Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2005 ggr
Rita-S
0

ÅÅÅ hurra hurra hurra!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I går hämtade jag hem den! Min arbetssele!

Jag har nu två lokseler. Jag har en såkallat finsele, som ägnar sig att dra lättare vagnar som gigg, rockard, speedkart, 2-3 manns släde och sådana saker.

Sen fick jag en riktig arbetssele designat att dra tyngre saker med, som flakvagnar, plog, harv och annat. Det var en utsliten riktig gammal sele som hade legat i aldeles för många år utan att se en fettburk ens, så jag fick skicka den på renovering. Dock fick jag den helt gratis, så priset för selen skulle bli renoveringen i sådana fall.

Nu är då allt två och trelagers läder bytt ut, det vi kunde behålla var dragremmarna (trelags läder), lokputorna, mankputan, och en av dom två remmarna som går från däckelbågen ner till dragringen. Däckelputerna är i finputsat trä och dom ar i bra skick, det samma var dom flesta stora spänner och däckelbåden. Övrigt fick bytas!

Nu har jag fått hem den med nytt läder överallt, nu skal den fettas inn ett antall gånger för att bilda ett skyddande lager innan jag tar den på Kex ens.
Jag måste även olja upp dragremmarna ordentlig innan dom sen fettas inn så oljan stannar inne i lädret, och sen är det klart för att arbeta!

Jag har även beställt en baksele till honom så inom en månad borde den med vara klar. Jag har visat upp bakselen till en ardenner och sagt jag vill ha något som liknar den, den är rejäl och stadig.

Åååå spännande! Nu skal man fortsetta sin vagnträning med Kex.
Nu skal han påminnas litet om att dra något alls med en seans skakelträning, och sen en vända med rockard där jag bara leder honom så han kan komma i håg detta med att man har något efter sig, och sen skal jag börja köra litet inomhus igen innan vi börjar bevega oss ut mot vägen utanför ridhuset!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

penphotography
0

Oj vad skoj! Spännande!Skrattande

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Rita-S
0

jag spenderade halvannan timme på att tvätta och smörja i går, fick tag på en läderolja på sprejflaska så jag värkligen kom åt i sprickor och allt, Clinic tror jag den hette, och den fick tummen upp från sadelmakarn :)

Hon hatar Ekol läderoljan, enligt hon är alla oljor bacerat på petroleumsprodukter rent skadliga för lädret. "skulle du smörjt inn dina händer med motorolja?" frågade hon mig och svaret var självklart ett "överhuvudtaget inte" och logiken slog rakt hem hos mig iaf. Så jag undviker petroleumsbacerade oljeprodukter. Och denna var då inte petroleumsbaserat.

Dragläderna är orginala och i bra skick, dock stelt som trä. Efter att ha i principet brytit upp dom så jag kunde lägga dom lite i blöt nån minut och sen tvätta med lädertvål oljade jag två gånger på raken, och väntade på att det skulle dras in medans jag oljade allt nytt ett och tvålags läder. Jag vill lägga en bra grund till det nya lädret, därav olja.
Efter två vänder fick dom en vända till, det gamla två och trelags lädret, och sen väntade jag igen innan jag torkade av det som inte försvann inn. Och med dessa tre vänder hade lädret blivit så smidigt att det iaf gick att böja :)

I kväll skal jag smörja med riktig läderfett på det nya lädret, det lär inte behöva fler ronder med olja, medans det orginala lädret skal få en eller två duschar till med olja. Tanken är att dom får en dusch eller två i dag, en i morgon, och sen på lördag en rond med läderfett. då borde det nog vara bra eller hur? :)

Man kanske skulle fota med kanske? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

740tjejen
0

Vill gärna se selen :)

Rita-S
0

Ja, då får man väl få tummen ur och fota i kväll då kanske :D Skal ju ändå spreja några extra gånger på det orginala lädret i dag ändå :)

kanske kan fota "finselen" med då.

740tjejen
0

Ja fota på :)

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den!

På bilden här har jag sprejat på olja på dragläderna och övrigt orginalt läder igen. Och allt det nya har nu blivit smort med läderfett, det har fått ett lager olja, och det som jag sprejade på i dag var inte mycket som sjönk in så det känns som det var läge att försägla då :)

740tjejen
0

Såg himla fin ut, Har en loksele som är rätt gammal suttit på fjordhäst innan.