Inpassning av loksele
Skulle behöva lite hjälp om hur en loksele ska sitta för att fungera optimalt.
Har spontanköpt en gammal armésele väldigt billigt idag, helt okej kvalitet för att vara så gammal. Och arméselar kan man ju anpassa mer än andra lokselar.
Men jag kan inte mycket om lokselar och vet inte hur den ska sityta och hur man kan kolla så att den är lagomt stor.
Nån som kan sånt här som skulle kunna hjälpa mig?
Bifogar en bild på hur den och hästen ser ut, selade bara på idag utan att ha ställt in något utan bara spänt remmarna i den längd de var i redan.
Skulle vara völdigt tacksam om någon kunde se hur jag ska passa in den.
Och en närmare bild.
Jag är ingen expert, jag har fått hjälp av kuskarna i stallet att anpassa selerna på min egen, men spontant skulle jag säga jag skulle vilja se att det lossnas en aning, kanske bara ett hål, på lokerna så dom kommer litt närmare bogen, samt att däckelbågen placeras en aning längre bak manken än dom är nu. Finns där chans att förlänga dragläderna skulle jag ha förlängt något så ringlädret kommer mer bak albågen på hästen.
Jag tycker själv att lokerna vilar mot framsidan av akslarna, men inte för tajt intill, samt att däckelputorna vilar mot där jag sitter om jag sitter i sadel så dom kommer bak manken och därmed ger ännu mer frihet åt akslarna att arbeta.
Men, jag inser jag kan ha helt fel ut från hur andra tänker
hur jag lägger selen på min häst är ut från hur hästkarlen som brukar hjälpa mig med selen och anpassningar lägger på sin häst, han lägger på sele ut från att man skal träcka harv och plog, jag har ingen aning om det finns andra mer passande för andra sorter körning!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
alltid svårt att titta på en bild och avgöra!
men bukgjorden ska sitta löst ca en hands höjd under magen! (Den yttersta av gjordarna)
Draglädrets längd kan du bara avgöra när hästen är i drag, en tummregel där är att bärremmen ska ligga jäms med däckelgjorden. absolut inte bakom!
Draglädrets skall ha samma lutning som skackel eller draglina, inga brutna linjer! även detta i drag.
Ett råd är att ta hjälp av en kunnig i ditt område som kan komma ut och titta!
Du får gärna ringa eller maila om du har fler frågor!
MVH Pernilla
Ädelssons Sadelmakeri
#2: Tack för tipsen!
Det där med lokorna, menar du att jag ska lossa den nedre lokremmen?
Kan justera längst upp på lokorna, alltså förflytta den övre lokremmen i höjdled också. Funderar på om man får lokorna längre bak kanske dom behöver bli längre då han ju blir grövre öven på höjden då. Tror jag kan höja dom upp till en decimeter. Tror du det skull behövas isf?
Draglädren kan jag förlänga, men jag tvekar på om det behövs. Det är nämligen en gammal sele som antagligen legat knepigt ett tag så draglädren är böjda utåt. Så när jag smörjt upp den mer så dom blir mjukare så kommer de "bli längre". Men kan iaf justera draglädren om det behövs, en bra sak med denna sele.
Tyckte också att däckeln kanske låg för långt fram, men i och med att jag inte fick till lokornas placering bra så kunde jag inte få back däckeln mer. Men fixar jag med lokorna och kanske länge draglädren borde det gå att få dom ligga längre bak. :)
#3: Tack även till dig för råden. :)
Men bukgjorden är den smala av dom?
Hur hårt ska den andra sitta? Som man spänner den tajta gjorden på en silettdäckel? Vet inte vad remmarna heter, så fråga om du inte förstår vad jag menar. :)
Draglinjen vet jag om i alla fall, dock inte säker på hur man får till en bra draglinje om den blir bruten. Men har endel att öva på innan vi kan dra tungt, så ska samla på mig information tills dess. :)
Vet tyvärr inte om någon som är bra på lokselar häromkring, är väldigt feg att prata med folk jag inte känner, så vet inte om jag hittar någon tyvärr.
Bukgjorden är den som är dubbelsytt och som går från dragringen på dragläderna, och den skal vara lös som #3 säger, däckelgjorden är änkelsytt och går rakt från däckelbågen och runt hästen och skall tajtas så den ligger intill men behöver inte stramas åt mer än att den ligger bra intill. Den ligger bra på din häst på bilden, så du behöver bara lossa till en handbredd på bukgjorden.
Och jepp, det är nedre lokremmen jag tänker på, tycker den ser ut att sitta bra på den övre, du kan börja med att lossa ett hål på nedre och se hur lokorna faller på plats då. (Titta gjärna på denna bilden så ser du lite mer om namn på delarna :) ) Men om dragremmarna är böjd utåt så kan du nog börja med att olja upp dom så dom rätar till sig.
Undvik en läderolja som har petroleumsprodukter i sig, och satsa på petroleumsfria läderoljor då (råd från sadelmakarn som renoverade min egen sele). Om dom är rejält torra, olja dom tills dom inte vill dra in mer olja och försägla med läderfett även det utan petroleumsprodukter. Du skulle väl exempelvis aldrig smörja in din sadel i motorolja, ej heller din hästs höver eller dina egna händer ;)
Börja med att lossa lokorna ett hål nede först samt olja dragläderna så det rätar sig, så kommer nog lokarna lite närmare och sen ser du var däckelputorna hamnar vid denna justering. Sen kan du ta ställning till om du skulle behöva länga ett hål på dragremmarna :)
Bilden till #3 visar forövrig hur jag tycker selen ligger bra på min häst.
#5: Har du nåt tips på bra läderolja?
Använder ekololja nu till bröstselen och annat läder, men hört att den kanske inte är så bra?
Ska börja inoljandet imorrn hade jag tänkt, får se hur många dagar i rad det behövs, är rejält torrt nu, men inga sprickor iaf.
Så bra att kunna få hjälp, superbra. :)
Ekol innehåller petroleumsprodukter, så min sadelmakare hatar den kan jag ju säga
Själv köpte jag läderoljan dom har på sprejburk på Lantmannen Granngården, tror den hetet Clinic eller något. Den är utan petroleumsprodukter, och fick tummen upp av sadelmakarn så jag köpte den. Var inte sådär faligt dyr heller med typ 69 kr per burk.
men om du kommer over läderolja som säger den är ekologisk eller tillsvarande, "bara naturliga råvaror", så är det rätt säkert att det inte innehåller petroleumsprodukter, för det är trots allt varken ekologisk eller natruligt!
I regeln kostar dessa oljor något mer än dom baserat på petroleumsgregga, men dom förlänger livet på lädret i stället för att forkorta dom enligt Ann (sadelmakarn), så jag litar på hon i det. Jag spenderar heller några tikroningar mer på att köpa en bra olja än att sabba något så dyrt som en sele. Vore annat med en lädergrimma eller ett inte så dyrt träns typ.
Så länge lädret inte spricker finns det hopp :) Håller på att olja upp dragremmar själv med just Clinic sin läderolja på sprejburk, det geniala med sprejburken är att det tränger bättre inn i sprickorna mellan lagren än jag klarar få till med läderfettet. Ett obs bara med sprejen: Ha skyddsglasögon om du använder vanliga glasögon då det ligger oljedimma runt där du sprejar, ha handukar eller matta på golvet så du inte får halt golv ;) Jag gjorde felet att inte använda något, och hadde oljiga glasögon och kunde åka skridskor på golvet
En burk är snart tom, jag köpte två, och jag oljade upp hela selen två gånger, samt två gånger till på dragläderna, så den räcker ju en liten bit. Självklart skulle en flaska med flytande olja säkerligen vara mer dryg, men jag ville testa sprejburken. Fungerar bra om du tar förhandsregler mot oljigt ansikte/glasögon och halt golv :)
Ett tips är att byta ut stela delar på selen istället för att olja in dem. Eftersom det är stort tryck på läderdelarna i drag så är det viktigt att de är friska delar som håller. En sele där lädret är såpass torrt att det är hårt och stelt anser jag aldrig kunna bli funktionsdugligt igen.
#7: Tack för tipsen, ska dit och kika på olja då. Har funderat endel på vad man ska använda, men inte riktigt lyckats reda ut det. Men nu vet jag iag vad jag ska prova. :)
I och med att min bröstsele inte är av den bästa läderkvaliteten så oljar jag in det ofta för att förlänga hållbarheten. Men det är väl lite onödigt att olja in med nåt som förkortar hållbarheten då, speciellt när man vill tvärtom. Så ska byta och se om det fungerar bra. :)
Bra tips och skyddsglasögon, får ta på travglasögonen ovanpå de vanliga glasögonen. :)
#8: Fast är det inte värt ett försök?
Det är inga sprickor i lädret, så det bör väl inte vara allt för illa då?
Tar nog ändå ett tag tills jag kan dra tungt med hästen, så kanske kan olja in ordentligt och se hur det känns då.
Och om det nu skulle gå sönder, så gör det så mycket?
Har ingen vagn till lokselen än, så ska mest harva paddocken, dra tunga däck och sånt där jag är på marken till en början. Och skulle selen gå sönder så kan väl inte det göra så mycket. Han har än så länge inte blivit rädd för liknande saker, och skulle han fastna så är han tränat till att inte få panik utan stanna upp och gå ifrån tryck istället.
Men tack för din synpunkt, men avvaktar och se hur det känns. :)
Enligt sadelmakarn som renoverade min sele är det värd forsöket, men man får hålla nogrannt koll. På ettlagsläder är det enligt hon bortkastat att prova olja tillbaks smidigheten i lädret, tvålags läder är nästan aldrig värt tiden, medans trelagsläger kan ha smidigheten i behåll innuti fast det inte syns eller märks på ytan. Man ser fort om det inte hjälpte då det vill uppkomma sprickor snabbt i dragläder om oljan inte har hjälpt.
Det är viktig att du kollar selen varje gång du har dragit något med den, presis som med all annan utrustning man kikar över innan man packar bort den. Många slarvar med detta, men jag forsöker vara duktig att inte slarva. Om du enbart släpar däck lokalt så lär det nog inte skapa någon större skada om dragläderna börjar ge vika, det är mycket värre om det skulle hända med en vagn. Ett däck stannar ju bara, samma med en harv, en vagn kan rulla inn i hästen….
Och självklart kan man ju uppleva att hästen skarras litet om en rem brister, det gäller altså att miljöträna i förhand även med en ny sele så hästen lär sig att något kan hända och det är inget att få panik över.
Gammelkusken i stallet sa till mig att han fäster spänne på stel papp varpå han spänner med det spännet, när hästen får besked att gå fram rivs pappen över och en rem slänger nånstans. Ljudet är inte helt olikt ljudet av tort läder som rivs över, och hästen lär sig att om en rem lossnar och svänger runtom så är det ingen anledning till panik.
Jag har därav tränat min häst med att fästa lösa remmar som dinglar och svänger presis överallt, även från svansremmen så det svänger mellan bakbenen, och ajg har tagit ett långt gummirör och fäst till bukgjorden så den har släpat mellan bakbenen så han lär sig hur det känns. I så fall är inte kjänslan helt okänd om han lyckas få foten över skakeln och har den mellan benen. Jag har sett lugna vagnhästar bli redda för kjänslan av skakel mellan benen, och tänker göra det jag kan att förbereda min på att det skulle kunne hända att han drar något mellan bakbenen eller får något inn där.
Överlag kan man ju säga jag är mycket för miljöträning även med vagn och skaklar :)
En sådan sele är dessutom egentligen en rätt dyr sak om jag har förstått rätt, så det kan även vara värd både pengarna och mödan att renovera upp den om man måste byta läder. Ettlags läder är sällant det svåraste att renovera själv då du kan använda gamla remmen som mått, skära till en likadan av nytt läder och fästa spännen och trycka upp hål, så sådana remmar klarar man renovera själv och ett änkelt mindre spenne är sällant svårt att sätta dit då dom oftast fästs med en nit genom lädret som man bankar dit med en hammare och en syl. Det är när det kommer söm inn i bilden, (tvålags eller trelags) att det börjar bli klurigt 
Nu skal nog Rita knäppa tyst och släppa till andra i svammelflödet

#10: Tack för tipset om hur man kan miljöträna med selen. :)
Testade spänna för lösa skaklar igår, men herrn blev spänd och obekväm, så jag ska ta det långsammare och vänta med att spänna för skaklarna ett tag. Se om det var ljudet emot marken eller skaklarna mot benen som var det läskiga, men det visar sig.
Jag förbereder mycket innan vi ska göra något nytt, allt för att slippa otrevliga överraskningar när man kan undvika dom. Det tar kortare tid att förbereda innan, än att reparera skadan som sker om man pressar hästen mer än den klarar av.
Selen jag köpte är ju rejäl, en gammal armésele och jag är rätt säker på att det är trelagersläder på dom flesta ställen på selen. Det är rätt dyr begagnad, runt 2 000 tror jag, jag fick den för 200 kr.. Så skulle läder behövas bytas ut så skulle den ändå varit billigare än vad den egentligen skulle kosta.
Har en affär där jag bor som lagar läder och en sadelmakare, så det bör ju kunna fixas isf.
Ja för all del, inga skaklar än! :D
Ta det steg för steg. Först tömköra, sen med draglina fäst till selen så dom ligger mot marken, sen kan du fästa plank i en sida, bara en lös tunn lektare eller något som lätt går sönder om han gör något.
Sen kan du ha på båda sidor. När han är bekväm med två plank kan du fästa skaklar. Du måste ha hjälpare med anser jag, minst en, helst två.
När han är van med skaklarna skal nämligen en hjälpare leda medans du tömkör, sen kan en lyfta skaklarna upp från marken så dom berör rumpan. Denna går sedan med skaklarna lyft, när hästen inte bryr sig om det rör man skaklarna försiktig från sida till sida i svängar så man efterliknar hur skaklarna rör sig när det hänger en vagn för då vänjer han sig vid att det trycker mot mage och rumpa i svänger, och efter ett tag kan man hålla i mot med så det blir lite motstånd. Allt med babysteps! ha det inte för bråttom! :)
När det gäller selen ser det ut för mig på bild som det är dragläderna som är trelager, rästen är nog 2lager föruten däckelgjorden och ryggremmen som jag kan se! :) det är väl det vanliga med har jag för mig. Svårt att se hur däckelputorna är men jag skulle gissa dom är tagelstoppad, samma brukar ofta bossorna på lokerna att vara om man inte har lös halsring (den brukar oftast vara trelags den med).
På min arbetssele är bossorna fylld med tagel och fäst rakt på lokerna, sen har jag däckelputor i finputsat trä.
jag kan tillägga att jag har renoverat min arbetssele, nästan allt ett och tvålags läder är utbytt, och det gick på ungefär 2000 kronor. Väl värt pengarna, håller jag vid med nogran smörjning håller den mååååånga år.
Vi är inte så traditionella av oss, så skakelträningen kommer nog ske på annat sätt i från början. Men ja, målet är detsamma iaf, och vägen dit är väl lik varandra men inte riktigt. Får se hur det blir, min tränare (utbildar hästen på Parelli NH-vis, och tränar ofta för min duktiga PNH-tränare) kommer ut till mig på fredag, och planerar att be henne om hjälp med just detta.
Draglinor och allt sånt är inga problem, har dragit vattendunkar och pulkor med bara draglinorna till bröstselen, och det bryr han sig inte om. Fasta skaklar är heller inget han störs av, är ju ändå körd sedan han var två år (han är tio nu), och kan svånga in med rumpan och sånt i den utan att det spelar något roll.
Så jag tror mest att det var ovanan att ha en loksele på sig, vilket han aldrig haft innan, och ha pinnar släpandes ifrån den som låter mot marken. Det går nog bra, han är stabil och vänjer sig snabbt vid nya saker, bara man gör dte på rätt sätt för honom.
Oljade in selen idag, dock syndade jag och använde ekololjan ändå.. När jag väl blir fokuserad på att göra nåt, då vill jag göra det på en gång, inte riktigt tålamodet att vänta på att jag skulle kunna köpa annan olja.. Dumt såhär i efterhand, men ja.. Jag är inte så bra på det där med att vänta på saker. :)
Blev iaf rätt mycket mjukare, efter drygt en halv flaska ekololja. Draglädren var torra, sög åt sig oljan väldigt snabbt och hungrade hela tiden efter mer. Nu känns lädret smidigare, men krävs mer olja innan dte är okej.
Undersökte selen med idag, var tvålagersläder på draglädren och de flesta andra remmar uton bakselen och en av gjordarna.
Bossorna på lokan är tagelstoppad, är ett litet hål på en av dom så taglet syns, och bossorna på däckeln vet jag inte vad det är i. Men det kan säkert vara tagel där med.
Hade önskar en lös ringbossa, men är basta bossor på lokan. Min kompis har en loksele med lös ringbossa till, och jag tycker det ser skönare ut för hästen..
Har en vän som utbildar sig till sadelnmakare nere i Tärnsjö, ska be henne titta på selen nästa gång hon kommer hit och se om hon ser nåt som behöver bytas ut.
Det saknas ju en rem på selen, den ovanför draglädren. Vad är den till för, och behövs den? Ser att dne inte finns på alla lokselar, men den kanske är oinkomplett då?
Den smala remmen tänker du på som hos Kex går fra bossorna till däckelbågen? Den är för att hindra att framre del (lokerna) halkar ner på öronen när hästen sänker huvudet :) Finns inte på alla seler, den har ingen betydelse för att arbeta när hästen går med huvudet i normal höjd, och är bara en säkerhetsrem så att säga. Mer vanligt att den finns på arbetsseler tror jag, då hästarna ofta fick läge att äta lite gräs någon gång utan att man skulle behöva sela av hästen. En sådan rem är peace of cake, du behöver några nitar, några läder-remmar, et par spännen och en håltång.
Jag har även sett detta med typ snöre, skosnöre, nylonremmar eller annat, men tycker det ser mer helhetlig ut med läder själv
Ringbossa är nog skönare för hästen, och många arbetsseler har just en sådan då lokerna skal ligga fruktansvärt hårt mot bog och hals på dom när dom drar en harv eller plog. Så nog är det den absolut skönaset lösningen på loker med bossor. men fasta bossor är inte nödvändigvis osköna av den anledning, jag har nu en arbetssele som har fasta bossor presis som du har på denna selen, och det viktiga är utformingen på dom. Dom skal inte ha legat fel länge så dom är kantiga, dom skal vara avrundade och hårdmjuka om du fattar vad jag menar.
Sen får jag erkänna att jag nog känner igen detta med att gjärna vilja komma i gång i går när man bestämt sig för något ;)
Selade på honom lokselen idag igen, efter allt inoljande var den mjuk i alla fall och draglädren blev bättre.
Knäppte loss nedre lokremmen ett hål, i och med det och att draglädren blev raka så hamnade däckeln längre bak.
Men jag har en känsla av att den ändå ligger för långt fram. Men känns som att lokorna inte riktigt hamnar på nån bra plats heller, testade att släppa ett till hål på nedre lokremmen, men då tyckte jag att den blev lite för lös istället.
Men jag vet inte riktigt var lokorna ska ligga heller iofs.
Men borde jag testa länga draglädren så däckeln hamnar längre bak?
Ber om ursäkt för en mindre bra bild, men man kanske ser lite hur selen låg idag iaf.
Vore förresten snällt om någon har en bild på hur en ska ligga egentligen. :)
Gick förresten bra med skaklarna idag efter att jag fått tipset om att han kanske inte är rädd, utan bara irriterad på att de petar honom på benen och sånt.
Smekte hans ben med skakeln innan jag började jobba med honom, testade att att dutta runt den på hela hans kropp och se om han inte gillade det någon stans på kroppen. Men det gick bra, så jag testade att slå den i marken runt honom och dra den en massa på sidan och under honom. Han reagerade inte på nåt.
Så tömkörde först, är kass på att tömköra och tycker det är urtrist, men efter ett tag så fick vi till det och han lyssnade bra.
Tog då en lös skakel och höll brevid mig när jag ledde honom, smekte den över hela hans kropp och duttade den överallt mot honom, även i marken. Drog den också brevid honom på båda sidorna.
Han gillade inte när jag höll den så nära att han duttade i den när han svängde och sånt, men efter ett tag accepterade han det.
Satte sedan på en skakel först, tömkörde med den så en kort stund bara för att checka av innan jag satte påd en andra. Med båda på så reagerade han i svängar, men tog inte lång stund innan han accepterade dom och gick avslappnat även med dom på när jag tömkörde. Han fick gå över bommar med dom på så de studsade och det fungerade bra.
Höll på i ca. 30 minuter idag, effektiva 30 minutrar som gav mycket. Kändes som att han mest tyckte skaklarna var jobbiga och ivägen, och när han väl insåg att han inte slapp dom så accepterade han läget och slappnade av.
Så nu får vi göra detta i sju dagar i rad för att befästa det.
Finns en bra bild i #3 , annars kan du se en här
http://na.se/image_processor/1.811812.1297417692!/image/1926683364.jpg_gen/derivatives/full/1926683364.jpg?maxWidth=650
Där kan du se selen anpassat en häst som skal dra _tungt_, som du ser skal däckeln vara bara en pytteliten aning längre bak, men inte mycket. Nu ser jag inte hur lokerna ligger då han vänder huvudet mot dig, men som du ser på bilden jag länkar till så vilar lokorna mot där det smalnar från axel till hals på gårdshästen. Det är det området dom skall ligga mot när hästen drar. I principen kan du säga du lossnar tillräckligt många hål tills den faller på plats mot det området, och sen tar du in hålen så att lokorna ligger stadigt inntill. Sen länger du dragläderna, om det behövs, så däckelbågen ligger något bak själva manken, och du får en rak linj neröver från däckelbågen till dragringen. Om du nu hänger med :) Däckelgjorden dras intill hästen, bukgjorden med en knyttad näve mellan.
Tack för förklaringen, nu känner jag har lite mer kött på benen om hurb jag ska få till det.
Ska testa och se om jag får till det bra, skönt att man kan ställa in selen rätt mycket iaf.
Får knäppa kort igen när jag känner att den ligger bra och se vad du säger då. :)
Ja, en rejält ställbar sele är alltid bara en fördel, dock kan det ju bli lite förvirrande i början tills man lär sig hur det skal se ut. Så fort man lärt sig hur det skal ligga, så är det ju 'bara' attt efterlikna looken tills det ser bra ut. Vore värre om man inte kunde ställa längden på dragläderna alls, då står man ju där med en sele som antigen passar, har för långa eller för korta dragläder. Jag ser bara fördelar med ställbara dragläder för att säga så :D