Uppumpbara hjul vs hårdgummihjul?
Ska just till och beställa en NHS-sulky till min B-ponny
. Till saken hör att det är valbart mellan uppumpbara hjul och hårdgummihjul (även storlek). Vad ska jag välja, vad är för- resp. nackdelar med de olika alternativen?
Jag tycker att du förutom att lyssna på eventuella kommande kommentarer i den här tråden även ska fråga tillverkaren. De har grym erfarenhet och kan ge dig kloka svar. Sen blir det ju upp till dig och din plånbok hur du väljer. Du kan gärna publicera tillverkarens synpunkter här så vi andra också får reda på vad som är fördelar resp nackdelar med de olika hjulen.
Hur du än väljer så kommer du att ha en riktigt bra vagn
Rent praktiskt skulle jag valt hårdgummi… Slippa punktering :P Men jag kan anta att komforten blir bättre med luftgummi, fast då ska man ha pump tillgänglig när det ska åkas, annars lär dom vara tomma varje gång om man inte kör dagligen :) Iaf så funkar min cykel på så vis……
Man behöver nog inte pumpa dem dagligen, jag har lufthjul på min rockard och den håller luften fint. Däremot skulle jag också valt hårdgummi för att slippa punkteringsrisken, det är tråkigt med punktering ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se

Vill du ha komfort luftgummi.
Vill du slippa punktering och kan stå
ut med mindre komfort hårdgummi.
sen rullar luftgummi lättare i t.ex. på mjuka material t.ex. ridhus och på gräs då hårdgummit blir lite smalare och suger sig fasst.

Jag har en NHS-exclusive med stora hårdgummihjul till mina russ och det tycker jag är toppen! Jag kör på alla möjliga underlag och allt går lika bra. NHS giggen i sig är så komfortabel så jag tror inte det spelar någon roll vilka hjul du väljer och det är skönt att slippa bekymra sig om luften!
Jag hade samma dilemma att välja men när jag fick tag i denna vagnen begagnad hade den redan dessa hjul och idag skulle jag absolut valt dem igen.
Vi har hård-gummihjul och luft-gummihjul til voran sulky / gig, men vi tyckar bäst om luft-gummihjul och till konkörning ( Top-cup ) är det tillåtet i dk.
Vi användar gig´en till en- och tvåbett körning samt träning.
Titta in på www.russ-park.dk
Du får tävla till och med nationell medelsvår med luftgummihjul.
Vi har både luftgummihjul och vulkade hjul till våra vagnar. Tveklöst är luftgummi trevligast i vardagen, mycket mer komfortabelt och lägre ljudnivå. Hade inte vagnarna använts i elitklass hade vi definitivt haft enbart lufthjul.
Visst finns det risk för punktering men den är enormt liten. Vi har reservdäck på burk fasttejpad om oturen skulle vara framme, men det har hittills aldrig behövts…
Detta hände oss förra sommaren mitt ute i skogen. Då hjälper det tyvärr inte med ett resevdäck på burk…
#6 Intressant!
Kör du par med enaxlad vagn?
Har du nån bild på det?
Förstår att vagnen måste vara mycket välbalanserad för att ge lagom vikt i stångkopplen men hur blir det om kusken eller passageraren är klantig och hamnar fel i vagnen så att det ger bakvikt? Har du nån slags säkerhetsrem som hindrar att stången far upp för högt?
Nyfiken och vill gärna att du förklarar.
#3 Nej, pumpa dagligen var så galet överdrivet att jag hoppades att min poäng skulle gå fram ändå… ;)
Vigtigt !
På bilden är det en trästång - bara till test av systemet.
Det muste vara en av stål - vi gör en stång i 2 delar så vi kan plocka ner vagnen och hänge upp den back på traileren.
Stången muste bendas upp av frontsidan av vagnen til högde med / framåt i linie med bakselen och fram 20 cm före hästarne. Stångkopplen är korta max 20 cm pr. sida och en säkerhetsrem mellan frambenan på hästarne til gjorden.
Vi kör med ´franske´kumter som hållar stången bra och en vikt på ca. 8 kg med 2 personer ( barn och vuxen - 125 kg ) - perfekt balans.
Stångan kan ( i extreme tillfällen ) åke 20 cm upp och ner, men det gör den också med 4-hjulet vagn.
Vi planerer at köra konkörning ( Top-cup ) med den uppsätning.
Vi kan plocka ner sätet og halva stången och hänga vagnen back på traileren.
Skickar en bild när vi hinnar så långt.
bj / dk
Häftigt!
Ska bli kul att få se bilder. Lycka till i cupen.
Du kan väl rapportera. Alltid kul att läsa om tävlingar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej från möjligheten till att välja mellan olika hjul så dök det upp en vagn för par som är enaxlad, vill bara informera om att i Sverige är det inte tillåtet att tävla par resp fyrspann med enaxlad vagn utan de måste vara tvåaxlade. Ang lufthjul eller inte så tänk på det som Pernilla skrev tävlingsmässigt får man köra upp till nat msv med lufthjul, i övrigt tror jag det är en smaksak:) Tllverkaren är som sagt kunniga så om ni frågar dem och förklarar vad ni ska använda den till så får ni råd av dem.
Om man bor som vi gör med en massa "tynne" så är det inte att rekommendera att köra med lufthjul vi får punktering hela tiden på vår maratonvagn så vi ångrar att vi inte tog hårdgummi;)
Marie
I Danmark får man inte heller köra en-axel vagn till FEI körning.
Top-cup ( konkörning ) är en sort scurry-körning är alla vagntyper tillåtet om dom bara är säkra.
Mvh bj / dk
Vi köpte en roslagsrockard för ett par år sedan, det är väl i alla fall minst 3 år sedan nu tror jag. Har bara pumpat den en gång, så dom däcken håller väldigt bra! Var också i valet och kvalet om jag skulle ha hårdgummi men vårat val föll på luftgummi. :)