Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 4567 ggr
WinterPrince
0

Rygga hästen vid tömkörning?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Hur lär jag min häst att rygga när jag tömkör? Vad ger man för kommandon/signaler?

StuteriSolo
0

När man lär hästen att rygga gör du som när du startar som vanligt, gör en liten halvhalt, men istället för att ge efter så hästen går fram, håller du kvar handen. De flesta hästar tar då ett steg bakåt, då kommer eftergiften och beröm. Jag brukar säga "back" åt mina hästar istället för att smacka som ju betyder "framåt" för dem.

Är hästen ovillig att backa, jobba så den tar ett steg bakåt, sedan går du fram och provar igen en bit längre fram eller efter en stund.

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börje med övningar från ´jorden´ ( NH ) var du står i front till hästen - kanske trycka lite med handen på bringen til han förstår kommandoen - när han tar ett par skritt bakåt - så beröm !

Sen köra från jorden med linor - dra lite ( mjukt ) backåt med linorna och kommando ´ryk´ - i början ha en hjälper i front, så kommer det med små steg om man är lugn och snäll.

Det tar lite tid, men om man är hård får hästen aversion och blir alldrig bra till att backa ( rykke ).

Titta inn på www.russ-park.dk under kørsel - Anja tilkørsel - Mattis tilkørsel.

Mvh bj / dk

Zaphix
0

Jag övade in kommandot ifrån marken, varje gång jag backade med honom, vare sig jag stod framför, bakom, på sidan, nån annan srans, så sa jag back. Han kopplade det rätt snabbt.

Jag har inte tömkört min häst alls nästan (pallar inte det, så tråkigt) så jag övade på backa direkt från vagnen.

Eftersom jag hade lärt honom backa när jag tar i nåt strå från svansen, så när han inte lyssnade på ordet eller när jag tog i tömmen, så böjde jag mig fram och drog lite i svansen och då backade han. Han kopplade snabbt ordet och tömmen till att backa efter det, då jag anvbände det som faserna innan och svansen om fas 4.

Numera backar han för både ordet och tömmen, men backande har aldrig varit det han tyckt mest om att göra, han är inte så sugen på det helt enkelt.
Så han backar långsamt, och då tar jag pisken och duttar lite vid svansroten som signal at han ska öka på farten lite, fungerar bra.

Kanske inte en metod som andra använder.. Men för oss har det fungerat bra. :)

Såklart kan man ju göra på samma sätt även utan vagn, men ja.. Det är inte så roligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Min häst backar ju väldigt gärna, men jag vet inte hur det skulle funka bakifrån. Står jag framför behöver jag bara vifta lite med handen så backar han.

Han är väldigt positionskänslig, det märks framför allt när jag jobbar honom lös eller på volt. Jag måste hela tiden tänka på att ha min placering mot baken på honom för att få en bättre framåtbjudning. Jag misstänker att det kan ställa till det lite när vi ska backa. Men ska göra ett försök först.

entill
0

Om man använder den metod som #1 beskriver får man en lydig och lyhörd häst. Det är viktigt att hästen lär sig rygga på ett mjukt och fint sätt. Det handlar inte bara om att få hästen att gå bakåt, utan att även kunna styras bakåt. Skall man t.ex. backa in i vinkel måste detta fungera. Man ska kunna "fickparkera" med tvåaxlad vagn om hästen är välutbildad.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

WinterPrince
0

Jag ska hem och testa. Men bara så jag förstår, jag börjar göra en halvhalt, men ger ingen eftergift = konstant tryck i munnen?

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom i håg att till den sida du drar huvudet kommar rumpan modsat - liksom backa med traileren.

mvh bj / dk

WinterPrince
0

Nu har vi varit och testat! Höll ett stadigt tag i tömmarna och gav kommandot back. Det gick riktigt bra, han fattade snabbt vad jag ville utan att spjäna emot nämnvärt i bettet.

Sen att vi inte backade rakt är en annan femma. Har svårt att hålla rak kurs frammåt fortfarande.

StuteriSolo
0

vinglet går över! lär man in principen får man finjustera sedan Skrattande

Maliiin
0

Ett bra tips som jag har haft nytta av när jag lärt mina hästar rygga är att jag börjat i en svagt uppförsbacke. Då underlättar man endel för hästen. Och när det sitter där, brukar det inte vara några problem på plan mark sedan.

Lycka till!