Körning iFokus

Körning

Etikett: allmänt-om-körning
Läst 1957 ggr
Evelina!
0

Shetlandsponny - orkar hur mycket?

Funderar på att börja köra häst igen och vet att vi som barn satt två, tre stycken i en rockard efter ett russ och det gick jättebra. Är nu sugen på att börja igen och går i banorna att skaffa shetlandsponny(er) till det tillfället. Orkar en shettis en vuxen person i rockard eller bör jag satsa på ett russ eller två shetlandsponnyer? Har aldrig kört tvåspann, men har god hjälp från andra körkunniga.

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

hippoteket
0

Shetlandsponnyn orkar mycket mer än du tänker dig…

Jag har t.ex hämtat 150 kg hö på fyrhjulsvagn i grannbyn (en gång när släpet var trasigt och bilen på verkstad) och även hämtat 4 barn efter skolavslutningen på samma vagn. Ponnyn (106 cm) hade inga som helst problem att dra någon av gångerna.

tlover
0

Shetlandsponnierna "kom ju till" som gruvhästar så jag tror nog dom klarar av en vuxen person. Exakt hur mycket dom orkar dra vet jag inte däremot men alla hästar orkar ju dra mycket mer än vad dom orkar bära.

l'm back

cinna
0

Otränad brukar man saga sin egen vikt, tränad ponny sin dubbla…

Så väger ponnyn 200 kg är det inget problem att som vuxen köra I en rejäl rockard. Ska den sedan tävlas så måste den ju vara van att hantera tyngre vikter eftersom man måste ha en till vuxen i vagnen + att den ju ska vara fräsch i målgången efter maratonet ;)