Körning iFokus

Körning

Etikett: allmänt-om-körning
Läst 1400 ggr
mjukisflipper
0

Körning med olika mankhöjder?

(Vet inte om det är rätt grupp men…)

Jag undrar om det skulle vara möjligt att köra med hästar/ponnyer som har olika mankhöjder? Kanske en C-ponny och en mindre häst t.e.x.

Har sökt men har inte hittat något. Det kanske är så att antingen är jag dålig på att söka eller så är det en dum fråga med ett självklart svar… 🤐

Jag kommer själv inte köra (i den närmsta framtiden i alla fall) men skulle bara vilja veta för att jag är fundersam och nyfiken om körning. 🙂

[RC1393]
0

Tänker du i par/spann? Jag har inte riktigt koll, men jag kan tänka mig att det är möjligt om hästarna är ganska jämna i steget, så att de hinner med varandra utan att att den ena får kämpa ihjäl sig för att hänga med i den andra hästens tempo, därför är samma storlek och typ en fördel. Rent estetiskt så blir det ju snyggare också😊

Tänker du enbent (alltså en häst per vagn) så går det bra att köra med alla storlekar på häst, den allra minsta minishettisen kanske inte orkar dra så mycket, men dra vagn kan dem! Själv kör jag med en B-ponny (122 cm) och en C-ponny (140 cm), tidigare har vi även haft storhäst (galen bruksnordis som trodde hon var galopphäst😇) och shettis att köra med.

StuteriSolo
0

Det går bra att köra med hästar i par även om de är olika höga, vad som är viktigt är ju att steget är lika. Har själv bara kört med hästar som varit ungefär 10 cm skillnad och det har funkat bra. Det som är besvärligt är att ställa in allt så de drar jämnt 😃 då de som är större ofta inte bara är högre utan längre också.