Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1604 ggr
Soltrollet
0

Tävla med par

En sak jag har funderat på när man kör par. Om jag har en shettis på säg 105cm i manke och en shettis på 110cm, räknas de som ett a-ponnypar elller b-ponnypar? (Funderar lite om jag lika gärna borde köpa en b-ponny som nästa kumpan till min unga shettis då han närmar sig strecket med stormsteg…)

Agto
0

Gränsen mellan A och B går väl vid 109 så det måste bli ett B-ponny par. Man tar ju alltid den kategori som är högst. 

Vi har en d-ponny och en häst som tävlar enbet i respektive klass men när de går i par så tävlar de i hästklassen. D-ponnyn får iallafall tävla enbet som D-ponny.

cinna
1

Enl TR 1 mom 163 går gränsen för A-ponny vid 107 cm 🙂

Agto
0

Ok det spelar ingen roll i detta läget det blir iallafall ett B-ponny par 🙂

Soltrollet
0

Tack för svar! Då får jag hålla tummarna att unghästen håller sig under måttet! Annars får han det svårt på tävlingar.

Tusen
1

Fast inom körningen är det mest en fördel om det blir ett B-par. Alla tävlar ju mot alla och dessutom får ju inte A-ponnyer tävla i högre körklasser.

WinterPrince
1

Som par får A-ponnyer tävla upp till svår klass i Sverige, däremot får inte ponnyer under 120cm tävla i enbet mer än upp till MSV. 

Tror det är på internationella tävlingar som små ponnyer inte får vara med, oavsett konstellation, men minns inte vilken höjd som gäller där.

HannaNikolina
0

Alla tävlar mot alla, det är sant. Men i Maraton är det olika tempon för de olika kategorierna, så det blir lite tuffare för de små b-ponnyerna än för a-ponnyer. I lägre klasser är det inte så snabba tempon oavsett, men högre upp kan jag tänka mig att det spelar in mer.