Rätt galopp för körhästen?
Jag kom precis på en grej jag undrade som jag tror och hoppas att ni vet.
Det måste ju vara lika viktigt i körning som ridning att hästen fattar rätt galopp (den galoppen man väljer alltså). Hur gör man för att lära hästen att ett kommando är höger galopp och ett är vänster galopp?
Sedan vidare i de högra dressyrklasserna, ingår det galoppbyte i dem?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Pisken är kuskens skänkel. Vi lär våra hästar att en smekning med pisken på höger sida om manken betyder vänster galopp i kombination med galoppsmackning med rösten (och tvärs om för höger galopp). Det brukar inte ta lång tid innan det är inlärt.
Ja det lät ju inte så avancerat, men är det inste svårt att se vilken galopp hästen fattar? Eller det kanske är lätt om man har en vagn där man ser över hästens rygg?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Syns ju på hästens bakben vilken galopp om inte annat… Jag släpper efter lite på "innertömmen" och ger kommando för galopp, 9/10 gånger blir det rätt :) Men det med pisken som du skriver #1 låter inte dumt, måste bara jobba bort att pisk i hand betyder full fart först… :)
Det syns även på korset vilket galopp hästen har.
Vi är noga med hur vi använder pisken. Framme vid manken och ner över magens sidor är sidförande och styrande pisk. Från korset och bak, framåtdrivande.
Det fungerar bra om man börjar med hästen från allra första början men är betydligt svårare med hästar som inte lärt sig skillnaden. Då kan det ta några månader att lära om så att de inte rusar fram när man bara vill styra. Men det är väldigt användbart när det fungerar, framförallt i Maraton.
#4 Ja, jag har förstått det (några år för sent :P) Men hon tycker att det räcker gott att jag håller pisken i näven så är det dags att öka just nu… :)
Jag får kolla på korset nästa gång jag galopperar får se om jag kan utröna vilken galopp det är. Har försökt se förut men inte lyckats alls.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#3 och 5
Verkar vara ett läge där skygglappar behövs.
Pisk SKALL alltid finnas i handen. Den är ju skänkeln och du kapar ju inte bort benen (skänkeln) när du rider.. För inte deriver du väl på cowboyvis med tömmen? Skadar hästens mun OCH förtroendet.
Rösten, halvhalter, eftergift och pisken är dina hjälper i körning.
Det gäller även när du släpar timmer.