Broms är ju bra, man får ju tänka på att hästarna inte kan bromsa mer än sin kroppsvikt, medan de kan dra sin dubbla kroppsvikt.
Broms helt klart. Då kan du träna helt obehindrat.

Tackar för råden.
Lade till broms på vagnen :) Så nu är det bara att vänta tills den kommer hem ❤️
När jag frågade om broms på en sådan vagn så sa de att den skulle bli 15-20 kg tyngre. Du får gärna berätta sen om den vikten var värd det. 🙂
lurvponnyn.vimeddjur.se

10 kg var den extra vikten de sa till mig men det går ju att ta bort bromsen sen om man vill, svårare att sätta dit om det inte finns från början.
Ska bli så skoj, ska bara köra in dom oxå 😇
Hästen på bilden är drygt 170 cm hög och väger ca 700 kg. Vagnen väger 170 kg. Vagnen väger alltså bara 24% av hennes kroppsvikt. Självklart kan hon hålla emot vagnen, även med både kusk och groom adderat till vikten. Men jag tycker att jag får ut mer kvalité av träningen om jag Bromsar vagnen åt henne. Jag Bromsar alltid vagnen i övergångarna ner i tempo och gångart även fast jag till exempel bara trimmar Dressyr på banan. Om hästen slipper bromsa vagn (inklusive kusk och ibland groom) när hon till exempel ska bryta av från trav till skritt så kan jag förfina kommunikationen mellan mig och hästen. Jag Bromsar tillräckligt för att vagnen inte ska skjuta på men inte så mycket att hon behöver dra. Det gör att hon bara behöver ta upp sin egen rörelseenergi vilket naturligtvis ger förutsättningar för en bättre övergång.
Jag Bromsar även vagnen när jag kör ute i naturen i nedförsbackar i början av passet. När hästen senare är uppvärmd får den ta vagnens vikt själv. Broms är även bra att ha för att hjälpa hästen när nedförsbackarna är riktigt branta.
Broms gör helt enkelt att man kan träna helt obehindrat tycker jag oavsett om man finlirar eller grovtränar. För en häst som drar på en vagn som procentuellt väger mer av hästens vikt så känns broms ännu viktigare. Den lilla skillnaden i vikt som tillkommer med broms ska inte få avgöra tycker jag. Om det inte går att träna hästen till att klara de få kilona så är det nog bättre att välja en lättare vagn - med broms.
#7 Det svaret hade jag velat ha i min tråd också 😉 Tur att du skrev det här!😃
lurvponnyn.vimeddjur.se

#7 ja så kom jag oxå fram till. Det lilla mer muskler & träning som behövs för extra vikten i och med broms borde vara ringa i det stora hela. Får väl satsa på lättare kläder på mig & mindre fikakorg om det blir för tungt 😃😉haha vilken dålig humor man kan ha.
#9 Jag skulle vilja se din fikakorg om den är tio kg tung! 😃
lurvponnyn.vimeddjur.se
#10 You said it! 😂

Så sitter man här flera månader senare & bara väntar på att den ska komma hem, typiskt att det är så mörkt att man inget ser!
Nu är det ljusare! 😎 Har du fått vagnen än?

Yes Får ta kort på den så ni får se mitt lilla underverk :)
Ja gör det! 👍