Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 4114 ggr
WinterPrince
0

Första vagnen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Till hösten är det dags att sätta min kille i vagn och jag har så smått börjat leta efter en passande. Han är storlek D-ponny/liten häst.

Vad är bäst som första vagn? Tvåhjuligt eller fyrhjuligt? Rockard eller Gigg?

Planen är att visa honom körd för kvalitetsboken nästa vår så vill ju helst inte ha ett hemmabygge på saab-axel. Men köper gärna begagnat annars.

Vad började ni med för vagn?

penphotography
0

Ett av körningens stora problem är logistik. Det är ett evigt pusslande att få med sig vagn(ar) till och från träningar och tävlingar.

Westerdal har en smart gigg/rockard. Den är i grunden samma vagn men genom att byta hjul från mindre och luftpumpade till större i hårdgummi så förvandlar du en rockard för hemmabruk och tävling i lägre klasser till en tävlingsgigg. Man kan även välja att extrautrusta med stänkskärmar och lyckthållare.

Dessutom är skaklarna (förutom hjulen) avtagbara och sätet går att fälla ihop med övriga vagnen vilket gör att den tar väldigt liten plats.

Om du har tänkt tävla och väljer tvåhjuligt så rekommenderar jag dig att välja en spårbredd på 138-140 cm. Då kan du köra alla klasser, hela vägen upp till elit utan att behöva byta vagn. Dessutom har den ett högre andrahandsvärde om du vill sälja senare.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

WinterPrince
0

Jag har tittat mycket på just NHS giggarna för att dom är nermonteringsbara. Dessutom tycker jag att dom är ganska prisvärda. Men smålänning som jag är hoppas jag hitta någon begagnad.

Däremot har jag hört från någon att de kan vara ostabila och svåra att balansera. Likaså har jag hört att tvåhjuligt inte är bra på en grön häst (välter lättare?)

Stämmer detta jag har hört?

Gylfinir
0

#2 Ibland är NHS giggar och sulkies annonserade på Blocket eller hästnet.

Vi hittade en på Blocket!

Jag vill starkt dementera att de skulle vara ostabila och svåra att justera.

Har erfarenhet av tre st NHS enaxlade vagnar i olika storlek. Dels en för B-ponny, en för C-D och en för stor häst.

Jag brukade HATA att åka och köra enaxlat just för att det jullrade runt så otroligt och det var svårt att själv hitta balans så att man kunde hålla en mjuk stadig kontakt i hästens mun.

Men i samtliga de ovan nämna vagnarna är det en fröjd att köra. Stadigt och jamnt. Hästen rör sig ledigt och lätt och det är lätt att inverka med hjälperna. (Och man behöver inte använda njurbälte!)

Så till din fråga om du ska spänna för enaxlat eller tvåaxlad vagn första gången. ABSOLUT ENAXLAD. Det är en sanning med modifikation att en enaxlad vagn välter lättare än en tvåaxlad. Skulle faktiskt vilja påstå tvärtom med en grön häst mellan skaklarna. Börjar hästen backa av någon outgrundlig anledning så kan du ge dig den på att den tvåaxlade välter kvickare än snabbt. Det gör INTE den enaxlade.

När man börjar dundra runt i skogen i maratonhinder då är det en annan femma. Då är en tvåaxlad vagn att rekomendera men i ditt fall handlar det ju om inkörning. Det är ett tag kvar till galopp i maratonhinder.

Lägg pengar på en bra vagn som kan hänga med som #1 säger. Det kommer du aldrig att ångra. Och det öppnar portar i körningsverksamheten. Om du får för dig att tävla så har du ju redan en vagn som uppfyller kraven i TR.

Prata med folket på Westerdal. De har ju också koll på om det finns någon begagnad hos deras gamla kunder.

Lycka till

Rita-S
0

rockard som första vagn tycker jag! 

Om du har chans att låna en rockard för att sen köpa något eget sen så tycker jag du gör så!

Kan du inte låna utan du måste köpa skulle jag definitivt köpa en sportsgigg eller en rockard (ofta billigt att få tag på rockard, har sett dom från 500 kronor och upp i körbart skick) så du har något att öva med.

Till tävling går det nog på vissa  lokala tävlingar att tävla med rockard, hur det ser ut högre upp i klasserna  måste någon annan svara på :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
0

Det jag inte gillar är att man sitter så lågt i en rockard. Vill kunna se över rumpan på hästen. Ska spana efter en nhs gigg under sommaren, för det är ju inte fören till slutet av hösten/vintern jag behöver den.

Denna kommentar har tagits bort.
WinterPrince
0

Fina och billiga vagnar, synd bara att ingen av de två hjuliga hade tillräcklig spårvidd.

crusenier
0

Jag har precis som WinterPrice tittat på Ädelssons rockarder och måste tyvärr säga samma sak. Hjulbredden är för smal, vi skulle inte ens få starta en lokal tävling med de rockarderna. Synd, för de ser ganska trevliga ut!