Körhästen lös med sele?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag hände en fruktansvärd incident. Winter blev rädd för något och slet sig. Han hade full mundering på med brösta och baksele. Han hoppade, bockade och levde rövare. Selen tog ju i hur han än betedde sig.
Idag slutade allt väl. Jag funderar på att släppa honom lös i ridhuset med selen på, men är osäker pga säkerhetsriskerna.
Är det någon som har släppt sin häst lös för att vänja in selen?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ser inte riktigt vad som kan gå fel, enda som jag kan se skulle kunna bli farligt är väl om hästen får för sig att rulla och gör illa sig på däckeln.
På vilket sätt skulle det vara en säkerhetsrisk?
Klarar hästen inte av om den råkar trassla in sig på nåt sätt bör man träna på det innan så den inte får panik av det. Inte gå emot tryck, utan stanna upp och tänka hur den ska lösa situationen.
Det är iofs nåt jag skulle träna innan jag ens selade på en häst om man är osäker på om den klarar det eller inte, just eftersom såna där saker kan hända, att man tappar den.
Väldigt viktigt när man kör in en häst, att öva på det, skulle inte sätta mig i vagnen bakom en häst som blir rädd av att fastna med benen i nåt eller ha lösa remmar runt sig utan problem.
Så näe, känner du dig osäker på om hästen skulle bli rädd av att trassla in sig, då är det dumt att släppa den lös med selen utan att först öva på det. Men har den inga problem med sånt, då är det väl bara bra att hästen får vänja sig vid selen utan att en människa ska stå och hålla i rep eller tömmar och styra den.
Nä, jag har inte släppt en häst lös i ridhuset med sele på. Skulle inte göra någon skillnad, har hästen väl fått panik är den på helspänn när det gäller allt, och då kvittar det ifall den har fått vara lös med selen i ridhus. Vänj hästen vid selen ordentligt så ska det nog gå bra.
#2 Hur skulle du göra för att vänja honom vid selen då?
Tanken är som Zaphix säger att han ska lära sig förstå att enklaste sättet att komma ur situationen är att stanna. Men under kontrollerade former.
Han är inte rädd för saker runt benen på honom utan problemet är när han blivit rädd och hoppar framåt så drar bakselen till honom i baken och då kickar han mot den, varvid det drar till i bröstan och han hoppar framåt igen. Blir värsta rodeohästen.
Han slutade ju efter ett tag och insåg att det var bättre att inte kicka och hoppa, men vill ju att han ska förstå det redan från början.
Mvh Emelie & Jack
Jag longerade James med selen när jag vande honom vid den. Jag skulle nog inte vilja släppa lös häst med sele i ett ridhus. Tänk om han skulle trassla in sig och kanske dra sönder både sig själv och selen?
Longerar man har man i alla fall lite koll på vad pållen gör.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#4 det är precis vad jag är orolig för. Men ja, longering skulle kanske funka, bara att vi inte är så bra på det….
Mvh Emelie & Jack
Det är inte jag heller, grejen är väl att du måste inte arbeta så noga de gångerna för att vänja vid selen. Det viktiga är att han springer runt så han känner selen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Sant sant. Det får det nog bli idag. Så får badet vänta till imorgon…
Mvh Emelie & Jack
Vilken idiot jag är, jag riktigt skäms!
Nu har vi testat selen igen. Började att sätta på enbart däckeln och började trava på lina. Tömkörningsgjord har han ju haft många gånger och den är väl invand så idiotisk som jag var tänkte jag ju att det är ju samma sak. Det tyckte inte Winter! Första travsteget blev ett bocksprång med spark bakut.
Där och då bestämde jag att skippa linan, för min egen säkerhet. Drev honom i trav men han la på en tvärnit efter två tre steg. Skönt för då vet jag att han fattat att det är bäst att stanna när det blir obehagligt. Men samtidigt behövde han ju vänja sig så jag drev på och framkallade lite bockningar.
Vi slutade när han galopperade utan krumbukter i båda varven med bara däckel och svanskappa.
Känner mig så dum att jag inte tänkt på att vänja in selen i trav och galopp också. Bara för han var så lugn och skrittade utan problem. Skäms lite till.
Mvh Emelie & Jack
#8: Skönt att det gick bra på slutet i alla fall. :)
Men misstaget att anta att saker fungerar för att man tycker att det är ju samma sak som andra saker hästen är van vid, det gör man ofta. Men förhoppningsvis så lär man sig allt eftersom att se varje ny situation som en egen, och inte anta att det går bra/dåligt,
Jag skulle tömköra i alla gångarter, inte släppa lös.
#10. Med risk för livet då eller? För det hade det varit om du försökt tömköra min häst i alla gångarter.
Idag har han fått springa av sig med den på igen. Nu körde jag på allt från början och det blev bara en riktig bockserie. Är inte riktigt nöjd än för att fortsätta med tömkörningen.
Mvh Emelie & Jack

Jag hade aldrig släppt en hästlös med sele på. Det kan bli en farlig upplevelse!
Jag anser att om hästen är så pass orolig med selen på att du inte kan tömköra den, så får du gå tillbaka och börja helt från början.
Börja med lätta övningar på marken. Lägg grimskaft över rygg och bak och även upp vid nacke och så vidare. Dra grimskaft runt benen och ja på alla tänkbara vis.
Är den trygg med det kan du gå vidare. Sätt grimskaftet om baken och led runt honom med det. Sätt det om magen och så också och led honom runt med det.
Man får helt enkelt utsätta dem för lite i taget. Alla sätt är bra utom de dåliga!
Lycka till!
#12 Men om han är trygg med allt det redan?
Lägga grimskaft över ryggen och mellan benen är svårt i trav och galopp, för det är där problemen sitter. Skritten är han klockren i!
Nu har vi iaf jobbat löst och gör små framsteg.
Mvh Emelie & Jack
Du säger att det funkar med tömkörningsgjord, vad är det som skiljer mot däckeln? Kan du ha spänt svanskappan för hårt?
Antagligen har det med formen på däckeln att göra. Tömkörningsgjorden är mestadels i tyg och följer hans kropp betydligt bättre.
Mvh Emelie & Jack

Om han är trygg med det hade jag plockat små delar från selen. Börjat med endast däckeln och sen lagt på svanskappa och så gått fram väldigt sakta.
Skulle varit jättenoga med att han inte ens fick klippa med öronen för något.
Det kommer säkert ta tid. Men ge honom den tiden han behöver så kommer du få en kanonbra häst!
Ett annat förslag är att köra med Ttouch träning. Vet inte om du vet vad det är?
Du kan t.ex använda dig av en linda eller något annat som är lite elastiskt och linda in hästen i.
En bra träning för de hästarna som inte gillar t.ex bakselen.
Googlar du på det får du säkert många bra sidor att läsa på om just Ttouch.