Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 3064 ggr
Guling
5

Tillverka egen parstång...?

Har lite funderingar på att tillverka en parstång till vår fyrhjulsvagn & vill ha lite hjölp med mått & godstjocklek osv… Tanken är att man ska kunna köra både shettis-par & ev även par med B-/C-ponny - känns dock som att det kanske är bättre att tillverka 2 parstänger i olika längder…?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

StuteriSolo
1

Gör parstången skjutbar så kan du ha samma och ska du inte tävlingsköra kan du ha samma stång till alla hästarna, att shettisarna får litet extra benutrymme gör ju inget.

Vi har gjort så att man kan flytta främre delen av stången på någon. och till en annan vagn har vi två då det är så låg infästning att stången till de större pommyerna fick en böj uppåt så den kommer mer i rätt höjd.

Guling
1

#1 Tack för svaret. Jag funderade allt på en skjutbar först - men sen tycker jag det känns onödigt med den extra vikten till de mindre ponnierna (skiljer ju en hel del i längd på största & minsta hästen). Vill inte ha för lång till de små heller då det känns som att det blir onödigt krångligt när man ska vända osv…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
0

Ingen som kan bidra med mått - längd & tjocklek, samt även godstjocklek om man använder rör? Har du en parstång & lite tid över, så ut & mät… ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

blacksmithfarm
1

Är inte så insatt i parkörning, men jag läste i "Kör klokt så kör du säkert" och där står det att man kan rikta in sig på detta:

Stångens längd = hästens längd från bringa till bakdel + tillräckligt med plats för att sträcka ut bakbenen, vilket beräknas till strax under halva hästens mankhöjd + ca 45cm. De sista 45cm är vad stången sticker ut framför hästarna (misstänker att det är lite kortare för ponnyer). Framifrån ska stångkopplen bilda en 45-gradig vinkel till stången.

Hoppas det var till hjälp :)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

StuteriSolo
2

Jag kan ta mig i kragen och gå ut och mäta(och fråga mannen som har gjort dem han minns säkert godstjockleken) imorgon!

Guling
0

#4 Tack för ditt svar! :) #5 Ja, gör gärna det - det är ju bra att ha lite mått att referera till… ;) Ingen mer som kan tänka sig att mäta lite?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

IdaT
1

Jag tror att en godstjocklek på 2-3 mm blir lagom. Tjockare material än så blir bara onödigt tungt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

StuteriSolo
1

Godstjocklek 3 mm på de vi har gjort.

StuteriSolo
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här stången är 500 mm grov och 235 cm lång i det här läget. Vi har kört russ med Den senast. Längden på stången beror också på hur högt den är fäst i vagnen.

StuteriSolo
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är framdelen