Köpa vagn- godkänd bredd?
Hej!
Jag har skaffat mig ett gotlandsruss till körning och behöver därmed en vagn åt honom. Har tittat på rockarden oxer på Ädelssons sadelmakeri (just den modellen eftersom den även skulle passa min större ponny). Jag blev lite sugen på att tävla efter att ha pratat med körmänniskor (men både jag och ponnyn har en lång väg att vandra först) så jag tänkte skaffa mig billig men "tävlingsbar" utrustning redan från start, blir så bökigt annars att byta tycker jag, men trillade över en tråd från ett annat forum där de sa att denna vagn är för smal för att vara godkänd på tävling. Jag har läst TR och såg inget om bredden, har jag missat något eller togs den regeln bort i och med uppdateringen av TR?
Andra tankar om denna vagn?
Spårvidd för de olika klasserna hittar du på sidan 14 i TR5. Med en vagn som är 125 cm får du tävla tom MSV. I LättB är det frispårvidd men jag tycker också som du att det är lika bra att satsa på en vagn som är minst 125 cm.
Rockarden kan jag inte säga något om min erfarenhet är att man får vad man betalar för när det kommer till hållbarhet och funktion. Vi har haft olika rockarder men körkänslan man får med en 2 axlad vagn får man inte med en-axlad.
Lycka till med din russ!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En underbar russ var med på Falsterbo under den gångna helgen 😍
Vet inte om länken fungerar?
Men då hittade jag ju det, tack så mycket!
Har väl inte tänkt tävla så mycket så jag vet inte om jag ids leta reda på någon annan vagn. Den jag har nu har jag tänkt sälja och köpa en som passar bägge ponnys istället och denna verkade bra för ändamålet. Jag är i första hand ryttare så jag är tveksam om jag tävlar så särskilt långt upp i klasserna, om jag överhuvudtaget tar mig ut och tävlar. Billie som russet kallas har tyvärr lite traumatiska upplevelser med tvåaxlade vagnar + att de är över min budget. Men jag hade gärna köpt en om jag kunnat. Som det är nu får jag åka tvåaxlat av lägre kvalité i vår flakvagn bakom min connemara🙂
Länken fungerar, så himla duktig!😍
Fick ett supertips av en körkunnig i veckan: sätt en mutter bakom hjulet som trycker ut det! Med det tipset så är det ingen fråga om saken, om jag mot alla odds skulle komma längre än LB så kan jag alltid modifiera vagnen så den är tävlingsbar🙂
Kolla in Driveouts vagnar! De har en mycket populär modell som bara är något dyrare än Oxern, men har rejälare däck, fjädring, slutna skakelöglor (säkrare), korrekt placerade öglor för bakselen och godkänd spårvidd. Modellen heter DO Träning!
#5 Den ligger redan i inköpskorgen! Hade hoppats att de skulle ha faktura för jag får inte mina pengar förrän i slutet av månaden, men icke!
När jag beställde lin vagn därifrån mejlade jag dem om vad jag ville ha (modell, färg, tillval etc.) och de skickade en faktura. Så jo, de fakturerar! Men de tar ändå si och så mycket i första betalning, innan den tillverkas (viktig säkerhet för dem antar jag).