Tävla med par
En sak jag har funderat på när man kör par. Om jag har en shettis på säg 105cm i manke och en shettis på 110cm, räknas de som ett a-ponnypar elller b-ponnypar? (Funderar lite om jag lika gärna borde köpa en b-ponny som nästa kumpan till min unga shettis då han närmar sig strecket med stormsteg…)
Gränsen mellan A och B går väl vid 109 så det måste bli ett B-ponny par. Man tar ju alltid den kategori som är högst.
Vi har en d-ponny och en häst som tävlar enbet i respektive klass men när de går i par så tävlar de i hästklassen. D-ponnyn får iallafall tävla enbet som D-ponny.
Enl TR 1 mom 163 går gränsen för A-ponny vid 107 cm 🙂
Ok det spelar ingen roll i detta läget det blir iallafall ett B-ponny par 🙂
Tack för svar! Då får jag hålla tummarna att unghästen håller sig under måttet! Annars får han det svårt på tävlingar.
Fast inom körningen är det mest en fördel om det blir ett B-par. Alla tävlar ju mot alla och dessutom får ju inte A-ponnyer tävla i högre körklasser.
Som par får A-ponnyer tävla upp till svår klass i Sverige, däremot får inte ponnyer under 120cm tävla i enbet mer än upp till MSV.
Tror det är på internationella tävlingar som små ponnyer inte får vara med, oavsett konstellation, men minns inte vilken höjd som gäller där.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Alla tävlar mot alla, det är sant. Men i Maraton är det olika tempon för de olika kategorierna, så det blir lite tuffare för de små b-ponnyerna än för a-ponnyer. I lägre klasser är det inte så snabba tempon oavsett, men högre upp kan jag tänka mig att det spelar in mer.