Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 1384 ggr
Iinnaa
1

Motion utan att köras/ridas?

Hej!

Har en b-ponny kille på 15 år som är ganska lättfödd och för att han inte ska bli för tjock och få följdsjukdomar som t.ex. fång m.m. så behöver ju denna kille motion. Han används endast till hobbykörning (någon tur då och då i skogen) men då jag inte har möjlighet att köra honom så ofta så hoppas jag på att ni har tips på saker/övningar som jag kan göra med honom så han får motion men inte behöver köras/ridas.

Har ni något tips på övningar/saker man kan göra med honom så han ändå får nyttig motion? Jag är intresserad av alla tips och råd som jag kan få :)

Maliiin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag cyklar en hel del med mina två shettisar. Gjorde jag även med mina welsh mountain förr :) Så det är ett bra tips! 

Sen promenerar jag dem i skogen och i backar också. Vi har en vattentornsbacke precis vid vårat stall. Superbrant så går inte att ha vagn i den så då promenerar vi upp å ner för den. 
Å i skogen går vi bara rakt ut bland stockar och sten. Nyttigt för dem att lyfta på fötterna. 

Men mest körs de förstås då det är körningen jag har dem för :)

Iinnaa
1

#1 Tack för tipsen! Ja jag tänkte att jag skulle börja gå med honom i skogen och så. Har inte vågat göra det än då jag inte riktigt vet hur han reagerar, han blir väldigt "springig" när han blir glad eller när han blir sur och inte vill arbeta med. Så rädd att han ska slita sig..

blacksmithfarm
1

Har du testat tömkörning? Det går ju variera, antingen tömkör man på volter - liknande longering. Eller så kan du tömköra dressyrprogram och andra övningar, eller tömköra ute i naturen.

Eller löshoppning kanske? Om du har någonstans att vara och om ponnyn gillar det. Man behöver ju inte heller hoppa hinder varje gång man kan ju låta den trava över bommar också.

:)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Jockeytilda
2

Agility är en rolig aktivitet som ger båda motion.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se