Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1576 ggr
Blawe
0

Någon som vet?

Hehe, kanske lite korkad fråga, men jag hittar inget svar någonstans!😂När man kollar på huvudlag inom körningen finns det ibland 2 remmar som löper från bettet (?) och fästes i en krok på ryggen. Jag är bara nyfiken, vad är det för något? Varför har man dem? Finns sådana på ett gammalt huvudlag som jag fick med min shettis. Bara så nyfken!😃

blacksmithfarm
0

Gissar att det kanske kan vara en stuptygel du menar? Som på denna bilden

I BDS bok om Körning står det även att dess funktion är att delvis avlasta kuskens hand genom att få hästen att hålla sitt huvud rätt, samt att de endast ska användas på erfarna hästar.

Jag hittade denna fritt tillgängliga inscannade uppslagsbok där det står att stuptygeln används för att tvinga hästen att hålla huvudet högt så att den inte blir tung i handen och man får större kontroll över hästen, samt att den inte kan bråka med sin parhäst.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

WinterPrince
0

Jag vill minnas att den är förbjuden inom sportkörningen, men fortfarande kan finnas på travet.

(Lite osäker om jag fått det runt rätt fot dock)

[Shettisar]
0

Köpte en nylon sele för några år sedan, medföljde ett körträns där stup tyglar fanns med.Mailade företaget som sålde selen och hon svarade då att hon inte visste om att det följde med. 🤔 Ialla fall så är min modell precis som den de använder inom travet.Har dock aldrig använt den själv.

Blawe
0

Nja, inte som på bilden. Det var dessa jag menade. Men det kanske är samma sak fast annan modell?

PP
1

Har man läst Black Beauty så har man inte så höga tankar om stuptygeln… O:-)

Som med alla hjälptyglar är det viktigt att man vet vad man gör - ett höjt huvud leder lätt till en sänkt rygg.

Har för mej att stuptygel används vid amerikansk pleasure..?

Tusen
0

#4 På bilden du lagt upp ser du en check som man använder inom travet. Den får aldrig spännas så hårt att den ger hästen obehag.
En stuptygel är en som visas på bilden i inlägg #1. Den användes förr då man tyckte att det var snyggt då hästarna höll huvudet högt.
Båda dessa check och stuptygel hindrar hästen från att arbeta med ryggen vilket är något man annars strävar efter. Att ha möjlighet att sänka huvudet för att ta i då man kör i uppförsbacke är något som hästen gör naturligt om den arbetar rätt.
På en travbana finns inga backar och därför är det heller inte lika påfrestande med ryggarbetet (även om en lång check är bra då kraften kommer bakifrån)

Blawe
1

Tack för svaret! Har grubblat över vad det var för något. Använder absolut inte något sådant, kör dessutom bettlöst😃