Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 8166 ggr
Zaphix
0

Hur tungt orkar körhästen dra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har för ett par veckor sedan köpt en loksele och nu har vi tillverkat en svängel och draglinor till dom.

Testade att låta honom dra ett par bildäck idag, vilket gick superbra. :)

Men jag funderade på hur tungt man kan låta honom dra nu i början, rädd att jag låter honom dra för tungt. Har faktiskt ingen aning hur mycket en häst klarar av att dra ens..

Tanken i nuläget är att han ska få träna upp styrkan och göra av med energi genom att dra tyngre, vanligtvis så drar han bara en rockard. I vintras så körde vi lite i djupsnön med rockrden, men det var tidigt i vintras då det kom för mycket snö sedan, så han har unte dragit något tyngre sedan dess.

Ska få ett traktordäck av stallägaren i helgen, tror ni att det är för tungt för honom att dra nu i början?

Så jag vill gärna har tips och råd om hur tungt man kan låta honom dra, och hur länge.

Lite info om hästen kanske.. Han är den tyngre modellen av en kallblodstravare, 160 cm hög och väger väl strax över 600 kg tror jag. Hyfsat musklad, men inte dragit tungt innan så musklerna för det har jag nog inte.

Nån som har råd att ge? :)

(bild för att se lote hur han ser ut, modellen och muskelmässigt)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rita-S
0

Du som jobbar mycket NH känner nog redan din häst ut och in, och kan nog läsa av honom aldeles utmärkt. Så jag tycker som så: Låt honom få berätta för dig när det är nog med tid!

Nu i början håller det bra med rockarden eller några däck. Sen kan du fästa ett däck eller två till rockarden, ger något mer motstånd.

Arne, körkarlen i stallet, har ju bara brukshästar som han plöjer och röjer i skog med. Han lärde mig att det är så himla lätt och vanligt att man går för fort fram på tyngden i det hästen skall dra när man kört in hästen, många nybörjare som jag glömmer tänka på att då är det inte bara att fyka ut i skogen och dra timmer i timmetal med en häst bara för att hästen har lärt tekniken att träcka något. 

Han rekomenderade mig att antigen göra ett av två när det kommer till att vänja hästen till större tyngder än rockard: 

Antigen öker man vikten stegvis, och arbetar som normalt under vägen, eller man fäster det tyngre/tunga man vill dra till hästen och börjar med minuter, typ 5 minuter och öker minuterna stegvis i stället.

Han sa att man skall aldrig hålla på tills hästen är utmattad då den förlorar självtilliten till arbetet i hans tycke, i och med att den drar och drar och drar och vi är inte nöjda. För mig verkar det vettigt, och sen är det ju så: vi människor börjar ju inte heller med 150 kilo i bänkpräss :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Zaphix
0

#1: Fast alltså, rockard har han dragit sedan han var två.. Tänkte då du skrev "Han lärde mig att det är så himla lätt och vanligt att man går för fort fram på tyngden i det hästen skall dra när man kört in hästen". Han är körd i över åtta år, fast bara travkörd tills jag köpte honom för ett år sedan.

Jag vill ju börja dra med lokselen, eller borde jag börja sätta motstånd bakom rockarden med bröstselen istället?

Blev lite förvirrad bara. :)

Men tack för råden, tror det passar både mig och Dacke bättre med att börja tyngre fast under väldigt kort tid. Jag blir så lätt otålig och Dacke blir snabbt uttråkad..

Visst märker jag om han tycker att det blir för jobbigt, men jag är rädd att det kanske är för mycket redan då. Att hans psyke klarar mer än hans fysik..

Han har en gammal skada på frambenen sedan han var ung och tränades för hårt i trav, stora överben och en liten rörelsestörning på ena frambenet som märks i snabb trav och kan märkas på volt (varit hos veterinären som konstaterat att det inte är något han har ont av, utan han rör sig lite knepigt med det i endel situationer bara). Han klarar inte av hård träning, alltså snabbjobb mycket hoppning och sånt. Men jag är orolig för att det kanske ska vara dåligt för honom att dre tyngre med tanke på förslitningskadan, så därför vill jag vara extra försiktig.

Min och Dackes blogg

Rita-S
0

nej, skal du öka på tyngden är det lokselen som gäller! :D Och det är alltid smart att ta det försiktig även med en frisk häst så det är ju bra tänk ändå tycker jag. Det är klart du behöver tänka efter när han har en gammal skada som gör att han inte kan hoppa mycket och sådan, det får man ha med i åtanke. 

Men även en häst som är mycket körd med rockard och sulky kan tappa självförtroendet om man börjar med för mycket tungt fast det nog skall litet mer till än på en orutinerat häst som nylig är inkört. 
Så det är inte dumt att välja en av dom två och ta utgångspunkt i det. Förmodligen kommer han klara bättre att dra lite tyngre än han skulle klara hoppa då belastningen på hans kropp inte blir från ovan och nedåt i körningen som det är med ridningen men du måste självklart ta det mycket varsamt så du inte gör det värre för honom, som du säger. Bra att vara lite för försiktig :)

Sen får du ju titta på hans rörelser och sammanlikna med när han får arbeta tungt med ryttare och visar sina problem. Du vet ju hur han rör sig när det är litegrann mycket för benen, så du ser ju när han börjar röra sig likadan framför vagnen och kan då bedömma hur tungt han orker med. 

Det finns egentligen ingen facit på vikt en häst klarar dra, för det är lite mer faktorer än bara själva vikten: Hur är hjulen på vagnen, bara på ridbanan, upp/nedförsbacke eller tärreng? Så du måste bara bedömma hästens dagsform samt vart du kör och det kan även ändra sig från dag till dag det faktisk :) Men han kommer berätta för dig hur det känns, så jag tror nog du kommer klara dig bra så länge du har det sunda förnuftet och omtanken till din häst med dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

StuteriSolo
0

En häst orkar utan problem dra sin egen kroppsvikt en vältränad häst orkar det dubbla, däremot kan de aldrig bromsa så mycketSedan är det ju inte bara vikten det beror på, en tung vagn som rullar lätt ger mindre  påfrestning än att t.ex dra en harv som inte väger så mycket alls.

En maratonvagn till häst väger ca. 150 kg beroende på modell, en rockard beroende på modell väger mellan 40-60 kg (finns nog lättare också)

Zaphix
0

#3: Tack för dina tankar, ska fundera lite på hur vi ska lägga upp träningen. :)

#4: Hade tänkt dra däck, alltså att han får släpa efter sin. Även sladda ridbanan och sånt med en lastpall, och då behöver jag ha nåt tungt på den.

Min rockard väger mycket, mer än en vanlig rockard. Är en stabil och rejäl modell från 60-talet (säger stallägaren iaf, men rätt gammal är det iaf, ingen modern lätt konstruktion iaf) som är rätt tungdragen.

Hade tänkt dra tungt på rak mark, iaf nu i början, då jag bara har draglinor och svängel. Inga skaklar att stoppa upp med alltså.

Min och Dackes blogg