Tömkörningsdressyr
Jag ska vara med och starta ett tömkörningsdressyrprogram här om en månad. Det är en träningstävling så det är inte så alvarligt och som det mesta för mig och James en rolig grej bara.
Min fråga är bara hur hälsar man ordentligt på dommaren när man tömkör? Jag har kört som man gör när man rider, båda tömmarna i höger hand, vänster arm längs med sidan och nicka tydligt.
Sedan funderar jag på vad jag ska ha på mig. Jag vill se ordentlig ut så det blir väl kavaj och skjorta. Men nedertill är jag lite förbryllad, hellst vill jag ha gympadojor eftersom det ska travas och jag vill vara lätt på foten. Vita ridbyxor går bort eftersom jag anser att det är snyggt enbart när man rider. Tror ni det kan vara snyggt med ljusa jeans istället?
Visst är det standard att man går snett innanför spåret när man tömkör program? Jag gör det i traven men vill gärna gå rakt bakom i skritten.
Till sist tips på hur man får till snygga serpentiner?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade nog personligen valt mörka byxor. Men det beror lite på hästens färg på ben. Vet att när man visar vid hand är det fördelaktigt att ha ljusa byxor om hästen har mörka ben och mörka byxor om hästen har mycket vitt på benen. Det gör det lättare för domaren att urskilja vilka ben som tillhör vad.
Kanske inte spelar någon roll vid tömkörning?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade valt mörka byxor för att framhäva hästen.
För att få snygga cerpentiner krävs en stadig yttertöm, precis som när du kör på volt.
Hm, så det blir antingen ljusa eller mörka jeans då eftersom det är de enda byxsorten jag äger ^^
Om man inte kan ha kjol, fast det ser nog väldigt konstigt ut.
Serpentinerna får jag öva på hursomhellst. De blir alltid ojämnt stora…
lurvponnyn.vimeddjur.se