Baksele eller inte?
Hej!
Använder ni baksele när ni kör på grusade skogsvägar som "följer skogens terräng"? :)
Har alltid baksele numera.
I somras när jag inte hade min sele lånade jag en travsele som inte hade baksele, och då hoppade jag alltid ur vagnen och gick i nedörsbackarna så det skulle vara bekvämare för hästen.

Alltid baksele, har en remsele till min ponny så baksele följde inte med när jag köpte dne begagnad så dte köpte jag till illa kvickt.

Bakselen är alltid på när jag inte har Bromsar på vagnen. Bakselens uppgift är att bromsa vagnen. utan bakselen och broms, så kommer vagnens tyngd bromsas med svanskappan och så kommer däcken att skjuta på frammåt och hämna hästens gång…
Alltid baksele när jag kör med vagn.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Använder alltid baksele, utom när vi kör med lätta travvagnar och travsele.
Om man har en körsele där skacklarna ligger löst går det inte att köra utan baksele, för det är den som håller vagnen på plats.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi växlar mellan svanskappa och baksele. Om jag bara ska saxa träd eller köra långstock eller lägga lunnbänk blir svanskappan smidigast och det finns ju ingen vikt som skjuter på bakifrån. Men ibland har vi även svanskappa när vi kör lass med skogsvagn, beror helt på vikt på lass och terrängen vi kör i om bakselen åker på eller inte. I början var jag rädd att inte köra med baksele, tyckte dne alltid skulle vara på, men körkarlen har förklarat ett och annat för mig så nu förstår jag mer.
Jag brukar träna i speedcart och remsele, men har nu börjat gå i tankarna på att skaffa en baksele… Vart kan man lättast få tag på en i så fall?
#Börjes. Vet dock inte vilken kvaliét den har.

Använder också alltid baksele :)
Carpe diem!
#10 okej tack! Ska kolla med dem. Ingen här som säljer en som passar russ? 
Hej!
Jag har bakselar i olika stl och priser.
Pernilla
Ädelssons Sadelmakeri
Det är ju inte smart att vara utan baksele det är farligt för både hästen och en själv man kan inte bromsa. Ha alltid baksele.
#14: Farligt är väl kanske att ta i?
Körs ju mängdvis med travare i landet varje dag utan baksele, verkar inte hända fler olyckor pga. det. Inte ergonomiskt och obekvämt för hästen, men farligt är väl ett starkt ord.
Visst, travselar är gjorda för plan mark, men travare tränas ju även efter vanliga vägar med backar. Och backträning med häst, då kommer ju en nedförsbacka in också.. Och travvagnar är lättare, men blir ändå endel vikt med kusken i också.
Jag körde min Gejsa utan baksele, en vanlig rockard. Jag undvek dom brantaste nedförsbackerna då vagnen trots allt siger fram lite och det kan kännas obekvämt för hästen utan även med en så lätt vagn som rockard, och kunde jag inte undvika hoppade jag av och gick brevid i stället. Tar man förhandsregler kan man klara sig rätt bra utan bakselen, men detta är inte därmed sagt att det är bara att skita i den.
Bakselen anser jag är väl så viktig som rätt bett när man kör, och skal man ha en 4hjuls vagn anser jag det är ett måste, både av säkerhet och bekvämlighet för hästen. Bakselen är ett moment som tar bort trycket på däckel och bukgjord när vagnen tar i mot bakfrån, förlänger levetiden på lädret i dessa då selen inte vrider sig när vagnen hänger bakfrån, och om däckel eller bukgjord skulle brista finns bakselen fortfarande kvar för att hålla vagnen så inte man får en olyckshändelse där vagnen har åkt inn i hästens rumpa.
Detta är något jag har sett hända själv, mindre fyrahjulsvagn, utan någon annan änn kusken i (som tur var, dom var på väg hem från köruppdrag med massor av ungar!!), både däckelgjord och bukgjorden brast i en nedförsbacke rakt brevid där jag promenerade. Vagnen åkte rakt inn i rumpan på hästen, som självklart blev något förskräckt. Tur för häst och kusk var det en mindre lätt vagn, och hästen var lugn, ända som hände var att hästen kastade huvudet i vädret och tog några snabba steg fram för att komma fri från vagnen, och efter tre steg var kusken av och jag redan vid vadnen så vi höll i skaklarna och hjälpte bromsa den så hästen kom loss. Inga skador som tur var, föruten selen.
Hade hon haft baksele skulle det inte hänt sa hon, kusken. Det kunde ha gått rätt illa med en annan häst, om hästen blivit skrämt och skenat i väg kunde den nog fått fula sår eller värre på bakben. Och tänk om det hänt med ungar i? mitt i trafik?
Det är dessutom räknat som bristfällig utrustning vid tävlingar har jag hört någon prata om, har inte kollat TR själv for körning men en kompis till mig har fått beröm av kördommare för "ända med korrekt körutrustning" när hon kör med piska, körbett och baksele bland alla gamla körgubbar som kör utan piska och baksele på lokala småtävlingar.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#17 broms tänkte jag inte på, jag kanske skulle kolla hur lätt/svårt det skulle vara att montera en änkel broms på vagnen.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vi fick se igår hur en fjording utan baksele kickade av glädje så högt att han höll på att få benet utanför skakeln. Riktigt läskigt att se.
Folket runt om kring sa att om han haft baksele så hade han inte kunnat kicka så högt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har alltid baksele eftersom jag inte har någon broms på rockarden.
#19: Beror väl helt på vart man har fästena till bakselen, ju längre fram på skakeln desto mindre hjälper den mot slag. Jag har min relativt långt bak på skakeln, men hjälper ändå inte har jag märkt, bakselen går uppe på korset, och då hjälper den heller inte så mycket.
Vill man att hästen inte ska kunna slå lika lätt är det en slaggjord som gäller, sätta den så nära svansroten det går utan att den glider av, hästen kan fortfarande slå, men absolut inte lika lätt.
Fast det handlade inte om att den inte skulle kunna slå alls, utan bara att han inte hade kommit så högt med bakbenen att han kunde komma utanför (vilket han höll på att göra)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km