Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 4074 ggr
Rita-S
1

Gigg, Marathon, Trilla eller vad..?

I och med att vi lok-tuffade ur ämnet i en annan tråd öppnar jag en egen tråd. Saxar inn vad vi skrev i förra tråden med här:

penphotography_: Gigg kan du använda till både Dressyr och Precision. Glad

Mig: åh altså ännu en vagn att anskaffa sen! Gubben kommer bli galen! *fnittrar förtjust*

jag har nu en rockard. Enligt dom kuskar jag har talat med brukar dom godkänna rockard på öppna lokala tävlingar bara för att ha en evenemang, men man måste ha rätt vagn på riktiga tävlingar :) Så jag får väl anskaffa något jag kan tävla med..

Kan man tävla Dressyr och presicion med en marathonvagn?

Klasselover: Japp det kan man :)

Mig: man kanske skulle vara smart och köpa en lätt marathonvagn i stället för en gigg, men jag tycker gigg är så mycket snyggare..

penphotography_: Du får tävla till och med nationell medelsvår med maratonvagn i Dressyr och Precision. Från och med elitklass måste du ha två vagnar, en för Dressyr och Precision samt en för Maraton.

Rockard kan du tävla med även i nationell klass. Det viktiga är egentligen att vagnen följer breddreglerna. I lokal klass är det tillåtet att tävla med en vagn som är minst 110 cm, i nationell klass ska vagnen vara minst 125 cm. I elitklass ska vagnen som används till Dressyr och Precision vara 138-140 cm och maratonvagnen minst 125 cm.

Mig: ja riktig så hög som elit har jag nog inte tänkt mig faktisk Tungan ute men om jag då köper en 138-140 cm vagn är man altså säker? :)

Men jag får erkänna.. jag är grymt sugen på en gigg, för jag tycker inte man kan anklaga Marathonvagnar för att vara rejält snygga att se på. Iaf inte majoriteten av dom. En gammal gigg är riktig vacker tycker jag..

ja där seglade man altså lite utanför ämnet i just den tråden kan man säga, så nu finns det här. Men då är vi altså inne på vilken vagn till vilken tävling är tillåten och sådan.

Hur är det med brukskörning? är det då trilla och flakvagn eller vilken som helst vagn eller hur är det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

penphotography
0

Om du tävlar brukskörning så tillhandahåller arrangören vagnarna som används vid de olika stationerna.

Om du har tänkt tävla i sportkörning så skulle jag rekommendera dig att köpa en maratonvagn (om det är så att du måste välja Flört) eftersom du då kan köra alla grenar. En gigg är inget vidare i Maraton.

Har du bara tänkt tävla Dressyr och Precision så är gigg ett bra val. Tar inte lika mycket plats som en fyrhjulig dressyrvagn och kostar hälften. Ska du ändå slå till på en gigg så tycker jag att du ska köpa en som är 138-140 cm bred eftersom andrahandsvärdet då blir högre.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

liswic
0

Sen får man inte glömma att det är grymt mycket roligare att köra fyrhjuligt Flört

Rita-S
0

Jag måste ärligt erkänna jag inte riktig har koll på vad jag vill tävla. 
Just i nuläget har jag ingen koll alls på vad som ingår i dom olika tävlingsgrenar föruten att jag kan gissa att presicion ingår det att köra en bana helt nogrannt, Dressyr så handlar det om stil och form, samt utrustning? :D Sportskörning kanske har med bana på bra tid att göra?

Hur fel är jag ute och sycklar? Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

AnTeX
0

Hur gör jag ifall jag kommer med shetlandsponnier tillhandhåller de med vagn då med på brukskörning? eller i vi som kör småhästar inte tillåtna?

Rita-S
0

Jag har sett shettisar med på brukskörning här iaf! Fast jag tror dom har medellat i förhand att dom kommer med liten ponny så där finns anpassat utrustning möjligtvis. Sen skal jag inte svara på om dom tävlade eller deltog utanför tävlingen för det har jag noll koll på

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Får man köra med en trilla i dressyr/precision?

penphotography
0

Med sportkörning menar jag Dressyr, Precision och Maraton. Numer kan man välja att bara tävla en av grenarna.

Jag har sett några köra med trilla i Precision men en sak att tänka på är att hur man än gör så slutar en Precision med att man behöver köra mot klockan och då är kanske inte en ttrilla varken bekväm eller säker. Men det handlar ju såklart om på vilken nivå man vill delta.

~Penna~

Rita-S
0

Skulle nog inte vara större bekymmer på små lokala tävlingar gissar jag :D
Sen kan man väl säkerligen tävla bara för att tävla och ha kul utan att man bryr sig med vilken placering man får

Jag tror kanske jag skal sikta mot en gigg själv. Den är snygg att visa upp, och jag kan tävla i småtävlingarna med den.
Skulle jag få interesse att tävla på högre nivå (om jag ens har chans att komma dit) så får jag väl fundera på att specialicera mig när den tid kommer!

Så.. jag skal ha en gigg.
:)
Tack för tipsen alla!

Sen kommer jag nog köpa en trilla eller flakvagn eller något med, en mindre en. Finns en rejäl ardenner/par flak på stallet, men jag vill ha en enbet flak tror jag. Typ plats för ett kusksäte och 4 pers bak på vart sitt säte max :)

StuteriSolo
0

Det finns ponnyklass i brukskörning, med vagn anpassad för ponny, vi har tävlat med flera shettisar och russ i bruks-DM och t.o.m i SM en gång med en shettis.

Gotlandsrusset Lojstas Pawik med sin kusk Anita Eckebring har vunnit flera SM

Rita-S
0

Åh jag är kär!

denna var riktig fin! Säkert inte billig gissar jag Tungan ute

Ahnna
0

Jag gillar inte giggar på grund av tipprisken. Jag har sett det hända mer än en gång och en kompis till mig välte med en gigg och fick hjärnskakning en gång. Så jag undviker dem även om de är snygga att se på. Flört

#4 Ja, det finns ponnyvagn tillhandahållen av arrangören i brukskörning, precis som StuteriSolo skrev här ovan. Men tyvärr är de inte alltid anpassade efter shetland viktmässigt. Styrketräning är därför att föredra innan man åker och tävlar, för har man oturen att råka få en onödigt tung vagn så kan det bli problem i halterna och backningarna. Jag har sett shettisar bokstavligt talat sätta sig ner med vagnar som har varit för tunga, men lyckligtvis så brukar de flesta vagnarna vara helt okej numera. (Flera ställen vet jag har köpt vagn av Jensa och de både rullar lätt och är viktmässigt lätta att handskas med.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaNikolina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man kan tävla med rockard i alla grenar också. Det enda man får kolla är kraven på bredd och vikt. Visst är det smidigare med en maratonvagn i hindren, men har man en liten ponny så fungerar tvåhjuligt fint

Glad

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill verkligen ha en maratonvagn, har en sportgigg nu som jag visserligen är väldigt nöjd med, men nja, har fastnat för fyrhjuligt ;) Har även en trilla men den har jag inte använt, har inte plats att ha den i stallet så den står i pappas garage.

Tillägger att jag hoppas komma upp på medelsvår nivå, men vi får se hur det blir med det :) Första steget är en CR i Precision på söndag ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

Det måste  se rätt "knäppt" ut med en vagn på 140 cm bredd på en liten B-ponny. Skrattande Det är väl att ta i, tycker jag. Flört Men man kanske kör par då med en sån bred vagn?

WinterPrince
0

Är inte dom måtten (i inlägg #0) för storhäst? Har för mig att det finns en tabell som bilaga till TR V som innehåller de olika måtten för olika ponnykategorier.

penphotography
0

Nä, de enda undantagen från de måtten är att A-ponny enbet i elitklass kör med 125 cm-vagn samt att storhäst par och fyrspann kör med 148-150 cm respektive 158-160 cm i elitklass.

För den som vill fördjupa sig i måtten hittar TR:et HÄR. Måtten finns på sidan 53-55.

~Penna~

WinterPrince
0

Det var visst i lokal klass som det var andra mått som gällde.

Tusen
0

Hur tänkte man där….???Obestämd

penphotography
0

Har det inte med att travkuskarna ska kunna vara med i lokal klass? Jag har ingen aning om hur bred en travsulky är men jag gissar att det hänger ihop…

~Penna~

Tusen
0

#Nej sulky får du nog inte tävla körning i  över huvud taget. Däremot rockard och travsele. Det blev däremot diskussion om detta då vi var på en lokal körtävling. Ekipagkontrollanten ville ha mankfrihet på travselen för att godkänna den men det finns knappast några travselar för ponny som har mankfrihet. Så där kan det bli problem. Vi fick byta sele till ett annat körsele för att få tävla.

penphotography
0

Nej du har rätt, jag menade travrockard. Fel ordval av mig Oskyldig

~Penna~