Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 2464 ggr
cinna
2014-06-30 07:46
1

Igångsättning

Är äntligen igång igen, dvs tillbaka i vagn, med en av mina ponnyer som har haft en viloperiod/konvalescens sedan 1 maj pga fång.
Nu är hon röntgad ua, skodd fram då jag upplevde henne lite öm/försiktig på våra promenader men kliver nu på bra framåt och utan tvekan i steget.
Innan fånganfallet kördes hon ett par dagar i veckan, mellan 3-5 km blandat skritt och trav. Ganska korta sträckor/pass, för en körhäst, jag vet.

Men då uppkommer frågan:
Hur sätter ni igång en sådan ponny/häst igen?
Är det börja om från scratch, dvs ut och enbart skritta nu ett par tre veckor? Trav är big no no! eller? Kan man trava kortare sträckor, tänker 100 meter här och där. Har en ponny med ordentligt driv och framåtbjudning i, och hon vill verkligen arbeta! Testade lite trav igår i lugnt tempo, i ca 2 x 100m bara för att och den var mjuk och taktmässig. Hon lyssnade bra på tempoväxlingen, men känns frustrerad över mattes vilja att bara vilja skritta.

Tyvärr har vi bara grusvägar att tillgå…

Efwa
2014-06-30 08:35
2

Oj, vad svårt att svara på. Vad sa veterinären om igångsättning?

Eftersom det inte är en ledskada eller så och den är helt återställd enligt veterinär så kan jag inte se att 100 meter trav skulle vara farligt. Men det är med reservation då jag aldrig haft fång på någon häst och inte egentligen vet så mycket om igångsättning därifrån.

Jag har för mig att man säger att står hästen 1 vecka så är det en vecka igångsättning, två veckor vila, två veckor igångsättning. Detta upp till 6 veckor. Efter det bör det ta 3-6 månader.

Men nu var din häst ju inte i tävlingsform med sina 3-5 km per tur. Om min häst vilat så är 3-5 km det jag kör i skritt med lite trav i igånsättningen. Men, är den inte van att gå mer så är det ju dit du ska först.

För att hålla fången borta bör du förlänga motionen och turerna till minst 8-10 km ca 3-6 dagar i veckan, så småningom.

Det är våra korta turer, det ;-) Jag har litet kallblod (fjording).

Agto
2014-07-01 17:34
1

Vår veterinär ger oss också träningsschema när man sätter igång dem efter uppehåll. Men skritta kan du ju göra iallafall 20 minuter per dag till att börja med. Sedan så återhämta sig hästar rätt fort så om du skrittar i en vecka så kan du ju öka på det nästkommande vecka. Korta travsträckor kan du också lägga in men jag hade nog satsat på rejäla skrittpass istället där hästen verkligen trampar på och inte går och drar benen efter sig. Då får du både konditionsträning och blodcirkulationen kommer igång. Men sedan om du vill börja öva lite med tempoväxling och liknande så hade jag övat med skritt -trav -skritt där det är mest är en lydnadsövning och för att det inte ska bli så enformigt så det händer lite på era skogsrundor. Det du ska vänta med är ju böjda spår och övningar på banan men skogsrundor sliter inte speciellt mycket.

cinna
2014-07-01 20:40
1

Tack båda två för feedbacken!

Veterinären sa inget speciellt om igångsättningen, mera att ta det lugnt nu när hon vilat en längre period…

Känns som att jag inte är helt fel ute då med mycket skritt de närmsta veckorna, med inslag av trav, tempoväxlingar kortare sträckor och mest för lydnaden och omväxlingen.
Och nej, när vi är ute och skrittar så är det ingen "meskörning" Ordentlig takt och tempo ska det vara, annars kan man lika gärna gå i hagen 😉

Agto
2014-07-02 11:27
0

Låter bra!