Nybörjare på körning?
För dig som är intresserad av att börja med körning finns massor med hjälp att få. Tricket är att veta var man ska leta. Inom ridningen är det lite lättare, bara att anmäla sig till närmsta ridskola. Direkt motsvarighet för körning finns ej, men det finns mängder av föreningar runt om i landet som pysslar med olika typer av körning.
Inkörningskurser för dig med egen häst finns lite överallt, främst arrangeras dessa under vinterhalvåret. På några ställen finns det också möjlighet att lära sig köra med en rutinerad häst. En del ridskolor har körbara hästar, men även naturbruksgymnasium. Det finns både prova-på-dagar och kurser i olika längd.
Ett enkelt sätt att börja är att ta kontakt med en närliggande förening och vara med på deras aktiviteter. Ganska snart kommer du att bli erbjuden att åka med och så småningom får du chansen att prova att köra.
I vår länksamling hittar du länkar till några av alla föreningar. Tveka inte att fråga här om du undrar över något!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska börja köra in min ponny, som tur är har jag honom installad hos en förening med många kuskar och egna maratonhinder! De arrangerar SM i körning mm. Nu ska jag först få fatt i en sele.
Skynda långsamt så går det fortare.
Å, vad roligt att ha sin häst uppstallad bland en massa rutinerade kuskar. Du kommer att få massor med hjälp! 
Så gjorde jag, något omedvetet från början. Flyttade in hos några som tävlar för Nordhallänningarna i december, har gått från någorlunda inkörd då till att vi ska vara med och tävla i sommar :)
Åh, jag önskar jag hade kunnat få det så bra. Tyvärr är inte körsporten särskilt aktiv här i Småland…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Om någon kan läsa lite Dansk är en del om in-körning och körnig på
www.russ-park.dk under Anja, Mattis och kørsel !
Mvh. Bj / dk

#4 Beror lite på vad du sikta på :) Det finns Kronobergskuskarna :)
Carpe diem!
Mvh Emelie & Jack

#7 Inte bara ;) Nu den 25 april är det precisions körning och nytt för iår även dressyrkörning i Ingelstad :)
Carpe diem!
Mvh Emelie & Jack

#9 Ja det klart :) Känner inte till någon faktiskt, lite synd :)
Carpe diem!
#9 Vart i Småland bor du?
Jag bor i Braås, 3 mil norr om Växjö
Mvh Emelie & Jack
lite dåligt utbud i småland men tillhör kalmar län jag :p
Medlemmen "HusvallaHäst" bor åt Kalmarhållet har jag för mig. Hon kan säkert hjälpa dig att hitta körklubbar i området. PM:a henne och fråga!
Och så har du "niare" här ovan som också bor i Småland.
Zonledare för Småland är Pia Petersson och Distriktsgrenledare för Småland är Gunilla Granberg. Någon av dessa kan säkert hjälpa dig rätt. Mailadresser