Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1993 ggr
Rita-S
0

Peewee bett till körning?

Nu måste jag fråga råd från er mer erfarna inom körning.

Jag sitter och läser och letar för att hitta ett bra bett ur säkerhets-synpunkt samtidig som jag inte vill överdriva av hensyn till hästens munn.

Och då hittade jag detta på hööks, ett pee wee bett! Enligt beskrivningen skall man kunne ställa detta in att få en viss hävstångseffekt och det är ju ett stångbett, samtidig som det skryter av att det är skonsamt mot hästens munn. Det lyder ju som himmelrik för mig som vill ha båda ock!

Hur reagerar ni kuskar där ute på detta bett? Vill det fungera som ett bra bett med lite extra att ta i med i kris men i övrigt vara skonsamt och mjukt?  Eller sitter jag i rosenröda drömmar nu?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gylfinir
0

Varför krångla till det.? Skaffa dig ett postkandar eller liverpoolstång med den mundel din häst föredrar. Fäst tömmen och spänn kjedjan för den hävstångseffekt du tror du behöver och använd din hand därefter. Du kan köra med mycket mild eller ingen hävstångsverkan alls och om du behöver faktiskt skärpa upp bettet direkt på plats om omständigheterna så erfordrar.

Till syven och sist så är det din hand som avgör om bettet är skarpt eller ej

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo och allt detta är jag fullkomligt medveten om, Gylfinir, men det svarar inte alls på min fråga om hur detta bett skulle kunne fungera inom körningen..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

StuteriSolo
0

Jag skulle inte använde det bettet, men å andra sidan är jag "allergisk" mot lösa bettringar i körningen sedan mina hästar fick fula sår när vi jobbade is kogen, men det är ju en annan sak. Däremot kan jag inte få ihop hur det skulle bli hävstångsverkan när ringarna rullar fritt

Zaphix
0

Är ju ett rejält skarpt bett då det är så smalt, liten anläggningsyta vilket kan göra mer skada. Ska man ha ett skarpt bett så skulle jag nog ha valt ett stångbett istället med en mundel som är tjockare.

Men jag är iofs väldigt negativ till att betsla upp alls..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SofieN
0

Detta bett fungerar väldigt bra på vissa hästar! Vore kul att prova och köra på det, vet bara folk som använt det till ridning. Men det är ju ganska dyrt om det inte funkar…

Fördelen är ju att det inte tar någon plats och ligger väldigt bra i munnen. Vet en häst som var väldigt orolig, gapade och slog med huvudet som går jättefint på peewee.

Rita-S
0

hmmm ja.. jo det änklaste vore ju om någon ägde ett så jag kunne få prova innan köp.. jag har även svårt att se hur man skall få till hävstången på detta bett men det skal ju gå att fästa tyglar och sidostycken olika eftersom vilken effekt man vill ha efter vad jag har förstått… måste se om det finns nån lokal affär som lånar ut för prov innan köp.