar flera gånger. Senast fastnade hon i vagnen med ena bakbenet, knäpp som hon är travade hon vidare på tre ben. Hon har inte ont någonstans. Hon gör likadant när jag är ute och springer med henne i grimma/träns och i galoppen när någon rider. Hon tycker helt enkelt att det är väldigt roligt. Tänderna ska kollas om någon vecka men jag tror inte att det är några problem där. Några tips?
James har även han glädjebockat i vagnen någon gång, för mig har det räckt att försöka få upp huvudet och driva på så han får mera framåttänk. Men det låter ju som om din tjej gör det bra mycket mer.
Borde inte vagnen vara väldigt kort om hon kan träffa dig på knät?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Har du kollat utrustningen så inget klämmer? Låter i och för sig inte som det skulle vara det eftersom det är likadant när du springer med henne…
Är det samma när du tömkör? Förutsatt att det inte beror på att hon har ont, eller störs av utrustning etc, kan man kanske lära henne av med det i tömkörningen först?
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Min ena shettis bockar/slår bakut när man kör ibland. Mest när hon är pigg men även ibland i snabb trav och rätt ofta när man galopperar. Vi har dock vagnar i storlek som även passar b.la. mitt russ på 130 cm, så skalmarna är långa nog för henne att fritt kunna hoppa omkring utan att skada varken sig själv eller någon i vagnen. Speciellt i travrockarden vi har, den har jääättelånga skalmar!
Det var värre när vi körde med våran gamla maratonvagn, hon studsade över draglinorna ibland.. Det går förmodligen att lära henne att inte göra det genom att säga ifrån på valfritt sätt för att korrigera just studsandet, sedan berömma när hon slutar. Om du har möjlighet att köra med det är väl slaggjord ett alternativ annars, vet inte vad du har för vagn/sele osv. Alternativt skaffa en vagn med längre skacklar.
Tack för alla tips! Vi ska försöka korrigera när hon gör så och ge beröm när allt går bra. Har tänkt att jag ska skaffa en ny sele (från drive out) till sommaren. I dagsläget har vi ingen baksele. Jag vet inte vad vår vagn heter riktigt då vi fick med den när vi köpte henne men ja, det känns som att man sitter lite nära rumpan.. Har tänkt höra med drive out om man kan få komma dit och gå allt utprovat ordentligt :)

Jag har, den hårda vägen, fått lära mej att göra halt direkt ponnyn "busar" i skaklarna, för att markera att det inte är ett accepterat beteende.
Innan tänkte jag mer som en ryttare och manade på en bockande/studsande ponny, men det resulterade i att ponnyn brallade igen och fick draglinan mellan benen, blev skrämd och drog iväg så att vi hamnade i diket. Den ponnyn är inte bekväm med körningen än… (Vilket hon visar genom att ligga på - en "het" ponny behöver alltså inte nödvändigtvis betyda att den tycker det är roligt…)
Det finns olika sätt att se på vad som är rätt och fel, men med en vagn bakom kan så mycket värre saker hända än under sadel. För mej känns det därför som ett bättre alternativ att göra halt och börja om.
Jag gör också halt och markerar med rösten att det inte är tillåtet att busa framför vagnen. Använder även slaggjord så inget ben hamnar på fel sida av linor eller skaklar om jag inte skulle hinna sätta stopp för buset i tid.