Ponnyn stannar ofta
Hejsan, min unghäst (f. 12) har börjat stanna när vi kör i skogen. Han bara står helt stilla, gäspar, vilar ett bakben och ignorerar alla mina försök att få honom att gå fram. Han ni några tips på hur jag ska "få igång" honom igen?
Han gör så även med hästsällskap. Efter en stund (när det passar honom) börjar han skritta igen och då kan jag be honom trava vilket han gör och är åter lyhörd igen. Men jag blir tokig på dessa små "tupplurar" han tar!! Ibland gör han det var 50:e meter!
Han började med detta efter årsskiftet.
Har ni kollat upp eventuell smärta? Kollat så att utrustningen sitter rätt? Har ni helt enkelt ställt för mycket krav, så att ni behöver backa lite i träningen? Behöver han kanske få en liten viloperiod för att få landa mer i huvudet?
#1 Det enda jag kan tänka på som kan göra ont är att han håller på att tappa tänder! Men bettet ligger inte emot någon utav de tänderna, kan det vara det ändå? Han har inga problem i övrig med munnen, han tar själv bettet och är mjuk och fin i munnen.
För mycket krav tror jag inte, vi skrittar och travar rakt fram typ… Och han var varit jätteduktig under hela inkörningen och detta "problem" började efter en längre viloperiod. När jag tömkör gör han inte det så jag vet inte hur jag ska "komma åt" problemet.
När vi är på ett nytt ställe gör han det inte lika mycket/länge utan stannartill för att se sig runt sedan fortsätter han.

Han är ju väldigt ung och dessutom börjar de ju fälla nu och det kan påverka.
Tandbyte kan också spela roll.
Om det vore min ponny skulle han få vila ett tag.
Ok! Men om vila inte hjälper? Vad hade ni då gjort? Köra med någon som leder, tömköra och se om kan stannar, annat?
Han skulle verkligen behöva börja konditionsträna nu nämligen, han har haft totalt 5 månaders vila nu och övriga månader som sagt lätta rundor/pass där han skött sig utmärkt. Så därför är jag inte riktigt helt "villig" att låta honom vila ännu mera då jag vill komma igång med konditionen nu så vi kan kvala och starta några (få) lopp iår. Jag skulle vilja arbeta runt problemet samtidigt som vi jobbar på vad som är fel. Hoppas det inte låter helt fel, det låter inte fel i mitt huvud men jag är ju lite trött efter en lång arbetsdag 😴
Alternativa sätt att konditionsträna? Jogga och ha honom som som handhäst? Cykla?(men då lär han dra omkull mig, han är ganska snabb - och bufflig).

För mig är det inget konstigt att hästarna uppför sig annorlunda vid pälsfällning.
Men det bästa är väl att redan nu kolla upp honom med en veterinär.
För mig känns det som det är något den lärt sig pga för dålig framåtbjudning. Min häst har lite samma tendenser när han tycker något är jobbigt. Gör den samma sak även vid tömkörning eller är det för att du lastat för tungt. En unghäst med dålig balans behöver inte ha så mycket belastning för tycka det blir för jobbigt. Ett tungt underlag som snö kan vara tillräckligt.
jag kör rätt hårt med långtygelövningar för att öva balans och framåtbjudning. Det gäller att ha aktiva övningar hela tiden så den inte somnar in. En bra övning för framåtbjudningen är att kunna länga och korta steget. Se till att ha bra framåtbjudning i skritt. Be sidan din häst att korta steget jättemycket. (Sakta in den så mycket att den verkligen tar korta steg) I början får man vara glad för ett steg och släpp fram den direkt så den börjar kliva på igen. När du får den att uträtta övningen på rätt sätt så sikta mot fem korta steg och kanske 15 långa steg. Vid rätt utförd övning så blir det så att hästen tycker det är mycket jobbigare att gå med korta steg så dår går den gärna med lite längre steg och vips så får man framåtbjudning. Lång tygel övningar syftar till att ge hästen balans och styra till att bära sin kropp utan belastning av ryttare och är perfekt till valpiga unghästar.
Goggla lite på lång tygel och kolla på youtube så ser du syftet. Men blir inte skrämd av de som utöva det på hög nivå i galopp för de har hållt på med detta i massor av år och byggt upp hästens muskler under lång tid för att nå så långt.
Själv tar jag lektioner för Frida Stensson: http://www.joyriding.se/
Han blev kollad av veterinär i samband med kastartionen
#6 Tack!! Definitivt något jag ska tänka på och prova! Det konstiga är att tex i uppförsbackar där det är jobbigast tycker han det är jätteroligt och drar på som bra den! Det är nog när han tycker det är lite tråkigt…?