Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 1552 ggr
juuwlia
3

Vilken sorts vagn ska jag ha?

Hej, jag vill börja tävla i körning med min ponny och undrar vad jag ska köpa för sorts vagn. Har aldrig tävlat körning förut.

WinterPrince
2

Det beror lite på vilka förutsättningar du har. Det allra smidigaste är att köpa en maratonvagn. Med den kan du tävla upp till och med Msv utan att byta (+maraton i Svår klass då).

Problemet med maratonvagn brukar vara transporteringen. Själv har jag valt en enaxlad vagn som jag hoppas ska räcka till LB+LA förhoppningsvis, just pga transporteringsproblematiken.

juuwlia
1

Får jag tävla i körning med en b-ponny eller är det åldersgräns?

WinterPrince
3

Finns inga övre åldersgränser för ponny i körning. Det är det ljuvliga :) Du kan vara 80 år och fortfarande köra ponny.

juuwlia
1

Vad kul! :D

WinterPrince
2

Viktigt är också spårvidden! LB får du starta med valfri bredd, men redan i LA behöver du ha minst 125cm enl TR V.

penphotography
3

Jag rekommenderar att du, oavsett om det blir två- eller fyrhjuligt, väljer en med minst 125 cm i spårvidd. Dels begränsar det inte dig så snabbt men också för att du har ett bättre andrahandsvärde om du vill sälja i framtiden.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Jockeytilda
2

Lånar tråden lite.

Hur viktigt är det att vagnen är estetiskt snygg på dressyren, typ LA? Ska man tänka på det om man köper en begagnad.

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

StuteriSolo
3

Så länge man inte kör elittävlingar kan man köra Dressyr med maratonvagn utan problem, så du kan köra med nästan vad som helst som håller ihop 😃 Man måste inte rusa iväg och köpa en gigg för att köra LA, en annan sak om man VILL ha ett tjusigt ekipage från början

Agto
3

Det är nog viktigare att man har en ren och hel vagn på dressyren än att man lägger alla sina slantar på att få en snygg vagn. Lite färg och tvätt gör rätt mycket på utseendet och kostar inte en förmögenhet 😉

juuwlia
2

Vad är skillnaden mellan 2 och fyrhjuligt? vad finns det för för och nackdelar med båda?

blacksmithfarm
2

Sammanfattar lite kort det jag kommer att tänka på rakt av:

Tvåhjuligt:

• Lättare att transportera (oftast i alla fall)
  • Lätt att vända på t.ex. vägar med
  • Balanserar i skakelhållarna - ger vid fel balansering vikt över hästens rygg.
  • Bromsar (om man har) "låser" hjulen men ger inte hästen mindre vikt/tryck/drag från vagnen i lutning.

Fyrhjuligt:

• Kan vara knepigt att transportera
  • Kan vara svårare att vända snävt med, på vägar etc. Riskarar att välta om man hamnar i en "fällkniv"
  • Ger inte mer än skakelns vikt i skakelhållaren - resten av vagnens vikt fördelas mellan hjulparen
  • Bromsen håller vagnen och avlastar vikt/tryck/drag från hästen i lutning

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Maliiin
0

Jag har en vagn till salu till a och bponny 😉 

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=732230

Tävlingsgodkänd så det är bara att tuta och köra 😃

Emma-Andersson
0

Lånar tråden lite jag med.

Vad är att föredra på en  fyrhjulsvagn till ponny hjul med hårdgummi eller  luftgummihjul (eller vad det heter, fick tillfällig minneslucka)?

Vad bör vikten på en enbetsvagn till a-ponny ligga på?

Efwa
0

#13 Man brukar säga att hårdgummihjul är att föredra i Maraton och det beror på att hjulen inte "klättrar" på hindrena. D.v.s om du kör på en stolpe eller något annat så halkar hårdgummihjulen av mycket bättre medan luftgummihjul har lättare att greppa om stolpar och följa med upp på stolpen. Om vi pratar djupt och tungt underlag är luftgummihjul lättare att dra på sådant. Jag har t.ex bytt till luftgummihjul på en tävling där det var djup sand och mycket lera. Jag fick då vara mer nogrann i hinder för att inte råka komma för nära. MEn jag föredrar hårdgummihjul på tävling. Hemma spelar ingen större roll men på vintern är det skönt med luftgummihjul om det är plogat och även om det är djup snö.