Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 2285 ggr
hippoteket
2

att köra par

OM allt går planenligt så har jag strax en vagn med parstång och tillhörande selar på gården, så min perifera önskan om att någon gång lära mig att köra par med mina ponnysar verkar vara ganska nära målet nu. Men jag har några funderingar…

Jag tror att jag ska kunna klura ut hur man sätter ihop hästar och vagn, rent praktiskt…

Men, hur väljer man ut vilka hästar som ska gå bredvid varandra i par? Hur lika måste de vara i storlek och arbetsvilja? (jag har redan ratat en variant, där den ena är såväl mycket mindre som mycket långsammare än den andra) Spelar det någon roll vilken man sätter på höger respektive vänster sida?
Är det möjligt att köra par med t.ex en maxad A-ponny ihop med en liten C-ponny? Utöver att det kanske ser konstigt ut…

Hur brukar hästar som är körda med vanlig rockard  (och i detta fallet, huvudsakligen med travsele) reagera när man sätter ihop dem i par? Något särskilt man bör tänka på? Använder man partöm direkt, eller finns det någon vinst i att börja med två separata tömmar?
(och, är det måhända troligt att en lite nervösare ponny skulle funka att köra i par just för att den då kan få gå tillsammans med "sin älskade make" som är lugn och trygg - den ponny jag tänker på är inte inkörd sen innan utan jag skulle ta tag i det nu i så fall)

Jag är verkligen en glad amatör när det gäller körning, men brukar kunna lista ut hur man ska göra. Fast detta är helt nytt för mig. SÅ ge mig alla tips ni kan tänkas komma på! Den ena ponnyn som ska få dra är körd i par tidigare, det underlättar väl, antar jag…

Agto
3

Nu till att börja med och hade haft flera hästar att välja på så hade jag tagit de som är bäst kompisar och med bäst tålamod tills du själv är bättre "inkörd" på utrustning och hur man kör par. Vi har haft alla möjliga anspänningar som tex en nordis på 148 och ett halvblod på 170 och liknande . Vi har sett nervösa hästar som blir lugna och lämna över ansvaret till sin kompis men också ston som blir arga över att någon annan trycker på deras sida och börjat slå eller någon smarting som kommit på att de inte behöver göra ett smack utan kompisen drar hela vagnen. 

Vi börjar med partöm direkt och du kan börja med att tömköra dem så du får in känslan och hästarna förstår att de ska gå bredvid varandra.  Lär dem också sitt namn så du kan säga till en av dem att gå fram om den halkar efter och ha pisk så du kan peta till den som hamnar efter för det händer alltid. Knepet är att få båda i samma bjudning så de hamnar vid bettet båda två. Men det är svårt så ha tålamod. Börja att ha partömmen på samma längd till båda hästarna, att flytta en av hästarna fram eller bak är finlir som du får ta längre fram. 

För att lära dig snabbare så att du kommer framåt utan incidenter så hade jag tagit en kurs hos någon par eller fyrspannkusk så du får köra redan fullärda hästar så du vet hur det ska kännas. 

Lycka till!

hippoteket
2

tack för ditt svar!

Jo, idealet vore ju att få hjälp av någon som kan. Ska bara hitta nån sån först…

Agto
0

Vart bor du så kanske någon kan hjälpa dig med kontakter?

WinterPrince
0

Prata med KBF och Tina Stjärndal, hon och Egon har mycket erfarenhet av parkörning.

hippoteket
0

Jo, jag känner till Tina o Egon.

WinterPrince
0

Dåså :)