Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3388 ggr
[NellieLavec]
2

Sy eget däckelunderlag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kanske tycker att däckelunderlag är svåra att få tag på, är dyra eller finns bara i tråkiga färger? Då kan man sy ett själv! Ta ett gammalt schabrak/vojlok du inte har användning för i en fin färg

[NellieLavec]
1

Sprätt sedan upp sömmarna runt om bak på

[NellieLavec]
1

Klipp av hur tjock/stor du vill ha ditt däckelunderlägg

[NellieLavec]
3

Och sy sedan på yttersömmarna igen! Sen är det färdigt :)

Efwa
0

Vad bra! Kul med egna idéer.

Kan du inte skicka in en bild på hur det ser ut med selen på. Det vore så trevligt.

[NellieLavec]
0

Absolut! :) ska ut till stallet idag, så jag kan passa på att ta en bild då :)

blacksmithfarm
0

Bra tips :D

Nu blir jag sugen…

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

[NellieLavec]
1

#6 haha ja, om man inte behärskar sig så kan nog alla schabraken ryka ;) och om man har symaskin så skulle jag gissa på att det max tar 30 min :) jag sydde för hand dock, och det tog nästan 2 timmar :/

blacksmithfarm
0

Ja, det blir för hand för min del också…

Låter du det övre bandet/öglan vara som det är på ett schabrak - eller syr du fast den så det blir som den nedre?

[NellieLavec]
0

Jag sydde på de yttre sömmarna som sitter på sidan av vojloken så dom möttes i mitten uppe på. Sedan klippte jag av det som blev över. 

Efter det så vek jag sömmen (den som går längs ryggraden) över där de två andra sömmarna möttes + en bit in under. Sen klippte jag av det överflödiga :) Svårt att förklara i ord x)

blacksmithfarm
0

Jodå, bra förklarat :)

Det var jag som frågade otydligt. Jag tänkte på den remmen som är svart på ditt under lägg. Den som man brukar trä sadelgjordsstropparna genom. Syr du fast den, eller låter du den vara?

Ligger det stilla bra under däckeln?

[NellieLavec]
1

På denna vojloken så lät jag alla remmarna sitta kvar :) Jag har faktiskt inte haft just detta under däckeln ännu, ska prova idag :) Men den är det dom karborrbanden som man knäpper fast i sadelgjordsspännena. Jag tänkte använda mig utav dom. Om remmen man stoppar sadelgjorden genom är för trång för däckeln kan man sprätta bort den och sy fast någon annan rem som är längre :)

[NellieLavec]
3

Här är däckelunderlaget som jag sydde på min häst :) första gången jag körde honom idag!

Efwa
1

Ja men se där! Vad fiffigt och och fint.

[NellieLavec]
0

Otroligt lätt också! :D och då kan man ju göra i vilka färger, bredder, längder, ja allt man vill! Man kan ju brodera och så själv också :D

PP
3

Har också sytt ett eget, men i smalare modell och så satte jag dit en ögla mitt på i framkant att trä över däckelståndaren (heter den så, "dekorationen" mellan tömringarna på däckeln?). Det och två öglor på vardera sida i nederkant för däckelgjorden, håller underlägget väl på plats.

Kanske inte ses så väldigt bra på bilden, iom att det är så pass smalt och kort - jag som har Shetland tycker många däckelunderlägg är för långa och så föredrar jag ju dem smala. Smaken är ju som baken. ;-)

Sydde om mitt på maskin, men är inte så duktig på det och tyckte det var rätt svårt att få kantbanden helt släta (för att inte riskera skav), så jag har faktiskt inte gjort fler. Än. O:-)

bläsen
0

Råkade trycka på anmäl inlägg igår när jag skulle gilla, hoppas det inte ställde till det, sorry!

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.

HorseLover!!!
0

Mått?

Majsen