Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 1487 ggr
Lizelda
0

Vad behöver jag?

Jag letar häst och tror att jag hittat den perfekta nu. En gammal travare vilket är bra då jag vill lära mig köra och har fått känslan av att det inte är så väldigt svårt. Har en granne som kör med sina ponnys så ifall det inte går för fem öre så kan jag fråga henne men vill inte störa henne i onödan då vi inte känner varandra särskilt bra. Med hästen inkörd så är väl största problemet, well, jag? Hittat lite artiklar om hur man kör men mottar gärna massa tips! Och vad behöver jag för utrustning och storlek/mått? Gärna för en billig peng till en häst på ca 160 cm. Letat på blocket och Hästnet men inte hittat något. Tänkte att man kan börja med en rockard?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

StuteriSolo
4

Mitt heta tips är att du provar att köra innan du sätter dig och kör, ta kontakt med din körande granne och om inte annat ge henne betalt för några körlektioner, ingen skulle sätta sig bakom ratten på en bil och bara köra iväg. 

Även om man kan rida så är det skillnad, och en gammal travare kan vara hur snäll som helst, eller het som en järnspis och drar som en avlöning innan man hinner upp i vagnen. Däremot är en snäll, välhanterad travare guld att lära sig med, man kan börja med rockard men om hästen är det minsta tävlingsinriktad kan det vara bättre att köra med helt andra grejer så det inte påminner om den gamla goda tiden då det tävlades.

WinterPrince
0

Här kan du läsa lite om selar: https://exaequestrian.wordpress.com/2014/05/15/ratt-sele-for-hastens-basta/ 

Sen beror det på vad du vill med körningen, att köra längs en skogsväg är kanske inte så svårt, men ska du köra Dressyr tycker jag nog det är svårare än att rida.

Lizelda
0

Nej nej, här ska inte tävlingsköras, jag vill mest bara lulla runt med en vagn om du förstår :) Ta en sväng ner på torget och köpa glass typ!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid