Val av sele
Jag är på jakt efter en bröstsele. Ska ha en sele till min haflinger, han ligger på gränsen c-d-ponny. Drive Out Classic eller Ideal Harness har jag kollat lite på. Har ingen jättestor plånbok men vill ändå ha bra grejer. Kan tänka mig att storlek cob skulle vara lagom, kanske kan en del grejer vara för stora? Är även på jakt efter samma typ av sele till mitt gotlandsruss. Ge mig gärna tips!
Cob funkar nog! Köper du en Ideal hos selar.se så får du byta delar som ev inte skulle passa :)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har en c-ponny, fjordhäst och en stor d-ponny, också fjordhäst. De passar båda i samma selar och jag har cob på mina. Det borde alltså fungera på din också tycker jag. Jag har INTE behövt köpa till delar som annars inte passat.
Tack för svar :-) Fler kloka råd och tips vid val av märke?
Jag gillar Idealen som jag tycker helt klart är värd pengarna. Nu är det ju å andra sidan det enda märke av bröstsele jag testat. Jag har inte testat drive out-selen men har hört att den ska vara ett bra val och när jag tittat på den så ser den ut som idealen, kvalitetsmässigt.
Gillar Ideal-selen jag har haft till min ponny. Det problemet jag hade var att gjordspännena hamnade i armhålan - så jag fick sätta på en tunnel för att det inte skulle skava.
(Ska förresten sälja min sele ifall du är intresserad av begagnat? Tror det är strl ponny, så den kan nog passa russet. Säg till om du vill att jag ska mäta på något :))
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014