Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 1157 ggr
Talidass
0

Transportera vagnen

När ni ska iväg på träningar/tävlingar. Hur får ni med er vagnen/vagnarna? Hur tungt blir det att dra med bilen både häst och vagn? Vilken typ av körkort har ni?

Agto
1

Vi körde med två bilar, en transport och en vanlig släp med vagn till träning osv. Blev jobbigt att ta sig iväg så vi investerade i en transport med platta och en stor bil att dra den med. Vi fick även ta BE körkort. Lånade en teoribok och pluggade lite och skrev upp provet. Därefter gjorde vi uppkörningen. Totaltvikten på släpen är 2650 kg och till det har vi en kingcab. Vi kör stora tunga hästar men lastade 2 hästar, en maratonvagn och en gigg på plattan. Körde med 2 bilar till tävling med husvagn efter. 

Vet inte hur gammal du är men sonen tog vanligt B-kort på traditionell körskola och så fort han hade klarat det så var det bara att boka ny tid för teori och praktisktprov. Inga andra avgifter tillkom.

Talidass
0

Okej, låter som ett mindr projekt varje gång man ska iväg. Har tidigare ridit på ridskola men slutade för ett par år sen. Fått upp ögonen för körning och tycker det verkar vara kul. Men det verkar svårt att hitta "körskola" för häst. När jag söker på nätet står det titt som tätt att man "ska" ha egen häst/ponny. Åker man på vanliga ridtävlingar räcker det med transport, all utrustning får plats i bilen. Men ska man tävla/träna körning är det liite mer som ska med. Jag är 18 år och har B-körkort. :)

blacksmithfarm
0

Jag hade en rockard som gick att ställa på sidan i en transportspilta. Det finns modeller som är gjorda för detta.

Har du redan vagn/rockard eller ska du köpa? Om du ska köpa så kan du ju se till att välja utifrån hur du behöver kunna transportera.

🙂

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Talidass
0

Hehe jag har inte ens häst nu så jag tror jag bör vänta med att köpa vagn. Ska börja plugga nu i höst men väntar fortfarande på besked om vilken skola jag ska börja i. Antingen blir det Göteborg eller Örebro. Men när man tävlar i körning, måste man ha en gigg eller annan typ av finvagn och en maratonvagn till Maraton? Eller räcker det med en rockard?

WinterPrince
1

I lägre klasser klarar man sig rätt bra med en rockard i Maraton, men det blir svårt att slåss om de högsta placeringarna kanske. Jag planerar själv köra enaxlat i LB och LA. Annars kan du köra dressyren med din maratonvagn också, ända upp till och med MSV. Det är först i Svår klass som du behöver en finvagn och en maratonvagn.

I Göteborg finns Göteborg Horse and Carriage Club, dom har prova-på-körningar med jämna mellanrum. I Örebro vet jag bara om Barbro Holm. Tyvärr finns inga "körskolor" i den bemärkelsen, utan lättast är att försöka komma i kontakt med en kusk, kanske hjälpa till som groom. Ett bra sätt att komma in i sporten, även om man är utan häst.

Talidass
0

#5 Tack så mycket för svaren! De redde ut en del frågetecken :)