Det bästa med körning?
Vad är det allra bästa med körning för dig? Motivera varför och glöm inte att skriva vilken/vilka typer av körning du ägnar dig åt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu skrev jag ju litet i kuskprofilen med, men kan ju även ta det här.
Det är ett bra komplement till ridningen, det gynnar hästens fysik att kunde växla sin träning litet. Det gynnar mig fysisk då jag ofta kan köra när kroppen inte riktig vill med i ridningen, och det går att köra Dressyr så hästen går i form.
Med körningen kan jag komma ut även om min kropp sviker mig, och det är lättare att ta med en kompis. Det är underbart mysigt, och låter en få ta med sig lite utrustning som exempelvis eltråd och fika så kan man hitta en mysig lund, sela av hästen och låta honom gräsa innanför ett änkelt snöre uppsatt mellan träd, och själv tar man en fika i gräset tillsammans med honom.
I nuläget har vi inte kommit till någon typ av körning då vi fortfarande håller på med inkörning, men jag riktar mig nog mot brukskörning i första hand, och med tiden kanske även dressyrkörning.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag tycker det är så rogivande att köra, så himla roligt också att göra så mkt olika inom körning med.
Jag kör brukskörning, skogskörning, Dressyr ja det mesta men blir mest att dra stockar och sådant. men har just nu en grön ponny som jag håller på köra in :) så han har bara dragit lite småpinnar änsålänge men hoppas bli en bra tävlingsponny med ^^
Det allra bästa med körning och det som gjorde att jag föll för just körning är samspelet mellan häst och människa.
Att hästen långt där framme lyssnar på dig och dina signaler som sitter långt där bak. Vilken känsla det är!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Att det är något man kan göra efter man vuxit ur hästen ;) Hade det inte vart för att jag hade haft min shettis som jag växte ur så hade jag nog inte hållt på med körning i den utsträckning jag gör nu. Kör Dressyr, Precision & Maraton men såklart även en hel del "ute hemma", lite i skogen ibland också.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Själv är jag ponnytrav kusk, men jag gör även en hel del Precision. (Dock inte galopp framför vagenen, utan det blir i snabb trav ;) ) men det absolut bästa med körningen är känslan av att känna hästen ta i och känna farten! Samt att träna fram en individ som kan fungera till det du vill. Fördelen med "körbara hästar" är att man kan göra nästan allt med dem. De är oftast inte heller så rädda av sig, som en ridhäst kan våra då de är vana vid att dra vagn och det låter lite om dem. Så för mig känns en trav/körhäst tryggare på något sätt :P
Sen tycker jag att körning är mycket roligare och mysigare än ridning, även om jag rider lite med som omväxling för mig och hästen, men körningen är roligast!
Vad kul med en sida om körning! :)
Det jag gillar mest med körning är att jag är säkrare än vid ridning. Väldigt feg och rädd av mig på hästryggen, men i vagnen så vågar jag mycket mer.
Älskar att flänga fram i en snabb galopp och känna vilken kraft hästen har framför mig, mäktig känsla.
Håller på med hobbykörning, vill i framtiden tävla i Maraton och sånt, men i nuläget kör vi mest ute efter vägarna och övar upp lydnaden och konditionen, Har tävlat i en klubbtävling i Precision bara, men roligt. :)
Det roligaste med körningen är nog att känna hästens vilja och se hur den vill arbeta, det kan man självklart göra i andra hästsporter med, men det är en av sakerna jag tycker är roligast :) Att få möta nya utmaningar och se hur man utvecklas.
Håller på, eller ska hålla på med Maraton, Dressyr, Precision. Kör även på min skola (hästgymnasie), där blir det bara Dressyr, ibland lite konor men inte så man kan kalla det Precision.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Förutom att det är mysigt, roligt och att man har möjlighet att göra något vettigt med vår lilla shettis, så tycker jag att vi stött på så mycket trevligt folk inom körningen, inte en massa snobbiga typer, DET gillar jag!
Jag halkade in på körning på ett bananskal, jag ville ha en shettis och då måste man ju kunna motionera den då blev det givetvis körning.
Det är som många redan har sagt ett mysigt sätt att komma ut i i naturen på och man kan inte bara ta med sig kompisar utan också barn som brukar bli mycket förtjusta i att få åka med.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tycker det är en underbart sätt att motionera sina shettisar på. sen att man inte behöver ha stora ponnysar/hästar för att få tävla, utan man kan fortsätta med sina små:o)
Är härligt att komma ut o köra.
Jag är egentligen inget jättefan av körning på så sätt.
Men det är kanonkul att kunna hålla igång och motionera mina ponnyer genom körning då jag är förstor för att rida på dom. Drömmen är ju att köra par eller till och med fyrspann, det är något som är riktigt imponerande tycker jag!
Tycker det ger en häftig känsla att jobba ihop med hästen, känna dess kraft framför skogsvagnen och utföra ett jobb. När man blir samkörd med en häst så är det en väldigt intim känsla, två individer (människa och häst) blir liksom till en tanke. Samma tanke och samma mål. Man behöver inte längre använda kommandon utan hästen förstår ens tanke och det är som om tiden försvinner när man jobbar med den.
Jag har haft ofantligt tur, jag har min häst installad på en gård som sysslar med skogs- och jordbruk med häst (detta har alltid gjorts med häst på den gården). Där finns allt, linor, svänglar, skaklar, timmersax, skogskälke, skogsvagn, harv, plog, såmaskin, slåttermaskin och säkert 20 olika vagnar. Och selar! Och man får låna precis allt. Samt att det finns en väldigt erfaren körkarl/bonde där som hjälper mig. Och så finns det ju även tex släde för nöjesåk.