Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 3458 ggr
dundeer
0

Bett vid körning av travare

De är så att jag har en travare som jag har börjat köra nu (efter 4 års vila från vagn överhuvutaget) det funkar jätte bra och hon är verkligen Jätte nöjd över att få dra vagn igen.

Frågan är följande, eftersom hon gärna vill fortsätta springa (speciellt på hemvägen) så kan de kännas som om man tappar kontrollen när som helst om jag kör på de vanliga 3-delade. Kan man köra med ett kimbelwickbett eller kan de inverka negativt?

Zaphix
0

Alla bett inverkar negativt, mer eller mindre. Jag skulle testat ett tvådelat eller ett rakt innan jag skulle betsla upp.

Men innan du betslar upp bör du nog ickså fundera över ditt sätt att köra, inte köra snabbare än du känner att du har kontroll över. Kan hästen gå lugnt i skritt ppö hemvägen? I snabbare skritt utan att bli stressad?

Nu du sedan känner att det fungerar i traven på bortvägen utan att hästen blir stressad och att hästen kan gå lugnt i skritt i olika tempon, lyssna när du ber om halt och att sakta ned, först då sulle jag provat att trava. Dock bara ett par steg i taget, alltså trava ett par steg och innan du känner att hästen börjar smygöka så saktar du av, så att du inte begär mer av hästen än den klarar av på ett lugnt sätt. Efter det utökar du travsträckorna.

Ett bett löser inga problem på ett bra sätt, att betsla upp ser jag bara som en snabblösning som inte lönar sig i längden.

I och med att det är en travare du har så skulle jag testa köra bettlöst då travare ofta har lärt sig hur de kan ignorera bett på olika sätt, och kanske förknippar bett med stressig travkörning.

Min travare är sån, han kan gå emot bettet om han inte känner för att lyssna, emellanåt blev det en dragkamp förut vilket jag avskyr att ha då jag vet hur mycket skada ett bett kan göra. Min lösning blev att ha repgrimman under huvudlaget med ett rep till genom tömringarna. rider alltid med repgrimma så han kan one rein stop bra med ryttare från ryggen. Så testade om det skulle fungera med vagn bakom också, vilket det gjorde. Så jag har repgrimman som nödstopp när han inte bryr sig om rösten eller bettet. Repgrimman lyssnar han i princip alltid på.

Ska införskaffa en kapson snart som jag ska börja köra i, just eftersom han inte har några kopplingar mellan kapson och stress innan sosom han har med bett, så tror jag att det kommer fungera bättre än bett.

Jag tror inte att skaffa ett skarpare bett är en hållbar lösning, vettigare att ändra sitt sätt att köra på och fundera över vad det är som gör att det inte fungerar nu och varför det inte gör det. För mig känns det inte rättvist mot hästen att tillfoga mer smärta för att få kontroll, när man kan ta andra vägar som kanske tar längre tid, men ger hästens och din relation mer.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

dundeer
0

Jag har sen dag ett hanterat min häst enligt "NH principer" jag rider henne utan någon utrutning alls ibland och vi har jätte bra sammspel egentligen, på bort vägen kan hon skritta och trava i olika tempon stannar och står stilla när jag säger åt henne, absolut inga problem.

Men Hon stressar upp på hemvägen och kan falla ur kontroll.

Jag vill helst inte att du eller någon annan kommer med sånthär eftersom jag själv är en människa som inte gillar bett över huvutaget och Skulle gör allt för att inte orsaka någon smärta alls på min prinsessa

De jag ville veta var om det går att köra på ett kimblewickbett.

Rita-S
0

Många travare är tränat att man drar i tyglarna på upploppet, samt att man då även rycker ut bomullstussar från öronen har jag fått berättat från en travtränare. Därmed är det inte ovanligt att det kan vara svårt att stoppa en travare med att köra på traditionellt sätt. Jag håller med #1 att det inte alltid är att betsla upp som är lösningen i alla fall. 
Visst går det ju att betsla upp med det långsiktiga målet att sen betsla ner, men jag tror du skulle komma längre med att arbeta i skritt tills din travare har omskolerat sig att stanna när man drar i tyglarna  och inte pinna på, och sen arbeta i travet.

Du kan även forsöka köra med kapson som #1 föreslår, byta bort bettet. Arbeta mycket med röstkommando, en av dina viktigaste hjälpare i körningen. En kombination av att arbeta i skritt tills kommandoerna sitter innan man tar det ett steg snabbare kan fungera riktig bra.  

Om du ändå väljer att betsla upp, skulle jag be dig att läsa på hur betten du funderar på inverkar på hästens munn. Ett rakt kimblewick är rätt vanlig att använda som körbett, samma är fransk grodbett eller liverpoolstång, men det är smart att läsa på en del vad dom gör, hur dom verkar och hur man använder dom korrekt så du inte använder dom fel.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

dundeer
0

#3 Jag är väl medveten om hur de går till på travet eftersom jag har tävlat själv för nått år sedan ;)

Jag har som mål att köra henne i repgrimma vilket jag vet att vi kommer nå innom snar framtid. När jag kör så har jag nästan hängande tömmar eftersom jag anser att jag inte behöver ta henne i munnen när jag kör eftersom jag knappt gör det när jag rider.

Hon är somsagt klockren i alla komandon oftast, förutom då på hemvägen då hon stressar och då inte ens nästan bryr sig om mitt tredelade som jag har just nu när jag väl behöver ta i henne Därav vill jag ha ett starkare bett tills vi har fått ner tempot även hemmåt :)

Ska kolla lite på dom andra betten du tipsade om

Rita-S
0

Det går ju att prova ett helt vanligt rakt bett utan något annat extra på, ett rakt bett är något stärkare bett än 2 och 3delat, men inte nödvändigvis på ett negativt vis. Både kimblewick och fransk grodbett hör under dom såkallade "ävstångsbetten" på norska, stångbett tror jag bara på svensk, men är inte av dom skarpaste om du exempelvis väljer fransk grodbett med 2 ringar.

I övrigt är det bra att höra hon är kjänslig, det bådar ju positivt då det inte är okänslighet som är ditt problem, du skulle fått mer att arbetat med om hon varit okänslig i munn iaf Skrattande

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Zaphix
0

#2: Försökte bara tipsa om alternativa vägar du kan ta, om du nu som du säger inte ens gillar bett.

För ett par månader sedan funderade jag som du på om jag skulle prova ett kimblevick, men i samband med det så började jag tänka lite alternativt, och där kom regrimman in i bilden även i körningen.

Tänkte väl mest att det kanske var uppskattat med en annan syn på det, men det var visst inte så.l

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

dundeer
0
#5 jag ska ta och höra om jag får prova ett rakbett innan jag bestämmer mig :)
# Jag uppskattar självklart tips och en annan syn på vissa saker men de är om jag frågar efter tips, nu ville jag bara veta om bettet funkade att köra med. Detta betyder inte att jag inte tänkt i andra banor heller utan jag samlar på mig olika alternativ. Jag ursäktar om du tog illa upp av det jag skrev till dig, insåg senare hur illa det lät och det var absolut inte meningen, Förlåt :)
Rita-S
0

Har du tillgång på att låna och prova bett innan du lägger pengar på det är det ju kalas, då vet du iaf vad du skal lägga pengarna på om inget annat :)

penphotography
0

En del hästsportbutiker "lånar" ut bett under några dagar mot en depositionsavgift som senare dras av från priset om man väljer att köpa bettet.

Hör med någon av butikerna i din närhet. Alternativt låna av någon kusk eller ryttare.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

dundeer
0

jo jag har två i stallet som använder rakbett så ska kolla med dom vad dom har för storlek :)

#9 de visst jag faktist inte :O Måste kolla mig för då! ;)

Rita-S
0

Oi, värd att tänka på när jag skal hitta ett annat bett!