Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 2288 ggr
JoannaLi
0

"Nybörjarfrågor", dubbla tömmar, svängel (?)

Så, nu börjar jag lära mig mer och mer, mest genom att bara smyga genom trådarna här, och genom en Facebookgrupp. 

Just nu har jag två frågor, som jag funderar över. 

Är det möjligt att ha två par tömmar på samma häst? Jag har en häst, som i all hantering känner sig skitnöjd med att gå bettlöst, framförallt i ridningen, och han är ännu känsligare, ärligare och lugnare i en stallgrimma, än han är på bett. Det gör ju att jag även vill köra bettlöst, eftersom att jag ser en sådan stor skillnad i honom i all annan hantering. Men, det är ju inte min häst, jag är bara medryttare, så jag känner inte att jag bara kan prova, även om jag har tillåtelse, så jag vill vara hyfsat säker på vad jag gör innan jag gör det. Dessutom så är han en pensionerad varmblodstravare, och även om jag inte har upplevt det när man kör, så är jag ändå orolig att han skulle flippa ut över att inte ha bett i körningen. 

Så, jag funderar på om det är möjligt att jag gör som jag gjorde när jag provade bettlöst i ridningen första gången - att jag har två huvudlag, med två separata tömmar? Då kan jag köra på grimman, och funkar det inte, så byter jag bara till bett-tömmarna. (Naturligtvis har jag då med mig en medhjälpare som håller koll på det passiva paret tömmar, så att jag inte trasslar in mig.) Jag spånade lite med en kompis, bara för att få fundera högt, och hon resonerade att om jag tar mina tömkörningstömmar, som har en repdel närmast hästen, så skulle det funka, för då kan repet och den andra lädertömmen glida mot varandra genom tömringen på däckeln. 

Är det möjligt? Hur ska man göra i så fall?

Sedan har vi en äldre Hudik-rockard just nu, som inte har en vanlig svängel, men jag upptäckte något idag när vi körde, som jag började fundera på vad det var. 

Jag kunde inte ta en bild, men efter lite googlande, så hittade jag en bild som visar på vad jag menar. 

http://www.bollnastorget.se/annons/1058509/hudik_rockard

På undersidan av skaklarna (och där skaklarna fäster i själva rockarden) så hänger det ett tunt rep. I hörnen som är närmast kuskbocken (heter det så även i en rockard?) så är det plasthjul som går runt, som repet går igenom. Det är alltså samma, långa stycke rep som går från ena främre delen av skakeln, till motsvarande plats på andra skakeln. 

Vad är det för något? Min tanke om att det är en enklare version av en svängel - hur långt bort är den? Det jag instinktivt tänkte är att den ser otroligt klen ut. Nog för att smala rep kan vara förvånansvärt starka, men de här plasthjulen, klarar de verkligen i så fall att hästen drar i dem? 

Tack för er tid!

StuteriSolo
0

Börjar med plasthjulen, det är en anordning som fungerarpå samma sätt, hästen slipper skav av bröstan eftersom den rör sig med repet, men det är INTE till för att dra vagnen, utan för att undvika skav på hästen.

Ställer mig tveksam till att köra en travare utan bett, även om det fungerar bra i ridningen. Har den tävlat? Körs den mycket annars, och hur fungerar det då? 

EFtersom det är något hästen har blivit lärd från början(speciellt om den tävlat mycket) så har den ju en egen uppfattning om vad som gäller vid körning och vad som förväntas. Många är ju av den åsikten att nu blir det vagn, då ska vi dra järnet, tjohoooo!!! och så travare de på i full fart oavsett vad kusken säger där bakom :D

JoannaLi
0

#1, Oh, spännande, men, varför då? Liksom, vad är poängen? Just nu så sitter bröstan fast, och han drar inte med den alls, då borde den väl inte skava? (Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara ett problem, och blev helt förvirrad nu.) 

Han har tävlat, men pensionerades för snart tolv år sedan. Han kördes lite oftare förra året, ungefär 1-3 gånger i veckan,  i år har det blivit lite mer sporadiskt, men förhoppningsvis ska det bli lite mer regelbundet igen.  

Jag har inte upplevt en skillnad i honom mellan ridningen och körningen. Vi kör samma runda, och jag upplever honom som lika taggad i ridning och körning. 

Som jag har upplevt det så är det absolut ingen skillnad att rida och köra honom, förutom att i körningen så får man inga galoppförsök, och han står lugnare när man ber om en halt. 

Jag styr honom fortfarande främst med rösthjälpen, och stödjer mest med tömmarna, som när jag ska dirigera åt vilket håll vi ska svänga, eller placera om honom på vägen.

StuteriSolo
0

Hästen rör sig ju inuti bröstan när man kör med travgrejer, våra fick mest skav på bogspetsarna under fällningen. Märkligt nog försvann det när vi satte svänglar på vagnarna, och då fick jag en aha-upplevelse 😃

Jag själv kan inte tänka mig att köra en häst utan bett över huvudtaget, eftersom det kan hända så mycket mer om hästen inte lyssnar/blir rädd och man inte får stopp, men känns det som att det skulle fungera så prova på ett inhägnat område t.ex

JoannaLi
0

#3 Jo, egentligen är jag inte oroad alls över att köra honom bettlöst, jag undrade bara om det skulle funka att köra med dubbla tömmar :)

StuteriSolo
0

Klart det funkar, bara att prova :D Testa att låta någon snäll kamrat hålla i tömmarna, dra genom tömringarna och provdra i dem så du ser hur det funkar. Inte så bra om fel töm fastnar vid fel tillfälle,

dundeer
0

Jag körde min travare med grimma, hon hade tävlat rätt flitigt förr men skolade om henne till ridhäst och märkte att hon blev en annan häst utan bett.

Självklart körde vi inte på bana utan bett, men ut i skogen med rockarden! :)

[[AcsJulia]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kört V75-travare (i full tävlingskondis) med dubbla tömmar. Ett par till grimma och ett par till bett (som säkerhet). Behövde aldrig röra bettömmarna på den "heta" hästen. Han blev SÅ tillfreds när han kände att han inte blev tagen i munnen! Själv kör jag alltid mina egna bettlöst. Prova med dubbla tömmar! 😊