Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1977 ggr
WinterPrince
2011-04-21 09:29
0

Passform däckel

Hur noga är det med passformen på däckeln? Ska man vara lika noga som vid inpassning av sadel?

Med en balanserad vagn ska det väl bara ligga något/några kilons tryck på däckeln?

Jag tycker putorna (heter det så?) på min däckel är lite raka och kanske lite långa. Nu växer han ju fortfarande men är det något han kan ta skada av?

mille-star
2011-04-21 10:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att det är lika viktigt att däckeln ligger bra som att sadeln gör det. Sådant som kan skapa tryck och obehag på hästen bör undvikas även om det inte är mycket tygd i den.

Zaphix
2011-04-21 12:59
0

Om du inte tycker den ligger bra bör du väl kunna lämna in den på omstoppning, är nog värt pengarna, om inte annat för att stilla din oro över hur den ligger.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linden95
2011-04-22 20:46
0

Ang. passform.

Jag och min kompis hade en diskusion i stallet idag om var decklet ska ligga. Själv lägger jag däcklet bakom manken då det är så jag lärt mig. Men jag känner flera som lägger halvvägs upp på, och på manken. Hur gör ni? :)

mille-star
2011-04-23 05:50
0

Jag lägger min bakom bogbladen på ponnyn, precis så som jag hade lagt en sadel. Lägger man den på manken så bör rörelserna hämmas!?

Rita-S
2011-04-26 09:12
0

Det är, anser jag, en lika stor vikt på att bossorna, lokerna och däckeln ligger bra på en häst som att sadeln gör det. Hur selen ligger påverkar hur bra hästen arbetar framföre vagnen, vilken rörelsesfrihet den får.
Jag gör lite som #4, lägger däckeln lite bak manken där en sadel kunde legat, för att få så mycket rörelsesfrihet som går. Axeln skal kunne få en fri rörelse även med sele tycker jag. Må hända jag kanske tänker fel, men ingen av mina hästar gnäller iaf, inte dom som är körfolk runt mig heller Glad

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida