Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 1049 ggr
juuwlia
3

Vilken sorts sele ska jag ha?

Har nu fått många tips på vagninköp, men vad ska jag ha för sorts sele när jag tävlar i körning?

penphotography
3

Vad ska du använda din körhäst till? Användningsområdet avgör delvis typ av sele. Nästa steg är sedan att ta en titt på hur hästen är byggd för att kunna avgöra hur selen ska se ut för att passa. Till sist prova ut tills man hittar rätt sele till hästen.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

WinterPrince
2

Viktigt är att det är en skonsam sele http://exaequestrian.wordpress.com/2014/05/15/ratt-sele-for-hastens-basta/ sen är det som Penna säger lite olika beroende på vad du ska göra, och vilken som passar just din häst.

juuwlia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill tävla i körning det är en b-ponny korsning 75%welsh 25% shetl. Inte bästa bilden, han ser ut som en Welsh fast han är skäck :)

juuwlia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill tävla i körning det är en b-ponny korsning 75%welsh 25% shetl. Inte bästa bilden, han ser ut som en Welsh fast han är skäck :)

WinterPrince
4

Svårt att se på bilden, men har han lågt ansatt hals så kan det vara klokt att titta på en ergonomisk brösta, eller ett french coller. 

Min Welsh av Cobtyp är väldigt rund över ryggen. En Ideal sele blev det som passade honom. Annars finns Flexselen där däckeln anpassar sig efter hästens rygg.

penphotography
3

Det är inte helt lätt att hitta en sele som passar. Det finns mycket att tänka på.

Flexselen som nämndes ovan kan jag också rekommendera. Framförallt däckeln är ett mycket bra val.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus