Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 4289 ggr
hippoteket
0

längd på skaklar till C-ponny?

Har frågat på annan plats, men ställer frågan här också och hoppas på bättre svar.

Denna rockard
 photo 20140530_1406091_zps7393d3eb.jpg

här bakom en maxad shetlandsponny (med ett hopkok bestående av travsele + baksele på sig), har i princip enbart använts med travsele hittills och det sitter ingen svängel på den.

Jag har nu en liten C-ponny (relativt kort i kroppen), som jag funderar på om jag kanske skulle köra in. Kommer i så fall skaffa en "riktig" sele med lös brösta och draglinor och sånt till henne. 
Men det jag funderar på är ifall det är troligt att det skulle kunna gå att använda den här rockarden till henne då? Jag har tänkt försöka montera en svängel på den, troligen precis under skaklarnas höjd (inte helt idealiskt, jag vet, men vagnens konstruktion gör att det verkar vara den enklaste lösningen).

Ni som kör med C-ponnyer med en rockard i liknande modell, skulle ni kunna tänka er att mäta hur långa era skaklar är? Och gärna bifoga en bild också…

Som en jämförelse så är skaklarna på denna rockard ca 40-50 cm kortare än den röda, från basen till där selen fäster (ögonmått). Ponnyn är dock 15 cm lägre…
 photo 20140529_1026351_zpsdfaca938.jpg

Jag vill bara veta om det överhuvudtaget är lönt att fundera på ifall det eventuellt kanske skulle kunna gå att använda den till C-ponnyn, jag kan ju inte gärna prova den på henne innan hon kommit lite längre i inkörningen…

BoelH
0

Rent personligt hade jag nog inte satt den vagnen bakom en c-ponny, pga säkerhetsrisken. Du kommer att sitta väldigt lågt i förhållande till bakbenen, precis lagom i sparkhöjd och skaklarna riskerar att hamna så pass lågt bak att hästen kan få benen över. Vagnen sitter ju bra på den maxade shettisen, kusken har bra överblick över hästens rygg och ser vart de är på väg. Hoppas du hittar någon bra lösning, det är ju klart att du ska köra in din ponny.

WinterPrince
0

Jag har en gigg till min C-ponny (kort modell, ca 132cm). De skaklar som följde med var 150cm långa. Han fick plats, men p g a hans stora steg vågade jag inte göra annat än att skritta i dem.

Beställde nya skaklar på 2m (och fick frågan: Jisses vilken jättehäst ska du ha i den vagnen?). De är långa, ja. Har kapat dem ca 10cm redan, men skulle nog kunna ta 10cm till, men för tillfället gör det inte så myclet om ekipaget blir lite långt.

hippoteket
0

#1 - alltså, om man bara ser till det där med höjden på rockard så är det nog lite vad man är van vid. Det finns ju diverse vagnar på marknaden som är i ungefär den här höjden och som används till alla storlekar av ponnyer och stora hästar. Det kanske inte är idealiskt, men inte heller en avgörande faktor för mi

Skakelhöjden är ju betydligt lägre på många fyrhjuliga vagnar, så det bekymrar mig inte så mycket heller. Och OM det finns minsta lilla yttepytterisk att ponnyn slår i vagnen så kommer jag låta bli att köra den.

Det jag fiskar efter är hur långa skaklarna behöver vara för att hästen ska få plats utan att riskera att slå i bakbenen i korgen på vagnen. Upplevelsen när man kör shetlandsponny i den här vagnen är nämligen att man sitter väldigt långt bakom. Det är därför jag funderar på om det skulle vara möjligt att vagnen är lång nog för welshen.

WinterPrince
0

Ställ hästen jämte vagnen, så skaklarna hamnar ungefär på rätt ställe, Se och känn efter….

blacksmithfarm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det bara längden du funderar över, tänk ett riktmått att det ska vara 50cm mellan svängeln och ponnyns bakben.

Jag körde min Hackney, c-ponny, en period med en rockard som tidigare använts (och var byggd för) shettis. Det vi gjorde var att höja den genom att svetsa dit ett högre hjulfäste. Då förlorar man inte lika mycket skakellängd som om man "bara" vinklar upp rockarden.

Först en bild med shettisen

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

blacksmithfarm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så en med hackneyn (hittar ingen tyvärr ingen bättre bild)

Den var ju lite i kortaste laget, men det fungerade okej.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014