Ny här på Körning iFokus
Ville bara skriva hur roligt jag tycker det är att den här sidan startats! Hoppas på att hitta mycket roligt om de olika kördiciplinerna och kanske tips från er andra kuskar.
En liten presentation av mig: Jag har en hingst och ett sto som jag kör med regelbundet. Hingsten har inte kommit så långt då jag körde in honom först i höstas.
Dock har jag aldrig varit med på någon tävling annat än en inofficiell klubbtävling i dressyrkörning. Hoppas att jag hinner ställa upp i en till innan stoet blir mammaledig.
Hemma kör jag mest bara "rakt fram" men leker även ibland med precition och lite i skogen. Ibland kör jag bruks med en bekants Dölehäst, både i jordbruket och i skogen.
Här är två korta filmer på stoet när vi är ute på tur:
http://www.youtube.com/watch?v=MYwEc62rhNc
http://www.youtube.com/watch?v=3wIwCygrDC4&feature=related
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med, kul med ett forum med körning
Presentation: Har två hästar, ett nordsvenskt sto 3år, som är under inkörning, och en Welsh partbred 2år, blivande vagnshäst?
Kör mest i skogen och drar fram stockar.
Mål: att tävlingsköra!
Ädelssons Sadelmakeri
Va kul med ett renodlat kör-forum!
Anna heter jag, har en nordis på 2 år. Han står på en gård där man alltid kört skogs- och jordbruk med häst. Där finns kunnigt folk och varenda grej man kan behöva för körning med häst. Jag lånar en 15-årig välkörd valack för att tävla och träna mig själv. Om 2 år ska jag och egna hästen starta i olika tävlingar, främst skogskörning och brukskörning. Det är planen iaf!
Presenterar mig här med :)
Mikaela heter jag är 23 år ^^ har alltid vart intresserad av körning och min första shettis körde jag in själv som sedan gick med handikappade barn i skogskörning.
Älskar mest skogskörning att dra ut stockar mm. men har börjat allt mer med brukskörning och vart med min mammas shettis på Dressyr och Maraton tävling.
Har nu en Maxad svart b-ponny på 5 år som jag började köra in förra året, har harvat med han,dragit lite stock och hoppas i framtiden han kan bli min tävlingsponny i körning :)
Bra trådintiativ! 
Jag nålar tråden ett tag så fler hittar hit.
Kul med lite körning!
Jonas heter jag, 25 år gammal och har ett 6årigt tinkersto som jag körde in med en tjej jag träffade när vi jobbade på ridläger ihop för ett par somrar sedan. Flyttade i vintras till ett stall där flera aktiva kuskar håller till - "kan dom kan vi" tänkte jag, och nu börjar snart första tävlingssäsongen! :)
Senast jag körde häst innan dess var jag väl 12 och hade shettis, men då var det väldigt leknivå på skogsvägar :)
Rita här, har en ganska så aldeles strax 5 år gammal fjordvallak vid namn Kex Magi. Han blev inkörd av mig när han kom till mig maj förra året och fram mot snöfall, och pga all snö har det varit svårt att träna på körningen under vintern. Därav har vi bara aldeles nyss kommit i gång igen med att köra nu när snön försvann. Nu börjar våran utbildning.
Själv är jag något mer än 5 år gammal, välhållen och sparsamlig använt 75-modell som är gift, har katter, hund, make, stationsvagn och en halv villa. Sugen på körning i dom flesta former nu i alla fall, sen får man se vad jag riktar mig mäst in mot i framtiden.
Valde fjordhäst då jag är norrmann och då självklart måste ha en norsk ras, dessutom älskar jag dens psyke, kropp och allsidighet (samt prisnivån för dessa), den er perfekt ras för mig och det jag använder en häst till helt änkelt.
Hoppas på lära mig köra par i framtiden, vet inte om jag kommer fokusera på mer än 2spann dock, tiden vill visa. Älskar skogskörningar och skogsridning, skuttar kanske 5 bommar i året för att ha kul och lite omväxling, rider Dressyr för att det är ett måste anser jag, och kommer nog tävla sparsamligt i dessa grener. Det är körningen som är min grej!
Har hållit på med hästar sen vuxen ålder, var nära 20 år när jag började och Kex är min tredje häst. Han verkar framåt och nyfiken när vi kör, även om vi bara har kört i tråkiga ridhuset så långt, men nu kommer tiden då vi beger oss ut i skog och mark!
I framtiden drömmer jag om en egen gård, en fjordhäst till så jag har ett par, kanske en nordsvensk till gubben och en shettis till barnen. Alla skal självklart vara inkörda anser jag, för allsidigheten. Jag ser för mig att jag nog kommer tävla litegrann för att ha kul, i vilken gren får visa sig med tiden.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hakar på den här tråden fast jag inte är splitter ny medlem (dessutom kanke bland de älsta, åldersmässigt, medlemmarna. Stammar från stenåldern).
Tror att den här siten kan ge körningen en skjuts framåt i Sverige. Fler unga kommer att bli nyikna och vilja testa på körningen och på så vis kommer allt fler kuskar fram och förhoppningsvis också ut i de olika tävlingsgrenarna som körsporten erbjuder. Presis vad som behövs. Det krävs en elit för att få bredd och det krävs en bredd för att få en elit.
Vill bara höja ett varningens finger. Om du väl fastnar för körningen så är du ohjälpligt fast. Du tar dig inte ur (ja, jo, en och annan gör det men det är ovanligt). Kan bara relatera till mig själv.
Hade kört i ett antal år, TRODDE jag, men så åkte jag på kurs för att få hjälp med att köra in min welsh sec B ponny och klev rakt in genom körsportens port som stängdes bakom min rygg. Kursen var på Brudvik i Rättvik hos Odd Jansson med familj och instruktör var Alf Olofsson, sedemera chef på Wången. Jag var fast. Lärde mig massor och insåg att jag ÅKT häst trots att jag hållit i tömmarna under alla tidigare år.
Blev aktiv som tävlingskusk i klssisk (FEI) körning under ett antal år med bl.a. ett SM-Guld i enbett och två SM-Silver samt fjärdeplacering i NM par som främsta meriter.
Så kom en period då mina barn tog över hästarna för ridsport och jag la körningen på is ett tag. Men då jag hade en otroligt rutinerad connemarahingst på station skaffade jag ny sele från Tärnsjön ny maratonvagn från Tidaholmsvagnar och ny gigg från NHS. Jag återupptog tävlandet under en period. Var sen utan körd häst under ett antal år men behöll alla prylar.
Nu är jag igång igen och har två hingstar som är körda (den ena min egen den andra ägs av min dotter men står hos mig) och ett antal ston och unghästar som skall köras in. Planer finns att komma ut och tävla igen (enbett med min welsh sec C hingst) men har inte satt ett datum för det än. En del saker som skall lösas innan det kan bli aktuellt. Bl.a en groom som kan tänka sig att hänga på i ur och skur i allt tränande som behövs.
Nån frivillig?
Det är många som säger att ni "bara kör hemma och inte vill tävla" vilket jag tycker är helt OK (det kostar ju en hel del att tävla) men ett gott råd, häng på eller ordna en grupp och träna för tränare lite då och då. Eller ordna ett körläger några dagar med tränare. Det öppnar en helt ny värld och körningen blir SÅÅÅÅÅ mycket roligare.
Lycka till alla kuskar.
#7 Hade jag bott närmre hade jag hoppat på att grooma direkt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#7 Vettigt skrivet, jag hoppas att det ligger en hel del i det du skriver! Och angående en gång kusk - alltid kusk… Jag är rätt nybörjare, men är beredd att hålla med ändå! =D