Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 1819 ggr
RubHel
2

Köra in häst med ryggproblem?

Hej hej!
Jag går lite i tankarna på att köra in min häst. Hon är duktig i tömkörningen, lyssnar bra på röstkommandon och hon har även fått dra runt på lite småsaker (t ex sockerbit) på ridbanan utan några problem. Detta har fått mig sugen på att ta det längre och fortsätta utveckla det och förhoppningsvis kunna spänna henne framför vagn så småningom om.

Men! Hur är det med körning? Jag tycker det känns som att det borde vara skonsammare än ridning - stämmer det? Eller har jag fått det om bakfoten?

Min häst är nämligen en häst med ryggproblem. Hon har opererats för kissing spines och blir lätt och ofta stel och öm i ryggmusklerna.
Är körning ett alternativt träningssätt för denna häst?

Jag har kört häst tidigare, men aldrig riktigt reflekterat över hur hästen arbetar när den drar.

Hjälp? :)

Efwa
2

Oj, vilken svår fråga! Jag undrar om det inte bara är att testa. Fråga en vetrinär först bara. Då kan jag tycka att man tagit ett ganska grundläggande ansvar innan man börjar. Med tanke på historian. När det gäller körning så är det många hästar som varit utdömda för både rygg, ben och andra saker som hittat tillbaka tack vare körningen. Men jag tror detta kan vara väldigt individuellt även om körning ju anses som snällt mot hästen. Du har ju ingen tyngd på ryggen och de jobbar oftast i en bättre ryggposition (kan man kalla det öppnare på översidan?) än med ridning då de ju oftast har en naturligt låg form. Om den inte stressad då och går med huvudet i vädret. Men, det är också ett drag och jag har hört en siffra som jag inte tror egentligen har en fastställd grund, där man påstår att det är sju gånger tyngre att dra vagn än att bära en ryttare. Man kan märka bland annat i volter etc där det är väldigt mycket tyngre att dra vagn än ryttare. Men med sakta invänjning av vagnsstyngden borde det ju fungera bra.

blacksmithfarm
0

Håller med #1.

Jag tror också att det kanske kan spela roll om du väljer två- eller fyrhjuligt.

En tvåhjulig rockard/gigg behöver balanseras rätt för att det inte ska bli tryck på ryggen. En obalanserad som antingen ligger för tungt eller/och studsar är inte trevligt för hästen (oavsett om den har ryggproblem eller ej).

Fyrhjuliga vagnar har inte samma problem, då det bara är själva skakelns vikt som kommer i däckeln.

Hjul med större diameter (gigg) är ofta mer lättdragna än de med liten diameter (rockard).

Det var mina små funderingar. Men som sagt. Hör med veterinären, och testa sedan för att se om det fungerar.

:)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Agto
0

Vi har också en häst med ryggproblem och visst skonas ryggen mer vid körning pga den betydligt mindre vikten på ryggen. Men det är ju lika viktigt att hästen verkligen arbetar i korrekt form så den inte sänker ryggen och höjer halsen. Kan du få den att arbeta i rätt form i tömkörningen så är det säkert inga problem i körningen heller. Många är de körhästar som har startat sin körkarriär som sjukgymnastik pga olika skador eller sjukdomstillstånd. 

Lycka till!

Eva Östman
4

Min häst har också kissing spines, dock inte opererad. Han var körhäst i flera år innan detta upptäcktes. Det upptäcktes efter en längre period av vila där han tappade sina ryggmuskler. När jag satte igång honom igen var han ovillig att bjuda framåt och rörde sig med kortare steg. Vi åkte till veterinär som röntgade och hittade detta. Att han inte haft problem tidigare förklarades med att han varit välmusklad och att muskulaturen hållit hans rygg stabil och kotorna isär. Min veterinär är själv parkusk och duktig på kissing spines (Florian Hörmann). Hästen är behandlad i tre omgångar och jag har nu tränat upp honom och hans ryggmuskler igen. Han mår fint och vi kör 4-5 dagar i veckan. Instruktionerna från vet är att enbart köra fyrhjuligt, så att ryggen inte belastas och att aldrig mer ge honom viloperioder där musklerna försvinner. Att köra in din häst borde alltså vara en bra idé, så länge du tänker på vad du spänner henne för.. Jag har tränat mycket Långa Tyglar, och det vill jag verkligen rekommendera. Ett roligt och effektivt sätt att bygga upp en häst utan att fresta på den. Superbra för körhästar, som annars ofta går raka mellan sina skaklar.