Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 1012 ggr
LadyHawk95
0

Skaklarnas läge i snabbkopplingen.

Hej! Kan någon vara snäll och berätta hur skakeländen ska uppföra sig i snabbkopplingen! Jag har nyligen skaffat en ny sele (Drive Out Duo) efter att i många år ha kört med en betydligt enklare variant. Nu undrar jag varje gång jag är ute och kör: ska skakeländen verkligen "väga" upp och s a s knacka i spännet i överdelen av snabbkopplingen när man kör i uppförsbackar? Jag har en Roslagsrockard och den är inte särskilt lätt att balansera, men med hjälp av en sandhink går det hyfsat (ja, jag ska skaffa en annan vagn men det tar ett tag ). Under slätkörning ligger dom bra och naturligtvis också utför, om de ska ligga ner i snabbkopplingen uppför också får jag sitta på sätets framkant och då har jag dålig balans.

StuteriSolo
1

Gissningsvis sitter fästet inte i samma höjd som på din gamla sele, då blir det sådär. Troligen satt det en aning högre på den gamla selen. Det kan räcka med en-två cm så blir balansen ändrad. Jämför däcklarna och se hur fästet sitter på gamla selen!

LadyHawk95
0

Tack! Ska kolla förhållandet i dag, det verkar sannolikt att felet ligger där!

Mirraya
0

Då har du också en Roslagsrockard som du upplever svår att balansera? För jag har precis köpt en som jag tycker är väldans framtung, men när jag googlar å frågar runt så ser de flesta ut som frågetecken :) ?? Funderar på att svetsa på vikt bakom sätet…. sandhink säger du ;) ?

LadyHawk95
0

Mirraya: Jag tycker tvärtom att den är baktung, så jag har en liten sandhink nere mellan fötterna, men jag får i alla fall låta bli att sitta långt bak på sätet i synnerhet i uppförsbackarna. Det blev lite bättre när jag flyttat snabbkopplingarna högre upp mot däckeln. Det tar lite tid innan man justerat ihop en ny sele med en vagn som man använt tidigare i varje fall för mig.