Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 2238 ggr
elli-kleo
3

Från ryttare till kusk?

Hej! Jag har ridit i ca 13 år, varav 3 år med egen häst (som dock är såld). Jag har god erfarenhet av hästar och ridning. Dock väldigt lite erfarenhet av körning, har mest provat på att "hålla i tömmarna" några gånger. Jag har börjar intresserat mig mer och mer för körning och jag känner att det verkligen är något jag vill börja med! Jag vet dock inte hur jag ska börja.. ta kontakt med någon som har körhästar? Jag känner ingen för tillfället som har hästar som körs. Hur började ni med körning? Red ni innan? Tacksam för svar

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tusen
1

Var bor du? Kanske kan tipsa dig om något.

elli-kleo
0

Tack, jag skickar ett meddelande till dig :-)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

WinterPrince
1

Säger detsamma! Vart bor du?

Jag har gått från ryttare till kusk och upplevde precis som du att det är lite svårt att komma igång. Men jag hittade en tjej i trakterna som jag åkte och hälsade på, fick prova att köra lite med hennes duktiga häst.

Sen skrev jag in mig på Groomringen också, och fick där kontakt med ett fyrspann som behövde en extra groom. När sen lite kontakter var etablerade så gick det mycket lättare!

Pelzi
0

När jag började köra så hade jag bara ridit aldrig kört.
Jag fick ingen hjälp fick prova mig fram  och  det gick bra. 
Fick låna två shetlandsponnier fick hålla på dem hur mycket jag ville.
Gick bra körde in ena ponnyn fast jag inte visste nått om körning men läste på nätet mycket ändå.  Ponnyn är nu en jättefin körponny.

Gör både och rider och kör varierar :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Vimlan
2

Jag fick så lov att gå från ryttare till kusk (även om jag fortfarande rider) då jag oplanerat köpte gotlandsruss för drygt ett år sen. Ni vet, den klassiska - jag åker till Lojsta och tittar på hästar, ska INTE köpa nån. - men ja,  vi valde varandra, jag och den där rödbruna lilla raggsockan, och jag blev med unghingst. 

Vissa dagar har jag haft enorm ångest, jag hade aldrig haft unghäst, nästan aldrig kört häst tidigare och nu stod jag med en ohanterad ettårig hingst som skulle fostras och köras in. Ibland så kändes det (och känns fortfarande) bara som att "Vad fan har jag gett mig in på?" Men med sunt hästförnuft, ödmjukhet inför sin egen (o)kunskap och goda vänner kommer man långt. Tack och lov!

Jag tänker mig körning lite som ridning, man har bara lite andra hjälper och sitter bakom istället för på hästen. Det är fortfarande ett levande djur som man måste lära sig att läsa, lära sig att förstå och tala med, så för mig är det inte så skilt från ridning på det viset. Jag ser framemot att lära mig mer i framtiden, kanske till och med tävla när både jag och ponnyn blivit mer utbildade i körningens ädla konst.

http://jagochminbagge.blogg.se

nika85
0

Jag red innan. Började sedan hjälpa till i travstall. Har kört både travhästar och klassisk körning. Sommarjobbade i nöjespark och körde runt på turister med häst och vagn. Körde en hel del hästar på gymnasiet, både klassisk körning och skogskörning med skolans hästar. Just nu kör jag in mina hästar själv (russ och haflinger) med hjälp av min sambo (travtränare på amatörnivå fast just nu utan egen travhäst). Mitt tips är att tex försöka hitta någon i närheten som du skulle kunna hjälpa, och få lära dig lite på köpet. Annars finns kurser man kan gå, tex via FNH eller Stjärnorps brukshästar.