Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 7331 ggr
Zaphix
0

Vad använder ni för bett när ni kör?

Är nyfiken på vad folk kör med för bett och varför.

Så vad använder ni för bett på era hästar? Varierar ni?

Sett att nån använt benämningen "körbett", vad räknas som det?

Vore kul att läsa lite om bettval och sånt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Körbett är väl mer benämnelse på "bett som används till körning", jag lärde mig exempelvis att köra en fjordhingst på ett liverpoolbett.

Just nu kör jag bara på ett vanlig rakt bett när vi kör i ridhuset och på ridbanan ute, vi har inte riktig kommit så långt att aktivt köra ute än jag och Kex.
Dock tänker jag nu köpa ett såkallat "körbett". Jag vill inte köpa något liverpoolbett, tycker det blir onödigt långt steg uppåt i kraften i bettet, så efter många samtal med ett par kuskar, samt ridlärarna på ridskolan har jag strandat på att köpa ett änkelt kimblewick som jag skal använda när jag börjar köra ut i trafiken.

Målet är att kunne köra på det raka överallt, men nu i början måste jag tänka säkerhet av hänsyn till mig själv, hästen och övriga trafikanter och anskaffa ett bra men inte på tok för stärkt bett som inledning. Sen kan man eftersom han blir rutinerat och trygg betsla ner.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder grodbett till min häst, har kört på andra ringen nästan jämt, men nu efter igångsättningen ha han varit mer känslig i munnen och blivit körd på första ringen, och ska senare i veckan prova ett tredelat tränsbett.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zaphix
0

Jag använder ett tvådelat halfcheek-bett. Mest för att tandläkaren vi var till rekommenderade tvådelat och hästen fungerar bra på det. Halfcheek har jag av säkerhetsskäl, bra med parerstänger som hindrar bettet ifrån attg klida genom munnen, dessutom blir det tydligare med parerstänger.

Varierade förut med ett rakt bett, men han har bvett i mun typ två-tre dgar i veckan, så känns lite onödigt att variera när han fungerar så bra med tvådelat.

Jag har också repgrimman på när jag kör, i den har jag ett låångt rep fastknutet. Repet går genom tömringarna och jag håller det i ena handen när jag kör, tilklsammans med tömmarna alltså.

Repgrimman har jag som nödstopp, lyssnar han inteb på rösten och mjukt tag i bettet tar jag i repgrimman och då stannar han snällt. Han har varit travhäst och förknippar antagligen bett med att springa fort och mycket stöd i bettet vilket gör att han inte alltid lyssnar när han blir stressad.

Rider alltid med repgrimman och han kan one rein stop väldigt bra, så det är det jag använder i körningen också. Hittade en annan väg att gå istället för att betsla upp, och denna väg fungerar superbra.

Min och Dackes blogg

Rita-S
0

#2 grodbett? Samma som jaktkandar?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Klasselover
1

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rita-S
0

aha! Har aldrig hört namnet grodbett förut :) Men sen är jag ju norrmann… Tungan ute

penphotography
1

Kimblewick, kallas också jaktkandar

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
1

Liverpoolstång

~Penna~

penphotography
1

Fransk grodstång

~Penna~

penphotography
1

Postkandar

~Penna~

penphotography
1

Rakt tränsbett

~Penna~

penphotography
1

Latexbandage

~Penna~

penphotography
0

Vår unghästar körs på tredelat eller ett rakt tränsbett, rostfritt eller syntet, rörliga eller fasta ringar. Man får prova och se vilket hästen trivs bäst på.

När de sedan blir lite äldre blir de också ofta lite starkare och kan bitvis ligga på rätt hårt framförallt på tävling så då behövs ofta ett bett med lite hävstång. Vi växlar en del mellan bett i olika perioder. Dels beroende på vilken typ av träning/tävlingsgren man ska köra men man kan även behöva byta ibland under hästens utveckling och utbildning.

Vi klär alla bett utom syntetbetten med latex eftersom vi upplever det som att hästarna trivs bättre med betten då.

~Penna~

StuteriSolo
0

Våra hästar körs på tredelat med fast bettring eller liverpoolstång(man kan fästa tömmen i bettringen om man vill ha ett lägre tryck på bettet)

Vad jag skulle önska är att det fanns en liverpoolstång som var böjd efter hästens mun även i ponnystorlek, det verkar som om det endast är hästar med stl. 12,5 och uppåt som behöver anatomiskt utformade bett….

viktoria91
0

Rakt tränsbett i mässing. provade jaktkandar först men damen protesterade kraftig och tyckte dte var alldeles för skarpt. Funkar utmärkt i ridningen istället.

mille-star
0

Jag kör min nästan uteslutande på rakt tränsbett med fasta ringar. Varierar ibland med tredelat fullcheck men han går bäst på det raka bettet.

Aribigga
0

Tredelat med fasta ringar, han reds förut på rakt med fasta ringar men han verkar inte trivas med det så nu får det bli enbart tredelat.

lurvponnyn.vimeddjur.se

HannaNikolina
0

Jag kör alla tre hästarna med tredelade tränsbett. Har provat lite andra sorter men jag tycker att de här fungerar bäst. Ponnyernas har fasta ringar.

hihi Pennan, i #12 kom svaret på frågan jag tänkte ställa ;)

Rita-S
0

#14 Börjes har liverpool med tungfrihet från 10,5 i storlek iaf, artikelnr 2119

penphotography
1

En lätt kurva framåt på bettet likt de på bilderna (syns bäst på bild #11) kallas för mullenmouth.

Tungfrihet kallar man böjen i olika storlekar som ibland finns mitt på bettets ovansida. Sådana bett upplevs skarpare ju större tungfriheten är.

Kimblewicken på bilden ovan (#7) har alltså mullenmouth och Kimblewicken i länken har tungfrihet.

~Penna~

Rita-S
0

Tungfriheten fattar jag men mullenmouth? Vad är det gott för? det är mer anatomisk utformat än tungfriheten?

penphotography
0

Mer anatomiskt, ja. Glad

~Penna~

Rita-S
0

Tänk att i gamla dagar stoppade man bara ett bett i munn på hästen, en sadel på rygg eller en sele på, och tänkte inte så mycket på anatomisk passform o så.. Jag är glad för utvecklingen kan man ju säga :)

Rita-S
0

Nu blev jag nyfiken här. Ramlade över bett som hadde något kallat "danger-effekt". Tydligen är det som så att bettet är 2 eller 3delat och fungerar som sådan tills man drar i båda tyglarna samtidig. Då låser bettet sig och fungerar som ett rakt bett.
Det vore kanske intressant? Borde ju kombinera det bästa från båda typer bett? Eller är jag ute och sycklar?

Kikade då framst på detta körbettet , vore detta kanske något att fundera på till min sockermule?

Ninnii
0

Jag kör vår treåring på vanligt tränsbett, har prövat rakt  o tredelat bett, men det tycker hon inte om.

Bill min gamle tävlings kompis, tyckte inte om vanligt o tredelat utan ville ha raka bett.

WinterPrince
0

Det hade varit intressant med en artikel om de "vanligaste" körbetten.

Tycker personligen att liverpoolstång är jättesnyggt, men har ingen aning om hur det funkar, skarpt eller milt mm.

AnTeX
0

Rakt eller postkandar

penphotography
0

#26 Bra tips! Det ska vi försöka fixa till framöver. Glad

~Penna~

[slo]
0

Postkandar, 12,5 odelat. Fick tag på ett 13,5 delat men det trivdes pållen inte alls med, såklart eftersom det var billigt… Ska ha 13,5 egentligen hade jag tänkt, men det är lite annat som prioriteras just nu :)

kuusou
0

kör min lilla med ett vanligt 2-delat med bettplattor, både för att bettet var lite stort samt att han körs utan nosgrimma så bettet ligger stadigare med dom :)

http://minihingstar.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Klasselover
0

Kan i efterhand tillägga att vi bytt till tredelat då han går väldigt mycket bättre på det, lättare att svänga :)

penphotography
0

Jag tycker att tråden har lämnat ursprungsfrågan, vilken var vilka bett man kör på och varför. Kommentarer som inte hör till ursprungsfrågan har flyttat till nya trådar.

Diskussion angående körteknik/hårda/mjuka händer fortsätter här.

Angående nosgrimma eller ej i bruks- och skogskörning, här finns den tråden.

~Penna~

SofieN
0

Har hittat ett bett som passar utmärkt till min shettisvalack, han har ogillat dom flesta bett men grodbett går han kanon på!

Hingstarna varierar jag lite med oledat och tredelat tränsbett.

AnTeX
0

Jag änvänder Postkandar på mina till mestadels men på övre ringen för när jag kör flera hästar så blir det en sån krafft i spannet och då vill man ha lite att säga till med ifall det skulle behövas.

kuusou
0

Ändring nu testkörs min lilla att köras bettlöst. Han söker sig inte till bettet så hoppas han går bättre utan i så fall :)

http://minihingstar.n.nu

Zaphix
0

#55: Spännande!

Vad använder du för bettlöst på honom?

Min och Dackes blogg